În România, vinurile din Lumea Nouă (într-o accepţiune mai largă) sunt puţin cunoscute. În alte ţări, însă, băuturile din America, Australia, Africa de Sud sau Chile au luat locul celor europene. Acum au ajuns şi la noi. Să vedem ce va urma…
În România, vinurile din Lumea Nouă (într-o accepţiune mai largă) sunt puţin cunoscute. În alte ţări, însă, băuturile din America, Australia, Africa de Sud sau Chile au luat locul celor europene. Acum au ajuns şi la noi. Să vedem ce va urma…
Vinurile Lumii Noi cuceresc pas cu pas Europa. În ultimii ani, vinurile din America, Australia, Africa de Sud sau Chile s-au impus pe piaţa internaţională, reuşind să scoată de pe raft licori produse în ţări cu tradiţie în domeniu. Cum reuşesc aceste vinuri să se impună, atât în concursurile de specialitate, cât şi pe piaţă, ne-a explicat winemaker-ul australian Justin Morley.
Legislaţie
“La noi, legislaţia este mai permisivă decât în Europa. Spre exemplu, dacă avem un an secetos, în care recolta de struguri este afectată, producţia de vinuri nu are de suferit. Asta fiindcă producătorii pot folosi struguri dintr-o podgorie pentru fabricarea vinului din altă parte a ţării. Astfel, noi le oferim clienţilor noştri cel mai bun vin posibil dintr-un anumit an, la acelaşi preţ”, ne-a mărturisit australianul. Practic, producţia de vin nu este afectată de variaţiile climatice. Au fost cazuri în care capriciile vremii au distrus podgorii întregi. În astfel de situaţii, butaşii salvaţi au fost plantaţi în alte regiuni. Noua recoltă de struguri a fost, într-o mică măsură, diferită de cea veche din cauza schimbării solului. Astfel de întâmplări au contribuit la producerea unor tipuri noi de vinuri şi, evident, la dezvoltarea industriei.
Marketing
Importantă este şi promovarea vinurilor. “În Australia, sistemul de marketing este bine dezvoltat, astfel încât oamenii cunosc vinurile existente pe piaţă la un moment dat. Mi s-a întâmplat de-a lungul carierei mele să descopăr vinuri de bună calitate prezentate greşit pe piaţă: într-o sticlă banală, cu o etichetă prost concepută, fără nici un fel de reclamă”, a declarat Justin Morley. Astfel de vinuri, chiar dacă sunt de bună calitate, nu ajung la clienţi şi nu aduc beneficii nici producătorilor, nici industriei. Tot procesul de marketing este unul de educare a publicului. Oamenii trebuie să cunoască vinul, să îi simtă fructuozitatea, aroma, eleganţa. Să ştie care vin este potrivit pentru masa festivă, care pentru cina romantică şi care pentru ieşirile în oraş, a explicat winemaker-ul. Un rol important în procesul de învăţare îl au somelierii, branşă în care Lumea Nouă a ştiut să investească.
Personalitate
Vinurile din Lumea Nouă sunt turbulente, cu personalitate, o adevărată provocare pentru un consumator obişnuit. Justin Morley spune că vinurile se asortează diferitelor stări de spirit. Unele merg atunci când suntem nefericiţi, altele când suntem nervoşi, altele când suntem fericiţi. Acestea din urmă trebuie să fie foarte elegante, gustoase şi dulci. “Un vin care lasă în urma sa gustulul ciocolatei, aşa e vinul fericirii”, a afirmat australianul. Băutura spune multe despre consumatorul său: nivelul de cultură, starea de spirit şi, nu în ultimul rând, clasa socială. Vinul vorbeşte însă şi despre creatorul său, despre personalitatea şi temperamentul acestuia.