Vineri, 21 mai 2010, a avut loc la Bucureşti seminarul cu tema "Crearea brandului de turism al României", în organizarea ministerului de resort, la care au participat specialişti din domeniul turismului, reprezentanţi ai companiei THR (Turismo, Hoteleria y Recreacion SA), care gestionează proiectul brandului turistic naţional, precum şi alţi specialişti în branding.
Cu acest prilej au fost făcute publice modalităţile prin care se va realiza noul brand turistic al României. "Promovarea turistică a României nu se va baza pe opiniile mele, ci va fi realizată numai de către profesionişti, iar forma finală a noului brand turistic va fi predată la minister săptămâna viitoare", a declarat Elena Udrea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Întregul proces de creare a acestuia şi liniile directoare pentru punerea lui în practică, ce tip de imagine, ce tip de logo - toate acestea vor fi stabilite de către specialşti, susţine ministrul Elena Udrea, citat de Agerpres, subliniind că una dintre cele mai importante etape ale procesului de creare a brandului turistic al României este promovarea. "Putem să avem un brand şi să nu facem nimic cu el. Vom avea o strategie de promovare, nu mă pricep la asta. Tocmai de aceea, de 75 de milioane de euro, bani europeni pe următorii trei ani, vom achiziţiona strategia de promovare a României, după care vom merge pe pachetele media", a precizat Elena Udrea. Ministrul român consideră că prioritatea turistică a momentului ar putea fi turismul balneo, dar numai după ce infrastructurile de cazare vor ajunge la anumite standarde. "Turismul balnear este o modalitate prin care putem atrage turiştii şi trebuie să găsim soluţii pentru rezolvarea infrastructurii. Drumurile merg pe circuitele turistice. Avem investiţii în toate staţiunile balneo din România, în centre balneare sau locaţii speciale, cum ar fi staţiunile de schi. Încercăm să recuperăm infrastructura de turism, de cazare, care a ajuns în proprietatea unora care nu le administreazã în scopul activitãţii turistice, ci pentru a obţine alt gen de venituri. Încercãm să facem în aşa fel încât sã recuperăm această infrastrucură care, de multe ori, ţine loc de patrimoniu", a precizat Elena Udrea, ministrul Turismului. Totodată, ea a mai declarat că noul brand turistic al României trebuie, înainte de toate, să fie acceptat de către români, dar şi de industria turistică. Să ne amintim că noul slogan şi imnul turismului, "Romania, land of choice" au stârnit o mulţime de controverse, la momentul lansării lor, în 2009...
LITORALUL ŞI DELTA DUNĂRII "NU SUNT O PRIORITATE"
Dacă turismul balneo ar putea fi generator de resurse financiare, dacă va fi bine exploatat în viitor, motiv pentru care e necesară o evaluare a investiţiilor în acest domeniu, în ceea ce priveşte Marea Neagrã şi Delta Dunării (pe care, cu un an în urmă, o susţinea cu putere), ministrul Turismului a menţionat că în această etapă "nu reprezintă o prioritate", Delta fiind catalogată drept "o destinaţie atractivă, dar nu pentru turismul de masă, ci pentru un turism selectiv".
În cadrul evenimentului de vineri, au avut loc prezentări şi dezbateri cu privire la importanţa procesului de creare a brandului turistic al României, susţinute de oficiali ai MDRT, specialişti din domeniul turismului, reprezentanţi ai companiei, specialişti în branding.
Asocierea THR (Turismo, Hoteleria y Recreacion SA)-TNS, cea care gestionează proiectul btandului turistic naţional, a anunţat, la sfârşitul lunii martie, că a selectat şase produse turistice pentru crearea brandului României, respectiv: circuitele culturale, agroturismul, ecoturismul, city-breaks, turismul activ şi de aventurã, balneo şi wellness. Pieţele externe-ţintă sunt: Rusia, Germania, Ungaria, Austria, Franţa, Italia, Marea Britanie/Irlanda şi Statele Unite ale Americii, fără a fi minimalizată nici piaţa internă, de unde se aşteaptă ca un număr sporit de turişti să fie motivat de noul brand. Conform datelor înaintate de minister, brandul turistic al României ar urma să fie finalizat la data de 24 mai 2010 şi prezentat public.
CINE FACE BRANDUL ROMÂNIEI?
Asocierea THR-TNS este câştigãtoarea licitaţiei organizate pentru realizarea brandului turistic al României de Ministerul Turismului, la sfârşitul anului 2009. Suma pe care o va plãti ministerul pentru aceste servicii este de 894.970 de euro, fonduri europene, alocate prin Programul Operaţional Regional - Domeniul Major de Intervenţie 5.3: "Promovarea potenţialului turistic şi crearea infrastructurii, în scopul creşterii atractivitãţii României ca destinaţie turistică". Preşedintele THR, spaniolul Eulogio Bordas, a afirmat în cadrul seminarului de vineri că brandul turistic al României are cinci direcţii majore, respectiv: brand şi poziţionare, strategie de promovare, comunicare, partea vizuală şi manualul de comunicare al brandului. Eulogio Bordas este de părere că presa ar trebui să fie un partener de încredere atunci când vine vorba despre promovarea unui brand turistic şi că avem cu toţii de câştigat dacă vin bani din turism la buget. "Presa ar trebui să fie un partener de încredere atunci când vorbim despre promovarea turistică. Media trebuie sã înţeleagă că avem cu toţii de mâncat o pâine dacă turismul este bine promovat şi aduce bani la buget. În ţara mea, deşi presa este destul de critică la adresa turismului, aceasta este un foarte bun partener când vine vorba despre promovare", a declarat Eulogio Bordas.