TATARUL
La 85 de ani, Colea revenea pe scena Nationalului bucurestean in spectacolul ""Azilul de noapte"", sub bagheta regizorului Ion Cojar.
Tanara generatie avea prilejul prin intermediul acestei piese sa-l descopere, iar cei care il cunoscusera cu mult inainte aveau ocazia sa se bucure din nou de jocul sau fara egal.
OCHIUL DIRIJORULUI. ""De o buna bucata de vreme il admir pe Colea Rautu si cunoscandu-l am descoperit farmecul si marea sa inzestrare artistica actoriceasca. Este un actor cu totul si cu totul iesit din comun, o aparitie barbateasca dura, puternic marcata de fizionomia sa, cu trasaturile unui om care ascunde multe surprize. Cand il cunosti, in ciuda duritatii sale la aparitie, descoperi ca are un suflet de copil"", marturiseste Ion Cojar, cel care in 1997, cand a preluat conducerea Teatrului National din Bucuresti, a pornit la realizarea unui spectacol in care sa adune toate fortele varstnice, toti monstrii sacri ai teatrului romanesc, care au ramas longevivi si activi. ""Eu am colaborat cu dumnealui o singura data, din pacate, la aceasta piesa «Azilul de noapte» de Maxim Gorki. Tatarul a fost un personaj foarte potrivit pentru domnul Colea Rautu. Rolul a fost interpretat cu o experienta artistica extraordinara. Rautu este un actor nu de reprezentare, ci de retraire, care are o tehnica personala, speciala. Chiar si atunci cand juca in teatru, utiliza o tehnica care se preta si pentru arta actorului de film.""
ATRACTIE DE BARBAT FATAL. Din distributia piesei ""Azilul de noapte"" au mai facut parte: Radu Beligan, Gheorghe Dinica, Mircea Albulescu, Marin Moraru, Draga Olteanu-Matei, Mircea Rusu etc., multi dintre acesti actori gasindu-se la prima colaborare cu Colea Rautu. De asemenea, printre cei care s-au aflat pentru prima data pe scena alaturi de maestru a fost si Rodica Popescu-Bitanescu: ""Este un actor exceptional. Venea la repetitii la ora fixa, invata textul, facea ce-i spunea regizorul, se gandea la ce i se spunea. Mare profesionist!
De cand eram eleva il admiram pe Colea. Tin minte ca l-am vazut intr-un film si m-am indragostit de el. I-a facut o mare placere cand ne-am intalnit la aceasta piesa si i-am spus: «Colea, am fost atat de indragostita de tine cand te-am vazut intr-un film, cand ai ajutat o femeie sa coboare din trasura!...». Felul in care a ajutat-o pe acea femeie sa coboare din trasura, pe mine, ca studenta, m-a zapacit... Va dati seama ce sex-appeal a avut omul asta si ce putere in privire? I-a facut o mare placere cand i-am spus, bineinteles, a ras. Nu pot sa spun ca era o frumusete de barbat, dar era un barbat ciudat, te facea sa te gandesti ca femeie la el. Intr-adevar l-au iubit foarte multe femei. Avea ceva al lui, ceva care atragea.""
""Era un partener extraordinar, un partener foarte generos. Te ajuta pe scena. Nu voia el sa se vada si sa nu te vezi tu. Stia un lucru: «Tu ma ajuti pe mine si eu pe tine». Si atunci ne vedeam toti mai bine. Ca asa se face teatru, in colectiv, nu singur"" - Rodica Popescu-Bitanescu actrita
ARTA GATITULUI RACILOR
Citește pe Antena3.ro
""SUNT FERICIT CA AM FOST CONTEMPORAN CU EL""
MEREU ATENT LA DETALII
""Colea Rautu a apucat niste timpuri in care a deprins o anumita educatie. Avea bun gust. Cand mergeam intr-un magazin la cumparaturi stia ce inseamna un pahar de cristal, adica forma normala a unui pahar de cristal clasic, care astazi nu se mai stie. Spunea: «Rodica, uite, vezi cat e magazinul de mare, nu mai exista un pahar normal, pentru ca ori are piciorul prea lung, ori gura prea deschisa si iti cade de pe margine, ori prea inchis la gura si trebuie sa-ti rupi ceafa, sa-ti dai capul peste cap sa bei». Forma clasica el o stia si am bagat la cap"", spune Rodica Popescu-Bitanescu.