x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Media Raport BRAT 2024: Dedeman, Lidl și Orange, brandurile cu cele mai mari investiții publicitare în 2024

Raport BRAT 2024: Dedeman, Lidl și Orange, brandurile cu cele mai mari investiții publicitare în 2024

de Redacția Jurnalul    |    11 Mar 2025   •   14:52
Raport BRAT 2024: Dedeman, Lidl și Orange, brandurile cu cele mai mari investiții publicitare în 2024

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) furnizează industriei media și publicitare raportul de analiză a pieței de publicitate în 2024, raport elaborat pe baza datelor obținute în cadrul studiului Monitorizarea Investițiilor în Publicitate pentru mediul online (local, fără platformele globale), radio, outdoor, influencer marketing și presa scrisă.

Conform raportului, investițiile în publicitate pentru patru dintre mediile analizate (online, OOH, radio și presă scrisă) au crescut cu aproximativ 4% comparativ cu 2023, atingând un volum estimat la rate-card de 778,6 milioane de euro.

Important: Acest volum nu reflectă sumele nete efectiv investite de companii și agențiile de media sau comunicare și încasate efectiv de furnizorii media, ci reprezintă un calcul bazat pe tarifele de listă (rate-card) comunicate anual de furnizorii produselor media monitorizate. Aceste tarife nu sunt ajustate în funcție de practicile comerciale efective din piață, care sunt protejate de secretul comercial.

Investițiile în publicitatea OOH digitală și în radio au înregistrat cele mai mari creșteri, cu un avans de 26%, respectiv 9%, fata de anul 2023.

În schimb, publicitatea online de tip display derulată de companiile locale a scăzut cu 17% față de 2023, iar investițiile în presa scrisă au continuat tendința descendentă, înregistrând o scădere de 15% față de anul precedent.

Retailul rămâne cel mai mare investitor în publicitate pentru mediile monitorizate de BRAT, deținând aproximativ 26% din totalul investițiilor și înregistrând o creștere de 23% față de 2023.

Cele mai mari creșteri ale investițiilor au fost realizate de clienții din sectorul financiar (+35%), retail (+23%) și domeniul non-profit, social și politic (+22%), acesta din urmă fiind influențat de campaniile electorale din anul 2024.

Jumătate din investițiile în publicitate în mediul online, presa scrisă, radio și OOH au fost realizate de primii 40 de clienți de publicitate, în timp ce investițiile primilor 5 clienți depășesc 20% din total.

Superbet, Penny și Catena domină mediul online în 2024, cumulând aproximativ 13,5% din totalul investițiilor în publicitate din acest mediu. Dedeman este cel mai promovat brand în publicitatea OOH afișată pe panourile statice, cu aproximativ 5% din totalul investițiilor pentru acest tip de panouri, urmat de Kaufland și McDonald's. Pe panourile OOH digitale, Orange și Vodafone ocupă primele două poziții, cu aproximativ 10% și, respectiv, 4% din totalul investițiilor în acest segment.

În topul investițiilor în publicitatea radio pentru 2024, primele trei locuri sunt ocupate de retailerii Lidl, Kaufland și Carrefour, care totalizează aproximativ 15% din investițiile în acest mediu. În cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de mărcile Intredo, Lidl și Up, cumulând aproximativ 20% din totalul investițiilor în acest sector.


Pentru investitiile in influencer marketing, în 2024 au fost monitorizate 104.110 postări cu caracter comercial, în creștere cu 4% față de anul 2023. Dintre acestea, 81% au fost realizate pe Instagram și 13% pe TikTok. În total, aprox. 5.500 de clienți au comunicat prin influencer marketing în 2024, în creștere cu 4% față de 2023. Dintre aceștia, 75% au utilizat exclusiv comunicare prin influencer marketing, fără a investi în oricare dintre celelalte 4 medii monitorizate. Trendyol este cel mai activ advertiser în influencer marketing în 2024, cu peste 6% din totalul postărilor comerciale monitorizate, urmat de L’Oréal cu aproximativ 5% din
total.

×
Subiecte în articol: brat dedeman Lidl orange