Ce spune legea
Pe site-ul Inspectoratului de Stat in Constructii se afla de ceva vreme un
proiect de act normativ care a nelinistit o serie intreaga de romani: este vorba despre Codul
constructiilor - aflat inca in dezbatere publica. Acesta se doreste a fi atat un text de lege cuprinzator si complet in ceea ce priveste constructiile, cat si un pas important spre armonizarea legislatiei romanesti in domeniul constructiilor cu cea comunitara
Cea mai disputata parte a acestui cod se refera la sanctiunile si masurile drastice pe care le va aplica ISC din momentul intrarii in vigoare a codului. In proiectul Codului constructiilor nu exista o prevedere expresa de interzicere a constructiilor in regie proprie, insa viitorul text normativ prevede o serie de cerinte stricte in ceea ce priveste garantiile pe care trebuie sa le acorde constructorul beneficiarului imobilului, calitatea lucrarilor sau a materialelor. Vom mai putea practic realiza, conform acestor limitari si impuneri, doar simple lucrari de amenajare sau instalatii, asa cum se intampla, de altfel, in majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.
Opinia expertilor in domeniu. Expertii in domeniu afirma ca de mult timp era necesara promovarea unor astfel de masuri drastice, dublate de sanctiuni corespunzatoare gravitatii faptelor, deoarece in ultimii ani s-a construit haotic, cu personal necalificat si de multe ori nesupravegheat de adevarati specialisti, realizandu-se astfel constructii extrem de periculoase pentru siguranta beneficiarilor, cu structuri de rezistenta neconforme normativelor in vigoare si care, in mod cert, nu beneficiaza nici de garantia legala. Practic, dupa intrarea in vigoare a acestui cod, orice persoana care va realiza lucrari de constructie va plati scump un eventual prejudiciu: atat pecuniar, cat si penal, daca va fi cazul.
Persoane fizice sau juridice. Asadar, se va putea construi atat cu persoane fizice, cat si cu firme de profil. Diferenta intre cele doua modalitati de construire va consta, pe de o parte, in pret, care automat va fi mai mare in cazul lucrarilor efectuate de companii (deoarece va contine si taxa pe valoarea adaugata perceputa de societatile comerciale) dar, pe de alta parte, va diferi si posibilitatea de stabilire a unor masuri concrete de protectie a beneficiarilor - lucru care poate fi realizat numai in cazul unui contract ferm incheiat cu o companie de constructii.
Un asemenea contract trebuie sa cuprinda clauze referitoare la predarea la timp a lucrarilor pe etape, sanctiunile aplicabile in caz de nerespectare a acestor termene, penalitati de intarziere si garantii de buna executie.
Penalizari si amenzi. Proiectul Codului constructiilor prevede amenzi considerabile in sarcina celor care vor continua sa construiasca fara autorizatie de constructie. Amenda minima pentru astfel de fapte va fi in jurul sumei de un miliard de lei vechi, cuantumul exagerat al acesteia fiind menit a-i descuraja pentru totdeauna pe cei tentati sa "uite" a obtine documentele legale necesare. In anumite cazuri se vor putea aplica, pe langa amenzile uriase, si sanctiuni ca inchisoarea si obligativitatea desfiintarii constructiei ilegale.
Dupa 1 ianuarie 2007, materialele de constructie trebuie sa respecte standarde stricte de calitate. Potrivit proiectului, romanii nu vor mai putea folosi la ridicarea caselor materiale considerate periculoase
O alta noutate este introducerea certificatului de conformitate a constructiilor. Acest document atesta respectarea cerintelor esentiale pentru constructia supusa receptiei la terminarea lucrarilor. Acesta se intocmeste pentru constructii sau parti de constructii in vederea intabularii sau pentru instrainare si este avizat de catre unitatea teritoriala a ISC
Opinia initiatorilor. Mai multe amanunte legate de noutatile si prevederile viitorului Cod al constructiilor am aflat de la doamna Dorina Nicolina Isopescu (ISC):
"Codul constructiilor sistematizeaza si coreleaza dispozitiile din domeniu intr-o structura unitara, elimina disfunctionalitatile aparute pana in prezent si clarifica aspectele privind armonizarea legislatiei romane in materia constructiilor cu principiile si reglementarile Uniunii Europene, precum si cu tratatele internationale la care Romania este parte.
Pe langa unificarea si armonizarea legislatiei existente, proiectul aduce o serie de prevederi noi. Astfel, legislatia actuala excepteaza de la controlul calitatii cladirile de locuinte cu parter sau parter si un etaj, precum si anexele gospodaresti situate in mediul rural. Codul elimina aceasta exceptie si reglementeaza exercitarea controlului calitatii si la aceste constructii, in scopul realizarii unor locuinte durabile, care sa nu puna in pericol viata oamenilor si a animalelor. Apoi, prin clarificarea relatiilor de subordonare dintre Planul de Urbanism General (PUG), Planul de Urbanism Zonal (PUZ) si Planul de Urbanism de Detaliu (PUD) se asigura limitarea posibilitatilor derogarii de la documentele de urbanism de nivel superior".
Autonomie locala. Activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism trebuie sa se desfasoare cu respectarea autonomiei locale, pe baza principiului parteneriatului, transparentei, descentralizarii serviciilor publice, participarii populatiei in procesul de luare a deciziilor, precum si al dezvoltarii durabile, conform carora deciziile generatiei prezente trebuie sa asigure dezvoltarea, fara a compromite dreptul generatiilor viitoare la existenta si dezvoltare proprie. Urmarirea aplicarii prevederilor documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism aprobate se face prin compartimente de specialitate din aparatul propriu al consiliilor judetene, municipale, orasenesti si comunale, precum si de Inspectoratul de Stat in Constructii.