De fiecare data, presa aloca spatii largi vedetelor din lumea show-biz-ului, luand la puricat orice gest, declaratie sau amanunte legate de viata privata a artistului. Cantaretii nu ar putea supravietui financiar daca in spatele lor nu s-ar afla impresarii si managerii.
Pentru a afla amanunte despre munca impresarilor si a managerilor am cerut parerea unui profesionist in materie, Dan Maciuca, care, in calitate de director de evenimente la Sfinx Experience CDA, s-a ocupat de concertele lui Julio Iglesias, Natalia Oreiro, Brian Adams, Yes, Las Ketchup etc. in Romania.APROBARI. Rolul unui producator de spectacole este acela de a gasi resursele financiare si de a rezolva problemele legate de banii interpretilor. Iata cateva dintre amanuntele mai putin cunoscute, legate de realizarea unui festival. Se contacteaza televiziunile interesate. Se organizeaza conferinte de presa, se dau comunicate, invitatii, se realizeaza spoturi pentru radio si tv. Distributia se face in functie de genul spectacolului si de publicul tinta. Cand are loc un festival in aer liber trebuie sa obtii aprobare pentru locatie, contracte cu jandarmii, pompierii, salvarea, RENEL, Serviciul de Salubrizare, cu proprietarii toaletelor mobile, sa angajezi personal tehnic, scena, sistemul de sonorizare, lumini. Trebuie spus ca tot acest personal angajat costa foarte mult. De exemplu, jandarmii sunt platiti cu sume cuprinse intre 200-1.500 de euro, in functie de durata festivalului, Salvarea - aproximativ 50 euro/ora, pompierii - 200-500 euro pe zi, toaletele mobile - intre 10-20 euro bucata/zi, in acest tarif este inclus si serviciul de vidanjare (exista intre 10 si 30 de toalete). Ca sa incheiem acest capitol, un festival ce se intinde pe o perioada de trei zile costa intre 35.000-50.000 de euro.
CASTIGURI. Un punct sensibil pe care managerul trebuie sa-l rezolve este onorariul interpretilor. Un artist poate participa la evenimente speciale, cum ar fi party-uri de firma, lansari de produse, evenimente private sau la festivaluri si concerte. Preturile difera in functie de evenimente si de artisti. De exemplu, onorariul unui cantaretde muzica dance, pentru o petrecere, este de 1.000 de euro, la un festival in aer liber - 800 de euro, iar la un spectacol sponsorizat - 1.200 de euro. Pe un eveniment se pot bate si cinci impresari, iar pentru a castiga conteaza pretul oferit, flexibilitatea in negociere, dar mai ales credibilitatea ofertantului. Prin contract, se negociaza suma artistului, pretul transportului, care difera in functie de distanta (de la 3.000 lei/km pana la 12.000 lei/km). I se asigura cazarea la un hotel decent, cu baie in camera, o masa pe zi la restaurant sau diurna intre 5 si 10 euro/zi. Organizatorii mai buni asigura protocol la scena si garda personala de la hotel la locul de spectacol. Cand este vorba de bani, artistul tine cont de volumul de lucru. De exemplu, daca are spectacole cu acelasi organizator in decursul unei saptamani, lasa automat din pret. Exista si artisti neseriosi care, desi fac o intelegere, nu o respecta, in sensul ca intarzie la spectacol, canta mai putin (gen Body&Soul), lasa datorii la hotel si restaurant (asa cum a facut Mircea Rusu).
MOFTURI. O categorie aparte o
reprezinta starurile internationale.
Artistii straini au anumite cerinte
care trebuie respectate, in caz contrar
vedeta respectiva poate chiar
sa-si anuleze concertul. Un artist
strain cere protocol la sala de spectacol
(apa plata, apa minerala, bere
si, in functie de preferintele lui si ale
echipei tehnice, votca de un anumit
tip, vin alb sau negru, sucuri
naturale, gustari reci sau calde,
cafea, ceaiuri etc.). Pentru acest
lucru se angajeaza o firma de catering
speciala cu bucatarie mobila,
vesela, frigider etc. Cazarea se face,
fara exceptie, in hoteluri de cinci
stele. De exemplu, Julio Iglesias a
cerut doua apartamente (unul la
Hilton si un altul, pentru odihna si
pregatire, la stadionul Cotroceni).
La concertul lui Brian Adams au
fost construite cabine care au fost
mobilate si aduse la standardul
dorit, cu fotolii din piele, covoare si
masute. Dupa show, vedeta a
renuntat la paza de corp si a vizitat
mai multe cluburi bucurestene
insotit de Cristi Singer, insa
bodyguarzii stateau ascunsi dupa
perdele sau in masini. Natalia
Oreiro a cerut limuzina si avion
pentru a se deplasa de la Bucuresti
la Timisoara, insa in ultimul
moment si-a schimbat traseul.
Grupul Dream Theatre nu a permis
in cabine nici o picatura de
alcool si a interzis fumatul in spatiul
de odihna de la Arenele Romane.
Solistul Ian Anderson de la grupul
Yes a cerut vin Bourbon de o anumita
firma, alune, banane, portocale
si apa plata. Se pare totusi ca
viata de artist nu este atat
( HORATIU TUDOR
)