x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Opel Ampera, viitorul începe azi

Opel Ampera, viitorul începe azi

de Mihai Morcovescu    |    12 Aug 2011   •   21:00
Opel Ampera, viitorul începe azi

Noul Opel Ampera este una dintre cele mai asteptate masini in Europa. Vorbim aici despre primul automobil electric ce va fi produs in serie de constructorul din Russelsheim, dar si primul model "verde" care a primit un motor pe benzina ce extinde autonomia oferita de sistemul de propulsie electrica. Olanda, o tara extrem de prietenoasa cu mediul inconjurator, unde ecologia este privita cu maxima atentie de toata lumea, a fost locul ideal pentru a testa aceasta masina, care reprezinta o borna importanta in istoria automobilistica a secolului in care traim.

Cum functioneaza
Chiar daca, la prima vedere, pare sa fie vorba tot despre un hibrid, in realitate, lucrurile stau altfel. Spre deosebire de un hibrid clasic, care se bazeaza pe un motor cu ardere interna asistat de unul electric, noul Opel Ampera a fost gandit sa functioneze un pic diferit. Modelul germanilor este pus in miscare de un motor electric de 150 CP care isi trage energia dintr-o baterie Li-Ion si ofera o autonomie cuprinsa intre 40 si 80 km, in functie de stilul de condus al celui de la volan, dar si de conditiile de conducere.

Cand bateria se descarca, intra in functiune "arma secreta" a celor de la Opel, un motor termic pe benzina 1.4 ECOTEC, de 86 de "cai". Acesta alimenteaza un generator de 72 CP care permite continuarea calatoriei ajungandu-se, astfel, la o autonomie totala de peste 500 km. Practic, masina este propulsata tot electric, cu toate ca in functiune este motorul pe benzina. De asemenea, in cazul accelerarilor violente cu pedala la podea, motorul termic va furniza direct puterea catre roti. Puterea este transmisa rotilor prin intermediul unei cutii de viteze cu angrenaj pla­netar, fara trepte reductoare ca la cutiile conventionale.

In general, autonomia maxima oferita de un model 100% electric nu depaseste 160 km, iar durata de incarcare completa a bateriilor este de doua ori mai mare. In timpul testului din Olanda am reusit sa parcurg in modul electric 71 km din traseul care a traversat cateva localitati din apropierea orasului Haga, care a inclus si un sector de autostrada. Dupa ce bateria s-a terminat, a intrat "in paine" unitatea pe benzina, consumul mediu afisat de computerul de bord la finalul calatoriei fiind de 2,4 litri la "suta" pentru intreaga distanta parcursa.

La volan
Pe sosea, Opel Ampera se conduce si se comporta la fel ca orice alt automobil conventional, cu deosebirea ca nu este deloc zgomotos, nici chiar atunci cand intra in functiune motorul pe benzina. Ce mi s-a parut ciudat a fost faptul ca turatia motorului nu este corelata direct cu pe­dala de acceleratie, existand momente cand propulsorul se tureaza, desi masina incetineste.

Desi are 1,7 tone, Ampera este suficient de sprintena, insa greutatea masinii si suspensia moale, setata mai mult pe confort, se resimt pe virajele abordate ceva mai agresiv. In cazul unei rulari normale, Ampera se comporta foarte bine, fiind un partener de drum excelent pe distante mari. Oficialii germani spun ca directia este preluata de la Astra, insa comparativ cu modelul compact, pe Ampera, comportamentul acesteia nu este la fel de precis, fiind prea moale si lipsita de feedback. Asta in modul de functionare Normal.

In schimb, o data activat modul Sport, raspunsul este ceva mai prompt, ce-i drept, in detrimentul consumului de combustibil. Ampera mai dispune de inca doua moduri de functionare – Mountain si Hold.

Design
Opel Ampera este de departe cel mai frumos automobil electric de pe piata, nu intamplator a intors multe capete in timpul testului olandez… Masina arata excelent indife­rent de unghiul din care o privesti si aminteste de fratele american, Chevrolet Volt, cu care imparte, de altfel, majoritatea componentelor. Un artificiu de design foarte reusit este bumerangul de la partea frontala, care leaga farurile de proiectoarele de ceata.

La interior, te simti intr-adevar in secolul al XXI-lea privind cele doua display-uri color integrate in plansa de bord: unul tactil cu o grafica exceptionala, care iti ofera in timp real informatii despre energia consumata, modurile in care trebuie sa conduci pentru a fi eco, consumul, sistemul audio si navigatie, iar cel de-al doilea, de 7 inch, care a luat locul clasicelor indicatoare de bord rotunde si care iti arata informatii despre starea sistemului, viteza, modul de rulare, baterie etc.

Materialele folosite sunt de calitate, cu exceptia plasticului de pe usi, spatiul in fata este generos, dar in spate pasagerii inalti de peste 1,80 m vor avea ceva probleme la cap din cauza liniei plonjate a plafonului. Din cauza bateriei care este in forma de "T", in spate nu exista si un al cincilea loc, fiind oferite doua locuri individuale in loc de clasica bancheta. Portbagajul are 310 litri, un volum cam mic in raport cu dimensiunile masinii iar accesul este facilitat de hayonul amplu, in timp ce spatiile de depozitare sunt numeroase asa cum ii sta bine unei masini de familie. Majoritatea butoanelor de pe consola au nevoie doar de o simpla atingere pentru a le actiona.

Caseta tehnica
● Motor electric (Voltec)
● Tip: sistem reincarcabil de stocare a energiei
● Putere maxima: 150 CP
● Cuplu maxim: 370 Nm
● Viteza maxima: 161 km/h
● Bateria: Li-Ion, 288 celule prismatice, 98 kg
● Timp de incarcare la priza normala: sub 4 ore
● Consum de energie: 16 kWh/100 km
● Autonomie cu motor electric: 40-80 km (in functie de stilul de condus)
● Autonomie in test in modul electric: 68 km

Motor termic (functie de autonomie extinsa)
● Tip: 1.4 ECOTEC
● Combustibil: benzina
● Cilindree: 1.398 cmc
● Putere maxima: 86 CP/4.800 rpm; Cuplu maxim: 130 Nm/4.250 rpm
● Consum de benzina: sub 1,6 litri/100 km
● Emisii CO2: 40 g/km
● Autonomie combinata (motor electric+motor pe benzina): peste 500 km
● Acceleratie 0-100 km/h: 9 secunde

Dimensiuni
● Lungime: 4,49 metri
● Latime: 1,78 metri
● Inaltime: 1,43 metri
● Greutate: 1.732 kg
● Pret in Romania: 44.700 euro, TVA inclusa

×