CULTURA SI PIPER
MONICA ANDRONESCU
O adaptare moderna
a "Scrisorii pierdute"
a lui I.L. Caragiale
pe scena
Teatrului National
din Bucuresti
|
Lumea lui Caragiale. Nimic din toate astea insa in spectacolul "O scrisoare pierduta" de la Teatrul National din Bucuresti. Trecandu-mi prin minte franturi din schita "La mosi", ma intrebam privind spectacolul in regia lui Grigore Gonta cat de mult s-a schimbat societatea romaneasca de pe vremea cand Caragiale scria aceste randuri. Aparent totul. In fapt, nimic.
Acesta este raspunsul pe care spectacolul despre care vorbeam pare sa-l dea. Si toata lumea asta pestrita, intregul amestec de gusturi, de oameni si de culori isi gasesc in montarea de la Teatrul National o rezolvare scenica destul de originala. Scena toata devine un televizor alb-negru (excelenta scenografia Floricai Malureanu). Iar povestea de dragoste dintre Stefan Tipatescu si Zoe Trahanache capata si ea contururile unei veritabile iubiri de telenovela. Grotescul delicios al lumii lui Caragiale se vede transpus in maladiile secolului al XXI-lea. Riscul este unul destul de mare, iar spectacolul nu se salveaza decat pe alocuri, deoarece scenele concepute cu scopul de a ironiza un anume stil al epocii pe care o traim aluneca din cand in cand exact in pateticul pe care il ironizeaza. De la amorul clandestin, la santajul politic cu o scrisoare de dragoste, nimic nu s-a schimbat.
Intregul tablou in alb si negru se dovedeste, in final, a fi fost un fel de lunga introducere pentru scena mesei impaciuirii in care toata lumea este fericita, se mananca pe saturate si se bea sampanie in cinstea deputatului nou ales. Brusc, totul capata culoare, muzica traditionala cantata "live", adecvata fiecaruia dintre cei prezenti ("Zaraza" pentru Zoe, "Ionel, Ionelule" pentru Stefan Tipatescu), adauga exact sarea si piperul necesare unui final de reprezentatie. Gandit parca avand ca motto celebra replica a lui Ghita Pristanda "Ghita, Ghita, pupa-l in bot si papa-i tot!", spectacolul se incheie asa cum si incepe, cu dansul celor doi vesnici amanti, Zoe si Tipatescu, privit la televizor de Cetateanul turmentat care devine un simplu telespectator. Din pacate, distributia este neomogena din punct de vedere valoric, de la un Marius Rizea extraordinar in rolul Cetateanului turmentat la un Claudiu Bleont care pica adesea in grotesc, de la Mihai Calin, un foarte fin Stefan Tipatescu sau un Vlad Ivanov echilibrat, la un George Ivascu fortand neplacut comicul dincolo de textul lui Caragiale.
Gustul cu care ramai la iesirea din sala? "Turta dulce, panorame..."
INGREDIENT TEMPERA
| ||
|
Citește pe Antena3.ro