Imbinand aspectele practice si utilitare cu functia de decoratie, mozaicul dubla natura: una practica, aceasta intrepatrunzandu-se cu una contemplativa. Un element ce poate straluci sau se poate confunda cu decorul
O istorie a mozaicului, aparent modest capitol de ornamentica inglobat in vastul domeniu al istoriei arhitecturii si artelor, ne va surprinde prin bogatia de informat ii pe care le pune la dispozitie privitorului, care va descoperi in mozaic oglinzi vii si vibrate ale epocilor pe care acesta le reprezinta. Material durabil, mozaicul a rezistat cu succes in fata timpului. Tehnica este cunoscuta inca din Mesopotamia, unde mozaicurile erau realizate din bucati mici de piatra fina. Este intalnit si in Egipt inca din timpurile primelor dinastii. Dar adevaratele mozaicuri pavimentare, din pietricele monocrome sau usor colorate, apar in secolele V-IV i.H., in Grecia clasica. Perioada elenistica continua utilizarea mozaicului, realizandu-l insa din prisme de marmura divers colorate. Mozaicul a fost o arta preferata in mod deosebit de romani, foarte raspandita in intreg imperiul. Pana in secolul II d.H., mozaicurile romane erau lucrate aproape exclusiv in alb si negru, dar, incepand din secolul urmator, tehnica se rafineaza si vaste mozaicuri policrome incep sa acopere pavimentul, peretii si chiar plafonul somptuoaselor vile romane. Materialele intrebuintate erau diferite - pietricele de rau, marmura, sticla, email si chiar pietre semipretioase. Bizantul, era care prelungeste armonios lumea antica si o conduce spre Evul mediu, cultiva mult aceasta tehnica. Mozaicuri stralucitoare decoreaza integral bisericile, ale caror volumetrii mult mai greoaie decat ale celor antice generau mari suprafete disponibile pentru decoratie, pe care gustul inclinat spre opulenta al societatii bizantine prefera sa le acopere cu mozaicuri. Este una dintre perioadele de maxima inflorire a acestei tehnici.Citește pe Antena3.ro
Caracteristica popoarelor din zona mediteraneana, aceasta tehnica nu este intalnita la entitatile ce isi trag seva spirituala din budhism sau hinduism, la locuitorii Europei nordice sau in lumea celor doua Americi. Natura carismatica a mozaicului poarta, intr-un fel, amprenta specificului mediteranean si oriental. La inceputul secolului al XX-lea, stilul Art- Nouveau readuce in atentie tehnica mozaicului. La Barcelona, Gaudi lucreaza cu Josep Maria Jujol pentru a decora cu ample mozaicuri Parcul Guell. Adept al acestei tehnici, Gaudi acopera cu mozaicuri fatadele exterioare ale cladirilor pe care le proiecteaza, inovand, astfel, modul de exprimare prin acest material. In perioada contemporana, tehnica se extinde si se diversifica, variatiunile devin cvasi-infinite, ajungandu-se la forme inedite, ca, de exemplu, inglobarea de obiecte personale intrun liant menit sa creeze o decoratie parietala, denumita "memoria zidului", intr-o indrazneata maniera de a conferi un plus de "originalitate" unei tehnici stravechi. Un nou prilej de a constata cum tehnica, neutra in sine,exteriorizeaza pulsul epocii pe care o traverseaza. Aproape tot ceea ce socheaza in arta contemporana trebuie privit, de fapt, ca o angoasa, o spaima de adevar, de frumusete, de armonie divina, intr-o epoca in care vulgaritatea a atins cote fara precedent. Arh. Alina Radu,
Atelier de arhitectura RAM Art Construct