Artistul care a metamorfozat casa intr-un univers ecvestru
LOCUINTA DE VEDETA
Artistul care a metamorfozat casa intr-un univers ecvestru
Sa-ti preaslavesti pasiunile, sa le traiesti cu intensitate, sa le insufletesti dandu-le sensul pe care-l merita, pentru ca stii cat de savuroasa este trairea lor, iata ce mod de viata iti este dat sa cunosti, de indata ce-l afli mai pe indelete pe Florin Codre. L-ai stiut dinainte, ca fauritor de arta monumentala in primul rand, ca regizor al filmului "Sobolanii rosii", primul film romanesc realizat din initiativa particulara dupa 1989, si mai putin sau poate deloc ca si cascador. Nu prea a stat el prin tara, pentru ca in mod sigur s-ar fi aflat mai multe, asa cum se stiu in locurile pe care le-a umplut cu prezenta si maniera sa. "Daca in Romania am fost discutat, vorbit si unii nu ma iubeau deloc, in Occident destinul mi-a rezervat o primire splendida si am cunoscut high-life-ul oamenilor din multe familii vechi, nobile."
OMUL CARE SFINTESTE LOCUL
Este genul descris de talcul proverbului: "Omul sfinteste locul", pe care l-a aplicat si in perimetrul pe care ne-a fost dat sa-l vizitam. Tonul din povestea asezamantului este dat de pasiunea pentru cai si sustinut de pretuirea pentru locurile si lucrurile uzate, innobilate de esenta istoriilor pe care le-a "trait". Posibil ca marele GingisHan sa fi lasat niste urme pe harta genetica a artistului, pentru a-i transmite ceea ce el simte pentru cai. "Am o pasiune, nu stiu cum sa o numesc, a scormonirii, a inventiei, si m-am manifestat in zona artei, a emotivitatii. Pentru mine, si ceea ce fac eu cu ai mei cai este arta. Adica, eu cresc caii si ii cresc campioni. Nu vreau sa cresc doar niste forme biologice, vizibile, ci ma ocup si de partea invizibila, de psihologia, de caracterul lui."
DIN GRAJD, CASA
Pe ruina unui grajd, lasat in paragina cu animale cu tot, s-a recompus tot ceea ce exista acum. S-a reamenajat locul, pentru ca pretuirea pe care o poarta realitatii traite de inaintasi nu i-au dat mana libera la daramat si construit de la zero.
"Am pasiunea asta de a lua lucrurile vechi si de a le transforma. E si un respect pentru eforturile inaintasilor. Este foarte usor sa strici ce au facut altii, e mult mai greu sa preiei, sa intri in constiinta lor, sa intri in gandurile lor si sa transformi, sa adaptezi pentru vremurile tale."
TRANSFORMARE RADICALA
Arta, de care dispui infaptuind-o si pe care o cuceresti definitiv prin masura capacitatii de a crea emotii, te rasplateste pentru toate astea prin viziunea pe care o capeti asupra lucrurilor. Asa ca, vizionar fiind, gazdei noastre nu i-a fost foarte greu sa prevada potentialul si infatisarea pe care o va lua asezamantul, pe care a potrivit-o cu rostul descoperit in timp al existentei, unul etic si estetic, de sfintire a locului in care se afla, "rostul de a trai frumos", asa cum l-a numit el. Fost grajd asadar, spatiul locuibil este cuceritor, fara sa vrea, pentru ca nu se simte in nici un fel vreo indarjire in aceasta directie, nu este nimic fortat. Numai bunul-simt si gust al gazdelor au adus locul la ceea ce exista acum. Si ar mai fi multe de facut, dupa cum aflam, insa "sunt blocat de 5-6 ani, nu mai pot investi nimic si nu numai atat, dar investitia pe care deja am facut-o se deterioreaza, ea are nevoie de o continuare".
TABLOU CABALISTIC VIU
|
|
Cum intri in salonul unde de regula musafirii si discutiile acaparatoare din pricina artistului care le dezvolta interesant isi au locul, un element constructiv neasteptat iti ia ochii si gandul de la orice te-a convins pana atunci. Este vorba despre peretele opus intrarii in salon care are practicate doua rame cu geam imense, ce-ti ofera prilejul de a admira prin el doi cai superbi. Dincolo de acest perete sunt adaposturile pentru caii dragi, am aflat apoi, insa o intuisem deja. Interiorul iti ofera in primul rand ocazia unor conversatii si apoi te catadicseste cu o pofta curioasa de a vedea caii despre care stii sigur ca sunt acolo, transparenta geamurilor dezvaluindu-ti parte din adevar, ramanand ca pe restul sa-l descoperi negresit. Afli multe despre Florin Codre, in primul rand i-o afli pe Dora, minunatul om de langa el, ai parte de adevarate lectii despre rasele de cai, despre arta monumentala si artist, despre vremurile de dinainte de â89 care i-au pricinuit plecarea, despre moda chiar. Fiecare subiect atins de altul atrage atentia si nevoia de a-l clarifica si⦠nu-ti mai vine sa pleci.
DECORUL INTERIOR
Pofta de a admira si de a te minuna de ideea ferestrelor catre cai se rasfrange mai departe spre restul interiorului. Totul este foarte simplu lambrisat si incalzit de lemn, urmeaza celelalte elemente constructive ferm delimitate prin dimensiunile considerabile, respectiv: poarta imensa din lemn situata intre cele doua rame cu geam, foarte frumos prelucrata, un bar mare imbracat in lemn si un semineu cu travertin incadrat pe colt. Ii descoperi interiorului, toate obiectele decorative si elementele de mobilier pentru ca-ti suscita atentia si curiozitatea de a cunoaste vitalul ce insoteste povestile lor. Totul este adaptat nevoii de a trai frumos, de a transpune in ambient echilibrul, armonia de care ei au nevoie, pentru ca au descoperit ca: "Armonia este taina existentei. Daca traiesti in armonie cu tine insati, atunci mai speri sa intri in armonie cu cei din jur si esti aproape de ceea ce se numeste fericire".
INLANTUIRE DE ARCADE
Un element constructiv care da o individualitate aparte exteriorului il reprezinta ansamblul inlantuit de arcade. Construite din piatra dupa viziunea artistului Florin Codre, arcadele ce imbraca o latura a casei, delimiteaza interesant o zona cu rol de trecere spre celelalte functiuni generate de obiectivul principal al acestei asezari, acela de crestere a cailor. Interesant modul in care au fost rezolvate estetic aceste functiuni!
LUMEA ECVESTRA
Elemente care tin de universul ecvestru intalnesti fie in interior, fie in afara lui si-ti dai seama ca se comporta foarte bine ca si elemente de decor. Cizmele de calarie, saua si pintenii sau o trasura foarte frumoasa, facuta in Romania la Arad, care stiindu-i trecutul de cascador te duce cu gandul intr-acolo, toate acestea le descoperi pe post de elemente care imbogatesc estetic spatiul.