x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Pe scara socială

Pe scara socială

20 Feb 2012   •   08:49
Pe scara socială


Aratand spre stralucitorul nostru Range Rover Evoque, ghidul de safari se incrunta, isi crapa gura si executa semnul interna tional pentru 'Oh, Doamne!“: trage aer printre dinti, sonor.

'Nu luati cu voi asta acolo sus, nu?', zice el, sincer ingrijorat. “Nu m-as aventura nici macar cu Defenderul acolo sus“.

Cum pare sa fie un om care a mers prin deserturi in ultimii 20 de ani fara sa foloseasca crema cu factor de

protectie solara, avertismentul ne da un pic de gandit. Scot niste sunete increzatoare si schimb subiectul.

Cand pornim, ne striga: 'Abia astept sa va vad piesele de schimb diseara in piata Ouarzazate!“

Da. Superb. Multumim. Dar, de fapt, nu suntem prea ingrijorati. TopGear a mers deja cu Evoque peste ghetarii din Islanda si peste dunele din Dubai, asa ca niste pietre din Maroc n-ar trebui sa fie mare lucru. Cica.

O data-n viata insa suntem ambitiosi-dar-indreptatiti. Evoque chiar satisface dorintele oricui in off-road. De fapt, face pana si destul de intimidantele poteci africane pe care ne aflam sa para niste fleacuri. Da, mai apare cate o sectiune pe unde trecem din a doua incercare, folosind toate camerele video periferice pentru a ne feri de colturile mai ascutite, insa in rest ii da vesel inainte. Evoque nu are suspensia pneumatica, deci nu are garda la sol a unui Discovery, insa are ultimele versiuni de software al controlului tractiunii. Asa ca, o sa treaca peste orice poate depasi un alt Land Rover mai hardcore. O fi el cel mai mic si mai ieftin Range Rover, insa are gene Land Rover mai mult decat suficiente pentru a face onoare marcii.

Deci, intr-un singur paragraf, Evoque devine o revelatie. Dovedeste elegant faptul ca Land Rover poate orienta un SUV spre mediul urban, fara ca emblema Range Rover sa devina nejustificata. Iar acele zece litere de pe capota chiar sunt cheia. Marcile sunt secretul succesului in vanzari – identitatea si perceptia vand masini, iar Range Rover este un brand premium si dezirabil. Este, de asemenea, si motivul pentru care Evoque nu avea cum sa fie un hatchback pompat: Land Roverului nu i-ar fi mers daca ar fi venit cu ceva gen Q5 sau X3, pentru ca ar fi distrus toata acea mostenire pretioasa pe care compania din Solihull s-a chinuit atat timp s-o construiasca.

Deci, dupa ce a cucerit desertul cu relativa usurinta, ne indreptam spre labirintul din Marrakech, pentru a vedea daca Evoque indeplineste partea urbana a briefului la fel de bine cum a bifat-o pe cea cu salbaticia. Pentru ca, desi Evoque poate face fata oricarui lucru dificil pe care natura i-l scoate in fata, e la fel de evident ca acest SUV vrea sa fie luat in serios si ca o masina eleganta, de zi cu zi. Uita-te, numai, la jantele alea si la anvelope – asa cum ti-ar spune oricine stie cu ce se mananca noroiul, ceva care-si doreste sa treaca prin el trebuie sa vina pe roti cat mai mici. Evoque-ul pe care-l vezi in imagini pare descaltat chiar si cu niste roti relativ mari, de 18 inchi. Insa e evident faptul ca a fost gandit sa arate mai bine pe unele de 20; inca din dezvoltare, a fost proiectat sa arate cel mai bine pe roti de oras. Mai e si problema asocierii fatise cu brandul Beckham – regina modei, Victoria, a jucat un rol in gestatia Evoque-ului, se pare – si, ultima oara cand am verificat, nu pleca impreuna cu Ray Mears in cautarea lui Yeti.

Dar de ce n-ar fi un SUV concentrat pe foiala urbana? Acum, sunt mai multi cei care traiesc in orase decat la tara, iar cele mai multe SUV-uri nu trec prin ceva mai extrem decat o groapa cu noroi. Pentru a testa cum trebuie abilitatile citadine ale lui Evoque, ne indreptam spre o zona comerciala care pare mult mai solicitanta decat oricare dintre bolovanii gasiti in desert. E inghesuit. Dintr-un zid medieval intr-altul. Oamenii arunca priviri cu coada ochiului, transmitand un evident 'Ce mama dracului cauti aici?“, fara sa scoata vreun cuvant. Sunt de acord cu ei – e o idee proasta. Sunt o droaie de oameni in jur – par mai multi decat pe Oxford Street in a doua zi de Craciun –, pe o strada prea ingusta si pentru o motocicleta, daramite pentru un Range Rover.

Aratand ca un soi de paianjeni umanoizi uriasi, proprietarii tarabelor se arunca deasupra lor pentru a le proteja, insa sunt gata oricand sa toace fluxul continuu de turisti. Si sunt indaratnici. Un tip refuza sa se dea la o parte, iar spatiul e atat de ingust incat anvelopele lui Evoque se freaca de unghiile lui de la picioare, care ii ies din sandale. Se intuneca si aglomeratia creste, insa in fata se vede, la propriu, o luminita la capatul tunelului. Ceea ce indica ori mantuirea, ori faptul ca am murit cu adevarat din cauza stresului cronic. Tarandu-ne inainte, multimea se rarefiaza… pentru a descoperi un triciclu parcat aiurea. Devine ridicol. Insa marocanii sunt niste tipi prietenosi, asa ca nimeni nu tipa - ma dirijeaza, in schimb, inainte, mutand chestii pentru a-mi face loc.

Odata ce am scapat, in cele din urma, din piata, Evoque merge la fel de bine ca oricare alta masina. Motorul diesel e silentios si potent, iar amortizoarele magnetoreologice il ajuta sa vireze mai bine decat orice alt SUV, mai putin Porsche Cayenne. Intr-un Range Rover Sport sau intr-unul normal, masina are ruliu – nu chiar ca un feribot pe Marea Nordului, dar se clatina. Nu si in Evoque. E mult mai infipt si mai usor, si totusi confortabil. O mie de kilometri intr-o zi in Evoque nu ar fi un supliciu.

Dar cel mai tare impresioneaza la detalii. Land Rover a reusit sa injecteze aspecte placute de calitate Range Rover in Evoque. O senzatie de masina mare si luxoasa intr-o masina cu un pret nu chiar asa de luxos. Lucruri precum luminile din portiere, care poarta forma masinii, sau lumina albastruie pe care o emana unele spatii de depozitare. Lucruri mici, impact mare. Am pierdut numaratoarea localnicilor de aici care au crezut ca Evoque ar trebui sa fie mai scump decat este de fapt.

Evoque, se pare, intoarce foaia pentru Land Rover. Uita-te, doar, la cifre. Dintre toate Evoque-urile vandute pana acum, 80 la suta dintre ele au fost cumparate de oameni care n-au mai avut Land Rover inainte, iar

80 la suta dintre cei care au luat versiunea in trei usi n-au mai avut SUV-uri.

Evoque zboara de pe metaforicele rafturi precum un obiect de moda - poseta de vis a oricarei fete, ceasul de vis al oricarui baiat –, dar functioneaza si ca un adevarat Land Rover. Nu e vorba doar despre stil. Chestia asta are substanta. Este briceagul elvetian al secolului al XXI-lea.

Este SUV-ul anului la TopGear.

×