x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Craioveanu - Curajul de a crede in vise. zborul…

0
Autor: Pompiliu Kostas Radulescu 06 Iul 2005 - 00:00
George Craioveanu - Curajul de a crede in vise. zborul…

RETETA DE VEDETA
Undeva, intre campie si padure, cam la vremea cositului, e un loc unde firul de iarba tresalta nu sub talpa dezgolita a unei copile alunecate din pagini samanatoriste si unde nu ghicesti in zare care cu boi, cu sau fara Grigorescu.

RETETA DE VEDETA
"In meseria noastra lucrezi de la 6:00 pana la miezul noptii si mananci cand iti mai aduci aminte. Dar n-am auzit de aviator cu gastrita! De altfel, nu cred ca vreun pilot sa sufere de altceva decat de o sotie care ii reproseaza ca nu vine la ora fixa la masa!"
George Craioveanu - pilot

Undeva, intre campie si padure, cam la vremea cositului, e un loc unde firul de iarba tresalta nu sub talpa dezgolita a unei copile alunecate din pagini samanatoriste si unde nu ghicesti in zare care cu boi, cu sau fara Grigorescu.
Aici, pasnica indeletnicire a cositului a luat-o pe o cale ce l-ar face pe Iorga, dac-ar afla, sa sara din bancnota de zece mii si sa-si ia campii. Si asta pentru ca iarba, sau mai curand lipsa ei, nu cheama caprele Irinucai, ci avioane! Nu, n-am innebunit (sau poate nu suficient!). Sunt doar pe undeva, pe la Ciolpani, intr-o caldura de-mi tiuie urechile, unde un vechi prieten, pilotul George Craioveanu, m-a invitat sa vad bucataria unui aviator de secol al XXI-lea. Nu va ganditi la NASA. Suntem, totusi, in Romania! Ce-i drept, bucataria e mare si intesata de avioane care mai de care, iar lumea in care am intrat poarta numele de hangar. Undeva in dreapta, pista improvizata taie brazda lata de-o sosea prin lanul de buruieni (Si uite cum m-am legat si de ideea cu cositu’!).

Dau binete si, dupa modelul ardelenesc (ca pe cel suedez l-am tot incercat vreo cinspe ani), sunt poftit inauntru cu "intai munca". Ma conformez.

Gatesc „din zbor"


"Aceasta pasiune, care pentru multi dintre noi este si o meserie, presupune pe langa responsabilitati, care cred ca sunt clare tuturor, si sacrificii", imi spune George Craioveanu in timp ce admir un aparat salvat de la fiare vechi. "Iar acest lucru cred ca este cel mai adesea resimtit de familie. Activitatile de zbor sunt dintre cele nenormate. Trebuie sa fii pregatit de zbor oricand este nevoie. Apoi punerea la punct si intretinerea tehnicii de bord, verificarea grupului motopropulsor, toate aceste responsabilitati ale pilotului la sol, pentru a asigura un zbor in siguranta, nu trebuie niciodata trecute cu vederea. Mai ales ca, fiind si constructori amatori, trebuie sa proiectam noi, sa construim noi si sa reparam tot noi. Asta inseamna o viata nenormata. In meseria de pilot nu exista mult prea multe cafele de dimineata si pranzuri cu familia." Nu ma mir, dar domnul Craioveanu aprofundeaza.

"Ritmul de lucru te face ca duminica sa lucrezi de la 6:00 pana la miezul noptii si sa mananci cand iti mai aduci aminte. Dar se pare ca noua ne face bine. N-am auzit de aviator cu gastrita! De altfel, nu cred ca vreun pilot sa sufere de altceva decat de o sotie care ii reproseaza ca nu vine la ora fixa la masa! De altfel, si nevasta-mea imi spune: «Ai sa vezi tu ca peste cativa ani avioanele n-o sa mai fie pasiunea ta si o sa fii bolnavul meu in casa». Si are dreptate! E o problema insa! Au trecut deja treizeci de ani de cand mi-a spus asta pentru prima data! Iar exemple ar fi nenumarate. Domnul Ioan Covacel, un mare constructor amator, are 87 de ani, si la ora actuala reconstruieste avionul «Vlaicu 2». Iar in 2006 acest aparat va fi gata de zbor, o data cu implinirea a 100 de ani de aviatie romaneasca, de la acel 18 martie 1906 in care Traian Vuia a inaltat pentru prima data in istorie un aparat de zbor autopropulsat la Montesson, langa Paris. Pentru ca, desi l-au precedat, sa nu uitam ca fratii Write au folosit un sistem de catapulta pentru a reusi sa zboare, nicidecum un aparat cu motor. De altfel, si acest «Vlaicu 2», desi aproape necunoscut pe plan mondial la vremea aceea, si chiar si acum, aduce o mare inovatie pentru istoria aviatiei: este primul aparat de zbor construit in intregime din metal. In epoca, nici nu se punea problema ca fierul sa zboare. Ei, uite ca in mana lui Aurel Vlaicu fierul a zburat! Acesta e si avionul cu care el s-a prabusit intr-o vineri 13, in septembrie 1913, la Banesti, langa Campina.

Acum, cine vrea sa se apropie de acest domeniu atat de generos in satisfactii, are mult mai multe posibilitati decat in vremurile in care Romania nu era un centru aviatic prea important pe plan mondial. La ora actuala, sunt doua feluri de oameni care practica aviatia asta de amatori, adica cea in care scoti bani din buzunar. Ori ai bani si dai 3.000-4.000 de euro pe un motor, vreo 25.000 pe un avion sau 8.000 pe un deltaplan, ori ti le faci, ceea ce n-as spune ca e usor, dar nici teribil de greu. Trebuie doar sa fii pasionat. Un prieten de-al meu si-a construit un avion in cinci ani, ansamblandu-l piesa cu piesa, si nu era inginer de aviatie.

Chiar eu am pornit ca aeromodelist. Am invatat sa constuiesc un aparat mic, sa lucrez la motoras, sa dezmembrez un model si sa-l echilibrez dinamic si static. Dar gandul meu era mereu undeva, sus, la zbor. Evident ca atunci cand mi s-a ivit ocazia m-am apucat fara ezitare de pilotaj. Si am facut planorism. Oricum, in acele vremuri, numai cine nu voia nu facea planorism. Era gratis si devenise chiar de bonton, daca ne gandim ca se faceau peste patru mii de brevetari pe an.

Au trecut anii si, la un moment dat, a aparut ideea deltaplanului. Asa ca, impreuna cu un grup de colegi, care cu panza, care cu teava, care cu masina de cusut a bunicii, am construit unul. Trebuie sa stii ca asta inseamna o munca uriasa. Un aparat cat de cat competitiv necesita in jur de 125 de metri liniari de cusatura, adica lungimea unei piste de atletism si inca ceva pe deasupra. Acum, dupa ce aveam deltaplanul, mai trebuia si probat de cineva. Asa ca am devenit si constructor, si pilot de incercare.

Pionierul aviatiei ultrausoare de la noi este tehnicianul Kiss Arpad, de la Arad, care la 23 martie 1974 a facut primul zbor de acest fel si, participand la un concurs international, a inscris Romania drept a 13-a tara in care se practica la acea ora deltaplanorismul. A fost un fapt absolut remarcabil, tinand cont de vremurile in care traiam. Pe atunci, nu numai ca nu prea aveai voie sa ai un aparat de zbor, dar sa zbori pe la concursuri in Occident era de-a dreptul inimaginabil. Pai, sa nu uitam ca Federatia Aeronautica Romana incepe sa organizeze abia prin 1979 primele intalniri aviatice.

Asa a inceput pasiunea mea pentru zbor. Iar dupa un campionat in Ungaria, am vazut ca unii mai au si motor. Intors in tara, unde singurul motor disponibil era cel de Trabant, am construit si primul motodeltaplan. Asta se intampla prin 1983. Apoi, profitand de ceea ce se numea intr-ajutorare tovaraseasca intre sindicate, am pus mana pe un motor de motopompa si, dupa cativa ani, pe unul de Oltcit.

Pasiunea pentru gatit? Ce poate sa-si ia aviatorul la el? Ce isi ia si excursionistul pe munte. Imi place sa gatesc ceva rapid, «din zbor», cum s-ar zice. Si intr-adevar sunt cateva preparate anume pe care imi place sa le invit la pranzul meu din hangar. Da’, cred ca s-ar bucura sa faci si tu cunostinta cu ele!"
Pot sa refuz o asa politicoasa invitatie?

Spirit aviatic


Cel care zboara depinde de surubul mecanicului. In zbor exista o camaraderie care nu-ti permite aere de vedeta. Acesta se numeste spirit aviatic. Daca te uiti prea mult in oglinda, ajungi sa te crezi vedeta, chiar daca nu esti decat un individ obisnuit. Aici suntem pe DN1 la km 28. Vizavi este cimitirul eroilor militari aviatori britanici. Daca cineva are curiozitatea sa se duca acolo, va vedea ca toti erau doar niste copii de 18-19 ani. Rar gasesti pe cineva de 25 de ani. In aceleasi conditii, ai nostri faceau la 16 ani planorism, la 17, zbor cu motor, iar la 18 plecau pe front impotriva celor mai puternice aviatii ale vremii. Ioan Di Cesare se ridica insa cu 30 de Messerschmitt-uri impotriva a 300 de bombardiere americane si se intorcea viu. In timpul asta "Dracii rosii", romanii care au facut printre primii acrobatie in formatie, apareau in ziarele vremii pe prima pagina cu titlul de eroi ai aerului. Eroii aerului erau insa altii! Tinerii care aparau Capitala!

Rulada cu legume

Pentru doua portii avem nevoie de patru steak-uri de porc (carne pentru friptura), doi ardei capia, doi morcovi mari, o legatura de marar, trei oua, o capatana de usturoi, boia dulce, cimbru, un pahar cu vin alb, doua linguri cu ulei, sare.
Batem carnea ca pentru snitel, o condimentam si o lasam putin deoparte. Fierbem ouale si morcovii, apoi le taiem in patru. Taiem ardeii fasii.

Facem mujdei cu ulei si ungem carnea. Asezam deasupra legume, ou si un fir de marar. Apoi rulam si prindem cu scobitori sau sfoara.

Asezam in tava si stropim cu vin si cu ulei. La servire, cateva felii de ardei alaturi, zemoase si racoroase, sunt mai mult decat suficiente. Unii mai rad si putina branza. Nu-i contraziceti pana nu incercati!
Citeşte mai multe despre:   aparat,   zbor

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Atlantykron, insula iubitorilor de SF din România

Atlantykron, insula iubitorilor de SF din România
De 32 de ani, o insulă din Dobrogea devine, pe timp de vară, locul de întâlnire al iubitorilor de Science-Fiction, timp de aproape o lună, în fiecare an. Cei care au fost fani ai literaturii SF și înainte de...

Rolul aranjamentelor florale la un eveniment

Rolul aranjamentelor florale la un eveniment
 Florilor au cu siguranță puterea să facă oamenii fericiți, să transmită o stare bună și să aducă buna dispoziție în cadrul încăperii unde se află. Din punct de vedere vizual este impresionant cum po...

Liviu Vârciu și Andrei Ștefănescu au început filmările pentru quiz show-ul Prețul cel bun

Liviu Vârciu și Andrei Ștefănescu au început filmările  pentru quiz show-ul Prețul cel bun
Galerie Foto Au început filmările pentru Prețul cel bun, quiz show-ul prezentat de Liviu Vârciu și Andrei Ștefănescu, pe care telespectatorii îl vor putea vedea, din toamnă, la Antena 1.  Prețul cel bun (The Price...

Doliu în lumea muzicii. A murit basistul formației ZZ Top

Doliu în lumea muzicii. A murit basistul formației ZZ Top
Basistul formației blues-rock ZZ Top, Dusty Hill, a murit la Houston, Texas. Acesta avea 77 de ani și era membru al trupei din 1970, scrie AFP. ''Suntem foarte triști de vestea decesului, în timpul somnului,...

Șapte lucruri de aplicat pentru o vară fără probleme de sănătate

Șapte lucruri de aplicat pentru o vară fără probleme de sănătate
Sezonul estival este unul dintre cele mai așteptate momente ale anului, fiind perioada în care ne bucurăm de temperaturi crescute, soare, excursii la plajă și zile mai lungi, pline de activități. Cu toate...

Avionului prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu a fost donat

Avionului prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu a fost donat
Primul și singurul avion de pasageri construit în România, ROMBAC 1-11, și folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceaușescu, a fost donat miercuri, 28 iulie, Muzeului Național al Aviației...

Insula Iubirii se pregătește să întâmpine noi cupluri în cel de-al șaselea sezon, la Antena 1

Insula Iubirii se pregătește să întâmpine noi cupluri în cel de-al șaselea sezon, la Antena 1
Insula Iubirii, paradisul în care concurenţii pot afla cu adevărat cine sunt, se pregătește să întâmpine noi cupluri curajoase și dornice să trăiască experiența vieții lor! ...

Soluții rapide pentru curățarea podelelor din casă

Soluții rapide pentru curățarea podelelor din casă
Podelele din casă, indiferent de tipul și materialele din care sunt realizate, sunt cele care se murdăresc repede și trebuie curățate des. Partea bună este că nu toate podelele din casă trebuie întreținute cu...

Paris Hilton este însărcinată și așteaptă primul ei copil și logodnicul ei, Carter Reum

Paris Hilton este însărcinată și așteaptă primul ei copil și logodnicul ei, Carter Reum
Paris Hilton este însărcinată și așteaptă primul ei copil și logodnicul ei, Carter Reum. Hilton spunea la un podcast că a apelat la tratamentul de fertilizare in vitro. Informația despre sarcina...

Atenție unde călătoriți ! Cod roșu de caniculă în Grecia

Atenție unde călătoriți ! Cod roșu de caniculă în Grecia
Ministerul Afacerilor Externe a emis o atenționare de călătorie pentru Grecia, unde au fost emise un Cod roșu de caniculă pentru intervalul 27 iulie - 3 august 2021 și o avertizare de incendii. Potrivit...

Amenajarea curții cu piscina: 4 sfaturi practice

Amenajarea curții cu piscina: 4 sfaturi practice
  Vara este anotimpul perfect pentru relaxare la piscină, iar dacă ai deja o grădină atunci tot ce mai ai de făcut este să îți amenajezi spațiul după bunul plac. O curte cu piscină îți oferă o...

Care sunt avantajele unui gazon artificial?

Care sunt avantajele unui gazon artificial?
Vrei o peluză perfectă la tine în curte dar nu ai timpul și nici răbdarea necesară să te ocupi de îngrijirea ei? Nu trebuie să îți faci probleme. Există alternative și pentru astfel de situații, gazonul...

Curățarea geamurilor: ponturi pentru ferestre impecabile

Curățarea geamurilor: ponturi pentru ferestre impecabile
Pentru multe persoane, spălarea geamurilor poate părea o misiune dificilă. Alegerea produselor potrivite pentru curățenie, îndepărtarea tuturor petelor și obținerea unui luciu perfect sunt doar câteva dintre...

Rochia de cocktail, de la ținuta practică la cea formală

Rochia de cocktail, de la ținuta practică la cea formală
Auzim adesea că ținuta de cocktail este acea rochie nici de zi, nici de seară, nici casual, nici elegantă, poate fi lungă, midi sau scurtă. Și așa este. Rochia de cocktail este cea care face trecerea de la stilul...

Trenduri în materie de design interior pentru o casă confortabilă și pe gustul tău

Trenduri în materie de design interior pentru o casă confortabilă și pe gustul tău
În materie de design interior, confortul este cea mai importantă caracteristică, mai ales în tendințele ultimilor ani. Mulți dintre noi am petrecut și încă petrecem mult timp acasă. Munca de acasă va continua...
Serviciul de email marketing furnizat de