x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Cum să transformi documentarea în artă - Monsieur Corbiau, maestrul detaliilor

Cum să transformi documentarea în artă - Monsieur Corbiau, maestrul detaliilor

de Roxana Roseti    |    22 Apr 2007   •   00:00
Cum să transformi documentarea în artă - Monsieur Corbiau, maestrul detaliilor

Regizorul şi scenaristul belgian Gerard Corbiau s-a aflat zilele acestea pentru prima oară în România, fiind component al juriului competiţiei de lungmetraj a celei de-a treia ediţii a Festivalului Internaţional de Film B-Est (14-21 aprilie).

În 1987 debuta cu "Maestrul muzicii", film nominalizat la Oscar, care înscria şcoala de film belgiană în agenda cinematografică internaţională. Pentru filmul "Farinelli" (1994), regizorul primeşte Globul de Aur pentru cel mai bun film străin, fiind totodată nominalizat la Oscar. Foarte interesant este faptul că Gerard Corbiau şi-a început cariera ca documentarist, în 1968.

TEMERAR. Întrebat cum a ajuns de la documentare la film, Corbiau – o persoană de o modestie şi de o sinceritate debordante, ne-a mărturisit: "Marele meu vis nu era acela de a face documentare, marele meu vis era acela de a face cinema. Când aveam 40 de ani, mi-am spus că, dacă nu fac asta, dacă nu îmi urmez visul de a face cinema nu o voi mai face niciodată. În momentul când am decis să fac cinema, am intrat în cea mai dură perioadă a vieţii mele. Pentru că, începător fiind, este foarte greu să îţi promovezi filmele. Primul meu film, «Maestrul cântecului», mi-a schimbat viaţa. Aveam 45 de ani când l-am realizat".

Experienţa de documentarist şi-a spus cuvântul în "Farinelli", film despre viaţa celebrului cântăreţ castrat Farinello (sau Farinelli), pe numele său adevărat Carlo Broschi. A debutat la Neapole, în 1720, iar efectul asupra publicului a fost copleşitor. Vocea şi înfăţişarea l-au transformat într-un idol. Munca lui Corbiau a fost sisifică, documentându-se pentru realizarea acestui film cu o tenacitate extraordinară. Nu numai atât. A făcut o încercare temerară, de pionierat s-ar putea spune. şi anume, aceea de a da realitate unei voci care astăzi nu mai există. Deoarece despre vocea castraţilor în prezent se pot emite doar supoziţii.

PROIECTE. Astfel, Corbiau avea să obţină vocea lui Farinelli prin combinarea a două voci − cea a unui contratenor şi a unei altiste, cu ajutorul unui ordinator. "Acest film a fost pentru mine o aventură extraordinară. Criticii francezi au spus: «Voce de ordinator? Dezgustător!». Ceea ce nu era adevărat", spune Corbiau.

România i-a lăsat o impresie plăcută: "Am întâlnit aici oameni formidabili. Aici este un joie de vivre extraodinar". şi a fost încântat să-l vadă pe Nikita Mihalkov la Bucureşti: "Îl cunosc pe Mihalkov de aproximativ zece ani. Eram în competiţie la Oscar, şi el a câştigat. Este mai bun decât mine!". Proiecte? "Un mare proiect. Un film despre viaţa lui Petru cel Mare, realizat în Rusia. Mai multe nu spun..."

Scuze din partea organizatorilor B-Est

În legătură cu derularea Festivalului Internaţional de Film B-Est, organizatorii ţin să precizeze că problemele tehnice apărute sâmbătă, 14 aprilie, la subtitrarea filmului "Soare înşelător" (regia Nikita Mihalkov) sunt regretabile, iar greşeala şi-o asumă integral. Acesta este şi motivul pentru care, în afara scuzelor, organizatorii au hotărât să redifuzeze filmul în ultima zi a festivalului, respectiv sâmbătă, 21 aprilie. După vizionarea filmului, în 14 aprilie, regizorul Nikita Mihalkov a subliniat că a înţeles situaţia creată.
×
Subiecte în articol: film corbiau spectator