x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Insinuarea culorii

Insinuarea culorii

de Adrian Parvu    |    19 Oct 2006   •   00:00
Insinuarea culorii
ARTA ROMANEASCA
O cariera prodigioasa, inceputa cu multi ani in urma, cand absolvea Institutul de Belearte "Nicolae Grigorescu" (1979) in clasa maestrului Corneliu Baba. Opera pictoritei Marinela Mantescu-Isac este intrata in patrimoniul national ca o valoare incontestabila ce va dainui peste veacuri

O simpla insiruire a expozitiilor personale sau de grup pe care Marinela Isac le-a vernisat in tara si dincolo de frontiere ar fi edificatoare pentru a demonstra forta creativa a artistei. Premiata in saloanele nationale sau internationale, pictorita care stapaneste la perfectie insinuarea blanda a culorii se poate mandri cu tablouri ce stau in colectii particulare pe toate continentele. Nu e putin lucru sa vinzi in Elvetia, Germania, Franta, Olanda, Cehia, Spania, Italia, Anglia, Grecia, dar si in Egipt, SUA, Japonia, Siria, Australia sau Venezuela.

POVESTI DE LA USA SOBEI

Panzele Marinelei Isac mi se par a fi niste povesti spuse la gura sobei intr-o noapte fermecata de iarna. Niste incantatii cu sunete invaluitoare, menite sa te farmece fara sa te adoarma, pentru ca logica lor plastica tine mereu constiinta treaza. Culoarea se amesteca si se intrepatrunde cu delicatete, evitand orice forma de rigiditate, orice contur taios, orice unghi prea ascutit. Obiectele, plantele, figurile umane se descompun in fractiuni insesizabile pentru a se recompune imediat la loc de parca acum si aici au fost create de fapt.

INTRE PRIMAVARA SI TOAMNA

Opera pictoritei este de fapt o impunatoare rapsodie ce se deruleaza cu seninatatea valorii de sine intre primavara si toamna. Sau intre toamna si primavara, intre pastelul violetelor fragile si arama frunzelor desprinse de pe ramura emotiilor primordiale. Atelierul propriu este universul unde spatiul nu mai are dimensiuni, pentru ca imaginatia poate impinge granitele sale catre dimensiuni cosmice. Obiectele inconjuratoare isi pierd orice valoare practica si se transforma in simboluri ale unei comunicari spirituale. In panzele Marinelei Mantescu-Isac nimic nu te ingheata si nimic nu te toropeste.Totul curge calm si implacabil catre ceva misterios si necunoscut, fara spaima sau angoasa.

Portretul actorului Boris Ciornei, purtand in spate un decor acoperit parca de memoria melancolica a rolurilor interpretate de acesta pe scena, dar si in afara ei

PERSONAJELE SI MISCAREA

Portretista surprinzatoare, pictorita prefera sa retina atitudini, si nu trasaturi. Personajele ei sunt in miscare, vin catre privitor cu gesturi firesti, uneori lascive, alteori dinamice, niciodata agresive. Anatomia se dilueaza si ea, respectand legile culorii, valorile umbrei si pe cele ale luminii. Fiinta umana se supune legilor naturale si universale, devenind o componenta de valoare egala cu vegetalul sau mineralul.

FORTA VALORII DOVEDITE

Este dificil si onorant sa scrii despre Marinela Mantescu-Isac, o artista care a primit, printre altele, Medalia de merit oferita de Fundatia printului Paul de Romania pentru servicii exceptionale aduse artei romanesti. Bine cotata opera ei are o pozitie absolut privilegiata, iar achizitionarea unui tablou care ii poarta semnatura este o investitie sigura si o imensa bucurie estetica in aceeasi masura. Vorbim de fapt aici despre o valoare dovedita in mod incontestabil, despre o lectie perena de pictura, despre un stil si o maniera unice, pregatite pentru clasicizare.



Nud in atelier sau anatomia care isi metamorfozeaza logica de tip medical abandonandu-se unei ordini naturale si universale, alaturi de natura vegetala sau minerala


Micii burghezi, cafenelele de pe Podul Mogosoaiei, un vis desprins din himerele lui Toulouse Lautrec pentru a colora meleaguri dambovitene cu aceeasi vesela-trista pofta de viata
×