x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Activitatea de mediere

Activitatea de mediere

de Dana Purgaru    |    03 Iun 2006   •   00:00
Activitatea de mediere

Medierea reprezinta o modalitate facultativa de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate.

Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.

Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile, potrivit legii, nu pot dispune prin conventie sau prin orice alt mod admis de lege.

Activitatea de mediere se infaptuieste in mod egal pentru toate persoanele, fara deosebire de rasa, culoare, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, opinie, apartenenta politica, avere sau origine sociala.

PROFESIA DE MEDIATOR. Poate fi mediator persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
  • a) are capacitate deplina de exercitiu;
  • b) are studii superioare;
  • c) are o vechime in munca de cel putin 3 ani sau a absolvit un program postuniversitar de nivel master in domeniu, acreditat conform legii si avizat de Consiliul de mediere;
  • d) este apta, din punct de vedere medical, pentru exercitarea acestei activitati;
  • e) se bucura de o buna reputatie si nu a fost condamnata definitiv pentru savarsirea unei infractiuni intentionate, de natura sa aduca atingere prestigiului profesiei;
  • f) a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor, in conditiile legii, cu exceptia absolventilor de programe postuniversitare de nivel master in domeniu, acreditate conform legii si avizate de Consiliul de mediere;
  • g) a fost autorizata ca mediator, in conditiile prezentei legi.

    CONSILIUL DE MEDIERE. In vederea organizarii activitatii de mediere se infiinteaza Consiliul de mediere, organism autonom cu personalitate juridica, de interes public, cu sediul in municipiul Bucuresti. Consiliul de mediere este format din noua membri alesi prin vot direct sau prin reprezentare de catre mediatorii autorizati, in conditiile prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere.

    Membrii Consiliului de mediere sunt validati de ministrul Justitiei, pe o durata de doi ani. Mandatul oricaruia dintre membrii Consiliului de mediere poate fi prelungit pentru aceeasi durata o singura data.

    Consiliul de mediere are urmatoarele atributii principale:
    a) promoveaza activitatea de mediere si reprezinta interesele mediatorilor autorizati;
    b) elaboreaza standardele de formare in domeniul medierii, pe baza celor mai bune practici internationale in materie;
    c) avizeaza programele de formare profesionala a mediatorilor;
    d) intocmeste si actualizeaza lista furnizorilor de formare a mediatorilor care au obtinut autorizarea in conformitate cu cadrul legal existent in domeniul formarii profesionale a adultilor;
    e) autorizeaza mediatorii in conditiile prevazute de prezenta lege;
    f) intocmeste si actualizeaza tabloul mediatorilor autorizati;
    g) tine evidenta birourilor mediatorilor autorizati;
    h) supravegheaza respectarea standardelor de formare in domeniul medierii;
    i) adopta Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati, precum si normele de raspundere disciplinara a acestora;
    j) ia masuri pentru respectarea prevederilor continute de Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati si aplica normele privind raspunderea disciplinara a acestora;
    k) face propuneri pentru completarea sau, dupa caz, corelarea legislatiei privind medierea;
    l) adopta regulamentul privind organizarea si functionarea sa; m) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege si de regulament.

    ORGANIZARE SI EXERCITARE. Mediatorii isi pot desfasura activitatea in cadrul unei societati civile profesionale, al unui birou in care pot functiona unul sau mai multi mediatori asociati, cu personalul auxiliar corespunzator, sau in cadrul unei organizatii neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.

    Mediatorul sau mediatorii asociati, titulari ai unui birou, pot angaja traducatori, juristi, alt personal de specialitate, precum si personal administrativ si de serviciu necesar activitatii de mediere.

    In desfasurarea activitatii sale, mediatorul autorizat este obligat sa tina arhiva si registre proprii, precum si o evidenta financiar-contabila.

    Mediatorii pot constitui asociatii profesionale locale si nationale, avand drept scop promovarea intereselor profesionale si protejarea statutului lor si pot adera la asociatii profesionale internationale in conditiile legii.

    DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEDIATORULUI
    Mediatorul are dreptul de a informa publicul cu privire la exercitarea activitatii sale, cu respectarea principiului confidentialitatii.
    Conditiile in care se poate face publicitate profesiei de mediator sunt stabilite de regulament.
    Mediatorul are dreptul la plata unui onorariu stabilit prin negociere cu partile, precum si la restituirea cheltuielilor ocazionate de mediere.
    Onorariul trebuie sa fie rezonabil si sa tina cont de natura si de obiectul conflictului.
    Fiecare mediator are dreptul sa aplice un model propriu de organizare a procedurii de mediere, cu respectarea dispozitiilor si principiilor statuate in prezenta lege.
    Sediul profesional al mediatorului este inviolabil. Perchezitia sediului profesional al mediatorului poate fi dispusa numai de judecator si se efectueaza de procuror sau de organul de cercetare penala, in conditiile prevazute de Codul de Procedura Penala.
    Mediatorul are obligatia sa dea orice explicatii partilor cu privire la activitatea de mediere, pentru ca acestea sa inteleaga scopul, limitele si efectele medierii, in special asupra raporturilor ce constituie obiectul conflictului. Mediatorul trebuie sa asigure ca medierea sa se realizeze cu respectarea libertatii, demnitatii si a vietii private a partilor. Mediatorul are indatorirea sa depuna toate diligentele pentru ca partile sa ajunga la un acord reciproc convenabil, intr-un termen rezonabil.
    Mediatorul trebuie sa conduca procesul de mediere in mod nepartinitor si sa asigure un permanent echilibru intre parti.
    Mediatorul are obligatia sa refuze preluarea unui caz, daca are cunostinta despre orice imprejurare ce l-ar impiedica sa fie neutru si impartial, precum si in cazul in care constata ca drepturile in discutie nu pot face obiectul medierii. Mediatorul este obligat sa pastreze confidentialitatea informatiilor de care ia cunostinta in cursul activitatii sale de mediere, precum si cu privire la documentele intocmite sau care i-au fost predate de catre parti pe parcursul medierii, chiar si dupa incetarea functiei sale.
    Mediatorul are obligatia de a-si imbunatati permanent cunostintele teoretice si tehnicile de mediere, urmand in acest scop cursuri de formare continua, in conditiile stabilite de Consiliul de mediere.
    Mediatorul este obligat sa restituie inscrisurile ce i-au fost incredintate de parti pe parcursul procedurii de mediere.
    Mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre parti intr-o procedura judiciara ori arbitrala avand ca obiect conflictul supus medierii.
    Mediatorul nu poate fi audiat ca martor in legatura cu faptele sau cu actele de care a luat cunostinta. In cauzele penale mediatorul poate fi audiat ca martor numai in cazul in care are dezlegarea prealabila, expresa si scrisa a partilor si, daca este cazul, a celorlalte persoane interesate.
    Calitatea de martor are intaietate fata de aceea de mediator, cu privire la faptele si imprejurarile pe care le-a cunoscut inainte de a fi devenit mediator in acel caz.

    RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
  • Nita Virginia, Targoviste: "Am o vechime de 24 de ani in munca si din data de 3.10.2005 sunt in somaj. S-a emis OU in anul 2005 prin care se majoreaza indemnizatia de somaj in cote procentuale in functie de vechime in munca. In cazul meu cota este de 10% din media salariului brut pe ultimele 12 luni de cotizare. Va rog sa-mi spuneti daca beneficiez de aceasta majorare in anul 2006?".
    RASPUNS: Ordonanta de Urgenta nr. 144/2005, pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca stabileste cuantumul indemnizatiei de somaj ca fiind 75% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferentiate in functie de stagiul de cotizare. Cota procentuala este de 10% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 20 de ani. Ordonanta de Urgenta a intrat in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2006, astfel incat persoanele care solicita dreptul la indemnizatie de somaj de la data intrarii in vigoare a ordonantei vor beneficia de acest drept in cuantumul, pe durata si in conditiile stabilite de prevederile Legii 76/2002, astfel cum a fost modificata prin acest ultim act normativ modificator. In cazul persoanelor care au solicitat dreptul la indemnizatie de somaj inainte de data intrarii in vigoare a OUG nr. 144/2005 beneficiaza de acest drept in cuantumul, pe durata si in conditiile stabilite de prevederile legale in vigoare la data solicitarii dreptului.
  • ×