In conditiile in care se vor naste din ce in ce mai multe branduri locale, pe masura ce brandurile internationale isi vor face loc si ele pe piata romaneasca, simpla cunoastere a caracteristicilor generale de soi nu va mai fi suficienta.
CATALIN PADURARU - Vinexpert
Plecand de la exemplul vinurilor din strainatate, sa intelegem ca nu va mai fi primordial soiul ca reper de recunoastere, ci brandul. Consumatorul neincrezator in recomandari va avea nevoie, cu siguranta, de rabdare si bani pentru a putea cunoaste intreaga oferta de pe piata doar prin degustare. O avere si vreo doua vieti. Proprietarii si vinificatorii se schimba⦠si iarasi de la capat cu degustarea (de vinuri, practic, noi). Alegerea unui vin nu trebuie sa fie o corvoada. De aceea in Vest s-au inventat "buyers guide" sau "guide dâachat" (ghidul cumparatorului). Acest gen de lucrari nu limiteaza in nici un fel orizontul cumparatorului aratandu-i doar anumite vinuri sau excluzand din preferinte ceea ce nu a fost selectionat.
Hachette editeaza un ghid cu peste 22.000 de vinuri degustate. Vi se pare limitativ? Cei de la Decanter si Wine Spectator, Harpers fac selectii numar de numar, foc continuu. Din cand in cand apar liste de genul: "100 de vinuri de incercat inainte sa mori!".
Un alt nivel al educatiei - o spun cu parere de rau - face ca aceste informatii sa aiba milioane de receptori. In acelasi timp, am convingerea ca si Romania parcurge destul de repede etapele de reinitiere. Asadar, o amanare a conceperii unui astfel de ghid, fie si fragmentat, este o forma de impolitete fata de consumatorul roman.
Limbajul, codul de pictograme ar trebui sa fie unitar pentru a se evita confuziile. De preferat a nu se inventa roata si apa calda.
Citește pe Antena3.ro