DE CE? CE?!
Zvonul este o informatie provenita din surse anonime si transmisa in mod neoficial. Din punct de vedere sociologic, zvonul este vazut ca o forma de comunicare informala prin care oamenii incearca sa ofere interpretari cu sens pentru situatii ambigue, care apar frecvent in viata lor.
Peste 36% dintre romani isi amintesc cele mai recente zvonuri. Acestea - un amestec de adevar si fals - se refera la taxe, impozite si cresterea preturilor (11%), schimbarea premierului (10%), alegeri anticipate (5%), remanierea guvernului (4%) etc. Cifrele confirma faptul ca zvonurile apar in special in situatii in care oamenii simt lipsa unor informatii sau unde nu exista suficienta incredere in informatiile furnizate oficial.
Desi multor romani li s-a intamplat sa-si mai barfeasca prietenii (46%), colegii (38%), vecinii (50%) sau rudele (41%), cei mai multi respondenti (77%) nu au incredere in cei care barfesc. Dintre paradoxurile romanilor... Oricum "scepticii" (cei care se indoiesc de zvonuri) sunt mai numerosi decat "protagonistii" (cei care lanseaza sau argumenteaza zvonurile in favoarea unei interpretari - 20% dintre romani). Prin urmare, majoritatea populatiei reprezinta un "public", oamenii ramanand simpli "spectatori" in procesul circulatiei zvonurilor.
DE CE BARFIM? De ce avem nevoie de micile barfe pe la colturi, de ce se lanseaza atat de multe zvonuri si oamenii le cred, de ce sunt ziare si reviste in toata lumea care traiesc din amanuntele picante din viata vedetelor? Sunt intrebari la care cercetatorii au incercat sa raspunda in studiile pe care le-au realizat fie in laboratoare, fie prin observatie de teren. Oamenii sunt pasionati de viata altora, mai ales daca sunt persoane celebre, dar trag cu ochiul si la vecinii de apartament sau de curte.
In ceea ce priveste celebritatile, se pare ca e un fenomen natural de demitizare - vrem sa stim ca cei pe care ii vedem pe ecranele televizoarelor sau in afise sunt oameni ca si noi, in carne si oase, cu placeri si dureri, cu bucurii si suferinte, cu greseli si fapte bune. Uneori nu ne deranjeaza daca li se intampla lucruri rele. Este de fapt o rezistenta acerba a lumii moderne fata de existenta unui panteon populat de semi-zei sau semi-oameni.
De la Revolutia Franceza incoace oamenii vor sa stie ca sunt egali si vor sa li se intareasca in orice situatie aceasta credinta. Se spune despre presedintele tarii, despre premier, despre ministrii ca au fost surprinsi in diferite ipostaze ale vietii de zi cu zi: erau dezamagiti, furiosi, isi faceau cumparaturile in supermarket, isi duceau copiii la scoala, plangeau sau radeau sincer, nu electoral etc. Si oamenii stiu atunci ca, si acolo sus, in functiile publice sau pe scena, "elitele" sunt oameni ca si ei, poate mai talentati, poate mai norocosi, dar, in definitiv, oameni ca si ei. In acest sens nu este de mirare faptul ca unul dintre efectele negative ale economiei de piata este perceput a fi cresterea inegalitatilor sociale, sporirea decalajului dintre bogati si saraci.
Citește pe Antena3.ro
CINE ESTE IERTAT IN PROCESUL BARFIRII?
|
S-ar putea spune ca nimeni de vreme ce peste 80% din populatie crede ca "cei mai multi oameni din Romania" isi barfesc prietenii, colegii de serviciu, vecinii etc. sau ca peste doua treimi dintre cei intervievati cred ca si ei sunt barfiti de prieteni, colegi, vecini etc. Evident ca sunt mai putini, sub 50% cei care recunosc ca isi barfesc prietenii, colegii de serviciu, vecinii, rudele. Nu mai este un paradox nici faptul ca 67% sunt total de acord sau mai degraba de acord cu afirmatia "sa barfesti un om e un pacat" sau ca 64% cred ca "sa barfesti un om inseamna sa-l jignesti". Mai degraba barfa este vazuta ca un fapt cotidian normal cu efecte pozitive, publicul tinta fiind cel al politicienilor. De altfel, 45% dintre oameni cred ca nu conteaza viata privata a politicienilor atunci cand oamenii ii voteaza. Evident ca in topul celor mai barfiti romani apar politicienii aflati la putere si cu notorietate mare, in fruntea listei fiind, si de aceasta data, Traian Basescu, urmat de premierul Tariceanu. Pe locul trei se mai mentine inca, ex-presedintele Ion Iliescu. Si in mod aparent curios, pe locul patru apare, devansandu-l pe Adrian Nastase, un personaj pitoresc si cu notorietate, Gigi Becali.
In opozitie (corelatie inversa) cu stirile transmie in mass-media si care sunt considerate in cea mai mare parte adevarate se realizeaza cirulatia zvonurilor. Transmiterea zvonurilor depinde de continutul lor, de nucleul oamenilor implicati in transmiterea lor, de atitudinea populatiei fata de zvonuri si mai ales de interesele celor implicati.
|
DATE DESPRE CERCETARE
|
Sondajul a fost realizat pe un esantion de 2.000 de subiecti cu varste de peste 15 ani, de catre Centrul de Sociologie Urbana si Regionala (CURS), in perioada 5-15 august 2005. Interviurile s-au desfasurat la domiciliile subiectilor, eroarea maxima fiind de +/- 2,2% la o probabilitate de 0,95. Tipul esantionului este probabilist, selectie aleatoare a punctelor de esantionare si a subiectilor. In analiza prezentata s-a tinut cont de nivelul de educatie al respondentilor (studii: sub liceu, liceu si peste liceu), de categoriile de varsta (15-30 de ani, 31-55 de ani, 56 de ani si peste), de venitul gospodariei, media fiind de 7,8 milioane de lei pe fiecare gospodarie. S-a mai tinut cont de mediul rezidential al respondentilor (urban sau rural) si de regiunile in care domiciliaza ( Est = Moldova, Vest = Transilvania, Banat, Crisana- Maramures, Sud = Oltenia, Muntenia, Dobrogea; Bucuresti).
|