x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Fashion Pink, Hitler!

Pink, Hitler!

de Oana Vasiloiu    |    30 Mai 2010   •   00:00
Pink, Hitler!
5733-121685-thinkstock_96131625.jpgÎntr-unul din teatrele mari din Berlin s-a pus în scenă o piesă cu şi despre Hitler, o satiră despre război, nazism şi polonezi. Cum poţi să imaginezi un pamflet sau o parodie despre Hitler, masacre, razboi şi lagăre, nu ştiu, dar regizorul susţine că este "doar o satiră" (!) la adresa Fuhrer-ului şi speră într-un succes al spectaco­lului, în care joacă actori importanţi. Şi, în Sicilia, un magazin de haine şi-a făcut campania de imagine avându-l ca personaj principal pe Hitler purtând o inimă mare şi roşie pe uniformă!

Îmi propusesem să scriu un articol despre Yves Saint Laurent şi pasiunea lui secretă pentru Marakesh, despre viaţa lui în Maroc şi despre lucruri mai putin ştiute şi scrise. Dar am citit două ştiri care m-au făcut să amân. Mă gândesc: mai există ceva etic pe timp de criză sau a înnebunit lumea, sau m-am demodat eu? Citesc două ştiri, una după alta, din spaţii geografice şi domenii diferite, dar despre acelaşi subiect/personaj. Cât de disperată să fie lumea încât să ajungă să se folosească de numele lui Hitler pentru a face teatru şi pentru a vinde... fashion! Dacă n-ar fi un act scandalos, ar fi curajos. Cât despre creativ, nu se pune problema. Nici ca metaforă n-ai cum s-o faci să iasă bine. În vremuri de recesiune, în care marketing-ul şi publicitatea trebuie să producă cele mai strategice soluţii şi inspirate mijloace de comunicare (implicit cele mai motivaţionale mesaje pentru consumator), se întâmplă exact contrar. Sau tocmai sensul şi scopul sunt exact acelea de a provoca furii şi reacţii contradictorii pentru a atrage atenţia. Adică un fel de cinism barbar de a uimi lumea prin mesaje negative, prin apeluri la reacţii extremiste şi propagandă scandaloasă cu scopul de a instiga spiritele şi de atrage atenţia cu orice preţ. Poate că lucrurile bune, exemplele pozitive, reperele inspiraţionale sau mentorii s-au banalizat şi nu mai rămân în conştiinţa generaţiilor tinere. Sau poate, pur şi simplu, gândind ca Goya, somnul raţiunii chiar naşte monştri!


LEGĂTURĂ
Publicitatea înseamnă "a face pu­blic, a face cunoscut" un produs, o idee, o persoană pentru a vinde. O agenţie de publicitate din Italia a gândit o campanie de imagine pentru New Form - un boutique de haine din Palermo - folosindu-l ca imagine pe Adolf Hitler! Cum ar putea Hitler să vândă fashion sau ceva vreodată, folosindu-se un mesaj de orice fel? Trecând peste întrebările imediate şi peste faptul că această "creaţie" a fost gândită, acceptată şi plătită, privesc ad-ul şi încerc să găsesc o situaţie sau vreo legătură semiotică (eventual ascunsă) care să îndreptăţească clientul să accepte alăturarea produsului cu textul şi cu numele lui Hitler. Sloganul este şi el pe măsură: "Change Style. Don't follow your leader". Cine este "liderul" şi al cui...?! Hitler este înfăţişat într-o uniformă militară roz, purtând cravată verde aprins şi, în loc de "swastika", o inimă roşie pe mânecă!

Posterele imense care au împânzit oraşul Palermo i-au scandalizat pe politicienii italieni. Rosario Filoramo, membru în Partidul Democrat, de centru-stânga, protestează în faţa primarului oraşului: "Să te foloseşti de imaginea celui care este responsabil pentru cel mai rău capitol din ultimul secol este o ofensă adusă principiilor noastre constituţionale şi sentimentelor cetăţenilor". Un alt oficial italian a adaugat: "Să pui portretul lui Hitler pe printuri mari... nu poate să fie un simplu gest de comunicare a unui mesaj inocent de publicitate. Să vezi aceste postere în faţa şcolilor este o ruşine pentru noi". În apărare, publicitarii susţin că toate criticile sunt exagerate! Mesajul, susţin ei, este acela de a încuraja tinerii să nu urmeze turma în alegerile vestimentare şi să-şi creeze propriul stil. Cert este că atât agenţia, cât şi clientul au reuşit să atragă atenţia. Încercarea de persuasiune în acest stil a făcut publicitate unei agenţii care nu are cum să mai existe pe piaţă, din lipsa profesionalismului şi a eticii şi unui magazin de "fashion" a cărui calitate a produselor şi a conceptului este cel puţin îndoielnică. Poate doar să mai existe câţiva simpatizanţi înfocaţi ai nazismului care să guste gluma şi să devină clienţii casei. Pe curând!
www.oanavasiloiu.com

×
Subiecte în articol: jurnal de stil