x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Garajul, anexă indispensabilă pentru o locuinţă modernă

Garajul, anexă indispensabilă pentru o locuinţă modernă

de Ing. Lucian Cristian    |    19 Iun 2008   •   00:00

Performanţele oricărei maşini depind de cum ai grijă de ea
Un vechi proverb românesc spune că nu haina îl face pe om. Numai că am veni cu o completare: dar îl îmbracă, şi din aspectul său ne putem da seama de multe alte lucruri. Prin extrapolare putem spune că o maşină ne poate da multe indicii despre posesorul său nu numai ca potenţă financiară, ci şi în ceea ce priveşte curăţenia, ordinea, grija faţă de obiectele sale. Iar pentru o întreţinere corespunzătoare a unei maşini un garaj este absolut obligatoriu.



Performanţele oricărei maşini depind de cum ai grijă de ea
Un vechi proverb românesc spune că nu haina îl face pe om. Numai că am veni cu o completare: dar îl îmbracă, şi din aspectul său ne putem da seama de multe alte lucruri. Prin extrapolare putem spune că o maşină ne poate da multe indicii despre posesorul său nu numai ca potenţă financiară, ci şi în ceea ce priveşte curăţenia, ordinea, grija faţă de obiectele sale. Iar pentru o întreţinere corespunzătoare a unei maşini un garaj este absolut obligatoriu.

Tipuri de garaje

O primă problemă, care însă depinde numai de alegerea proprietarului, este unde construim garajul? Avem două variante: ori acesta face parte integrantă din locuinţă, undeva într-o latură sau în spate, ori ocupă un corp separat de clădire.
Sînt argumente pro şi contra: pro ar fi comoditatea accesului în şi din garaj mai ales în timpul iernii, posibilitatea de a construi o cameră deasupra etc., iar contra sînt argumentele legate de zgomotul produs la intrarea şi ieşirea maşinii din garaj, mizeria inerentă produsă în anotimpurile ploioase, integrarea mai dificilă arhitecturală a garajului în construcţia locuinţei etc.

Indiferent de locul de amplasare al garajului (parte integrantă din locuinţă sau clădire independentă), foarte importante sînt aspectele legate de tipul uşilor folosite la accesul în garaj. Uşile pot fi clasificate ca fiind uşi batante, glisante sau suspendate, fiecare tip cu avantajele sau dezavantajele sale. Uşile batante prezintă marele dezavantaj că au nevoie de un spaţiu mare de manevră care trebuie să fie liber pentru deschidere, care spaţiu trebuie curăţat în prealabil de zăpadă în timpul iernii. Uşile glisante au şi ele nevoie de un spaţiu de glisare curăţat, indiferent că este vorba de glisare pe şine, role sau cremalieră.
Cea mai bună soluţie constă în folosirea uşilor suspendate care necesită un spaţiu foarte mic liber în faţa lor. Cele mai performante sînt uşile suspendate retractile care după ce au ajuns la poziţia orizontală se retrag sub acoperişul garajului. Singura problemă constă în preţul lor mult mai ridicat faţă de celelalte.

Indiferent de tipul de uşă ales, materialele din care se execută sînt panourile din tablă de oţel galvanizată de obicei vopsită în cîmp electrostatic care împreună cu spuma poliurentanică de înaltă densitate dintre două plăci metalice alcătuiesc o bună izolaţie termică. Şi celelalte accesorii, cum ar fi şinele sau rolele de culisare sînt tot din oţel inoxidabil. Uşile se prevăd cu chedere pe tot conturul lor cît şi între plăci (în cazul în care sînt confecţionate din mai multe plăci paralele) pentru o izolaţie termică mult îmbunătăţită.   

Sisteme de comandă

Acţionarea uşilor de acces poate fi făcută manual sau electronic. Ca acţionare electronică, uşa poate fi comandată prin telecomandă, cu o cartelă de proximitate, cu tastatură numerică, prin interfon sau printr-un sistem cu amprentă vocală. Toate aceste sisteme prezintă marele avantaj că şoferul nu este nevoit să se dea jos din maşină în faţa garajului decît în cazul în care trebuie să deblocheze accesul. Toate aceste sisteme este bine să fie prevăzute şi cu sisteme manuale de siguranţă pentru deblocarea uşii, trecînd peste sistemul automat (în caz de defectare a acestuia). Bineînţeles că există şi varianta clasică, cu încuietoare tip yale.

Organizarea garajului

Pentru o întreţinere adecvată a unui automobil sînt necesare o serie întreagă de accesorii, perii, detergenţi, un mic aspirator, diferite aparate şi scule pentru reglaje uşoare care nu necesită neapărat intervenţia unui mecanic, piese de schimb, şi multe altele.

De aceea este necesar ca garajul să fie dotat cu rafturi corespunzătoare în care fiecare obiect să-şi găsească un loc bine stabilit. Nu este recomandabil ca soluţiile chimice (detergenţi, etc.) să se afle în imediata vecinătate a eventualelor rezerve de carburant, pentru că intrînd accidental în amestec se produce pericol de explozie.

De asemenea, mare atenţie cu sistemele de acţionare, respectiv motorul care acţionează uşa garajului, care trebuie atent protejat pentru că în caz de defect, riscăm ca uşa să rămînă blocată.

Scopul pentru care un proprietar îşi construieşte un garaj este acela de a-şi proteja autoturismul atît faţă de intemperii cît şi faţă de eventualii hoţi. Din acest motiv uşa garajului are o construcţie solidă, iar manevrarea acesteia poate duce la accidente nedorite. Cam toate uşile sînt prevăzute cu panouri de protecţie împotriva prinderii accidentale a degetelor. Uşile suspendate, indiferent de acţionare (manual sau automat), au un dispozitiv de siguranţă care acţionează în cazul ruperii arcurilor şi căderii uşii. De asemenea este bine să dotaţi uşa cu un sistem cu fotocelulă pentru protecţie la întîlnirea unui obstacol, util în cazul în care aţi oprit maşina în raza de acţiune
a uşii.

Uşa de acces

Uşa de acces în garaj trebuie fie parte estetic integrată în ansamblul locuinţei sau, în cazul în care garajul (pentru una sau mai multe maşini) este o clădire aparte, să se încadreze armonios în peisaj. Uşa poate fi prevăzută cu grile de aerisire, cu geamuri, cu uşă de acces pietonal, cu yale şi cu un sistem deblocator pentru cazul în care sistemul electronic de comandă se defectează. Tot în garaj se păstrează şi bicicletele sau motocicletele.

×
Subiecte în articol: sînt usile uşa sfatul inginerului garaj