Imbinand aspectele practice si utilitare cu functia de decoratie, mozaicul
dubla natura: una practica, aceasta intrepatrunzandu-se cu una contemplativa. Un element ce poate straluci sau se poate confunda cu decorul
O istorie a
mozaicului, aparent modest
capitol de ornamentica inglobat in
vastul domeniu al istoriei arhitecturii si
artelor, ne va surprinde prin bogatia de informat
ii pe care le pune la dispozitie privitorului,
care va descoperi in mozaic oglinzi vii si vibrate
ale epocilor pe care acesta le reprezinta.
Material durabil, mozaicul a rezistat cu succes
in fata timpului. Tehnica este cunoscuta inca
din Mesopotamia, unde mozaicurile erau realizate
din bucati mici de piatra fina. Este intalnit
si in Egipt inca din timpurile primelor dinastii.
Dar adevaratele mozaicuri pavimentare, din
pietricele monocrome sau usor colorate, apar
in secolele V-IV i.H., in Grecia clasica. Perioada
elenistica continua utilizarea mozaicului, realizandu-l insa din prisme de marmura divers colorate.
Mozaicul a fost o arta preferata in mod
deosebit de romani, foarte raspandita in intreg
imperiul. Pana in secolul II d.H., mozaicurile
romane erau lucrate aproape exclusiv in alb si
negru, dar, incepand din secolul urmator,
tehnica se rafineaza si vaste mozaicuri policrome
incep sa acopere pavimentul, peretii si
chiar plafonul somptuoaselor
vile romane.
Materialele intrebuintate erau diferite - pietricele
de rau, marmura, sticla, email si chiar
pietre semipretioase.
Bizantul, era care prelungeste armonios
lumea antica si o conduce spre Evul mediu, cultiva
mult aceasta tehnica. Mozaicuri stralucitoare
decoreaza integral bisericile, ale caror
volumetrii mult mai greoaie decat ale celor
antice generau mari suprafete disponibile pentru
decoratie, pe care gustul inclinat spre opulenta
al societatii bizantine prefera sa le
acopere cu mozaicuri. Este una dintre perioadele
de maxima inflorire a acestei tehnici.
Mozaicurile din bisericile Romei (Santa
Costanza, Santa Maria Magiore) secoIelor V si
VI d.H. si cele din Ravena din aceeasi perioada
(Mausoleul Galla Placidia, San Vitale, Sant
Apollinare Nuovo si Sant Apollinnare in Classe)
sunt monumentele genului, universal cunoscute
.
|
|
In mozaicul bizantin vom descoperi oglindite
inceputurile crestinismului si elanul unor artis
ti dornici de a informa privitorul despre adevarurile crestine. Temele acestor mozaicuri sunt,
in special, teme religioase, in care personajele
sunt rigide, asezate paralel, nemaipastrand din
umanismul grec decat unele gesturi timide. La
Ravena, in contact cu solul italian, imaginile se
dispun in tablouri insufletite, infatisand siluete
care se misca printre arbori, sau animale, pe
mare ori pe uscat. Ceva din spiritul antic supraviet
uieste in nobletea si calmul acestor personaje.
Dogmatice prin imobilitate, orientale prin
opulenta materialelor folosite, mozaicurile
bizantine raman o marturie de valoare a spiritului
unei epoci in care Orientul si a Occidentul se
contopeau in valtoarea unor noi prefaceri religioase
si culturale. Asa cum Bizantul a preluat si
prelucrat mozaicul roman, la randul sau a devenit
intemeietor de scoala, transmitandu-l
Renasterii europene si lumii islamice.
In spatiul islamic, spatiu arid, dominat de nuditatea
desertului si sarac in solicitari vizuale,
arabii exalta decoratia. Arta mozaicului cunoaste, in aceasta lume, o culme a infloririi sale, marcata
poate de cea mai inalta forma de rafinament
.
Astfel, arabescul este protagonistul incontestabil
al ornamenticii intr-o lume unde Coranul
interzice reprezentarile umane sau animaliere.
Ca o consecinta a acestei interdictii,
mozaicurile arabe sunt lipsite de personaje, iar
lumea vegetala ramane principala sursa de inspirat
ie. Pentru a trata temele religioase, arabii
au preferat inscriptiile caligrafice, carora le-au
asociat cadre ornamentale. Maiestria lor va consta,
in primul rand, in amenajarea acestui cadru
decorativ si ordonarea elementelor compozitionale.
Arta decorativa islamica este caracterizata
de o puternica stilizare.
Mozaicurile arabe au o aparenta de exu-beranta
si fantezie specifice vitalitatii orientale, dar
fantezia lor este in permanenta dirijata si controlata
de intelect. Bogatia sentimentelor din
lumea araba prinde viata in aceasta arta care ne
evoca, intr-un mod extrem de subtil, un univers
care palpita inundat de parfumuri si mirodenii.
Rezultatul este un produs de o extraordinara
modernitate, ce-si poate afirma universalitatea
prin capacitatea de a decora cu succes un
interior contemporan. De altfel, creatorii de azi
se folosesc intens de aceasta sursa de inspiratie
.
Caracteristica popoarelor din zona mediteraneana,
aceasta tehnica nu este intalnita la
entitatile ce isi trag seva spirituala din budhism
sau hinduism, la locuitorii Europei nordice sau
in lumea celor doua Americi. Natura carismatica
a mozaicului poarta, intr-un fel, amprenta specificului
mediteranean si oriental.
La inceputul secolului al XX-lea, stilul Art-
Nouveau readuce in atentie tehnica mozaicului.
La Barcelona, Gaudi lucreaza cu Josep Maria
Jujol pentru a decora cu ample mozaicuri Parcul
Guell. Adept al acestei tehnici, Gaudi acopera
cu mozaicuri fatadele exterioare ale cladirilor pe
care le proiecteaza, inovand, astfel, modul de
exprimare prin acest material.
In perioada contemporana, tehnica se extinde
si se diversifica, variatiunile devin cvasi-infinite,
ajungandu-se la forme inedite, ca, de exemplu,
inglobarea de obiecte personale intrun
liant menit sa creeze o decoratie parietala,
denumita "memoria zidului", intr-o indrazneata
maniera de a conferi un plus de "originalitate"
unei tehnici stravechi. Un nou prilej de a constata
cum tehnica, neutra in sine,exteriorizeaza
pulsul epocii pe care o traverseaza. Aproape tot
ceea ce socheaza in arta contemporana trebuie
privit, de fapt, ca o angoasa, o spaima de
adevar, de frumusete, de armonie divina, intr-o
epoca in care vulgaritatea a atins cote fara
precedent.
Arh. Alina Radu,
Atelier de arhitectura RAM Art Construct