x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 1 februarie 2006

Scrisori - 1 februarie 2006

01 Feb 2006   •   00:00

Marinescu Doina, Bucuresti:
"Doresc sa ma ajutati cu o informatie: vreau sa stiu cine ar trebui sa primeasca hrana de la cantinele sociale. Ce prevede legea?".

RASPUNS: De hrana de la cantinele de ajutor social pot beneficia urmatoarele categorii de persoane: 1. copii de pana la 18 ani aflati in intretinerea acelor familii al caror venit net mediu lunar, pentru fiecare persoana in parte, este sub nivelul venitului net lunar pentru o persoana singura, luat in calcul la stabilirea ajutorului social - 920.000 lei; 2. tinerii care urmeaza cursuri de zi la institutiile de invatamant ce functioneaza in conditiile legii, pana la terminarea acestora, dar fara a depasi 25 de ani, respectiv 26 de ani in cazul celor care urmeaza studii superioare cu o durata mai mare de cinci ani si care se afla in situatia mai sus-mentionata; 3. cei care primesc ajutor social sau alte ajutoare banesti acordate in conditiile legii si al caror venit este pana la nivelul venitului net lunar pentru o persoana singura, luata in calcul la stabilirea ajutorului social; 4. persoanele care au varsta de pensionare si care sunt izolate social, nu au sustinatori legali sau nu au venituri; 5. orice persoana care temporar nu realizeaza venituri, pe o perioada de cel mult 90 de zile pe an; 6. pensionari; 7. invalizii si bolnavii cronici. Acestia primesc din partea statului doua mese pe zi gratuite sau contra unor sume modice. Pentru a beneficia de aceste servicii, persoanele in nevoie trebuie sa depuna dosare la Primaria Sectorului 1, pentru bucuresteni, sau la primariile locale, pentru cei din tara. Hrana distribuita asistatilor consta in doua mese pe zi - pranzul si cina - in limita a 50.000 de lei.

Jianu Alina:
"Am absolvit facultatea si am fost incadrata in munca in septembrie 1996. In octombrie 2001 am nascut si am avut concediu de maternitate pana in noiembrei 2002, cand am revenit la locul de munca. Am lucrat la societatea respectiva pana in 31.08.2003. Dupa aceea am gasit alt loc de munca incepand cu 14.10.2004, fara sa stiu ca eram insarcinata si am pastrat copilul, si pe data 22.06.2005 am nascut. Inainte de nastere nu mi-am luat nici macar o zi libera. Am nascut miercuri si luni eram la munca deoarece aveam gestiune si stiam ca daca insist sa iau cele 123 de zile de concediu medical legale, firma nu putea sa-mi pastreze locul de munca, deoarece suntem putini angajati si trebuia sa angajeze pe altcineva. Nu am avut cele zece luni lucrate inainte de nastere, dar vreau sa stiu daca as avea dreptul in acest moment sa trec in concediu de maternitate sau macar sa primesc indemnizatia pentru ca am reluat serviciul? Pot sa cer alocatie suplimentara pentru al doilea copil? Ar fi trebuit sa primesc o suma pentru nou-nascut? Eu am primit alocatia si nimic mai mult".

RASPUNS: Nu puteti beneficia de concediu de crestere a copilului pana la varsta de 2 ani si nici de indemnizatia recompensatorie pentru ca v-ati intors la munca, deoarece nu ati avut pana in momentul nasterii 12 luni lucrate, asa cum prevede legea. Referitor la suma pe care trebuia sa o luati pentru nou-nascut, in valoare de 1.950.000 ROL, trebuia sa depuneti actele necesare pentru ridicarea ei si sa luati banii in decurs de sase luni de la nasterea copilului.

Trandafir Gheorghe, jud. Gorj:
"Am dosarul de pensie nr. 1479/2004 si as dori sa mi se recalculeze pensia. Casa de Pensii nu mi-a platit indexarile pe care le-am platit la pensia de gradul III din anul 2002 august pana la 1 august 2004. De la 1 august 2004 am primit gradul II de pensionare, iar Casa de Pensii, repet, nu mi-a platit indexarile".

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "Potrivit informatiilor furnizate de catre Casa Judeteana de Pensii Galati, incepand cu data de 31.07.2002, conform deciziei nr. 181003/ 18.10.2002, sunteti beneficiarul unei pensii de invaliditate gradul III. Incepand cu 01.08.2004 s-a efectuat schimbarea de grad, respectiv de la gradul III la gradul II. Avand in vedere faptul ca sunteti beneficiarul sistemului public incepand cu luna iulie 2002, ati beneficiat de toate indexarile acordate trimestrial, astfel: indexarea acordata in luna septembrie 2002, HG nr. 920/2002, este inclusa in drepturile de pensie stabilite prin decizia nr. 181003/18.10.2002; HG nr. 1301/2002, indexarea acordata in luna decembrie 2002; HG nr. 218/ 2003, indexarea acordata in luna martie 2003; HG nr. 614/2003, indexarea acordata in luna iunie 2003; HG nr. 1006/2003, indexarea acordata in luna septembrie 2003; HG nr. 1383/2003, indexarea acordata in luna decembrie 2003; HG nr. 263/2004, indexarea acordata in luna martie 2004; HG nr. 808/2004, indexarea acordata in luna iunie 2004; HG nr. 1297/2004, indexarea acordata in luna septembrie 2004. Referitor la majorarea pensiilor din sistemul public acordata in luna septembrie 2004, facem precizarea ca aceasta majorare s-a acordat doar pensionarilor ale caror drepturi de pensie au fost stabilite inainte de data de 1 aprilie 2001. Astfel, drepturile dvs. de pensie, in luna septembrie 2004, au fost doar indexate, nu si majorate, intrucat sunteti beneficiarul unei pensii stabilite dupa data de 1 aprilie 2001. De asemenea, va facem cunoscut faptul ca actele normative mai sus mentionate s-au aplicat in functie de alte criterii, respectiv anul pensionarii, si nu in functie de gradul de invaliditate. De altfel, in luna ianuarie 2005, conform OU nr. 67/2004, prin care valoarea punctului de pensie s-a modificat, drepturile dvs. de pensie au fost actualizate, drepturile de pensie fiind in suma de 2.445.753 de lei".

PRELUCRAREA INFORMATIILOR REFERITOARE LA SPALAREA BANILOR
Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, instituie masuri de prevenire si combatere a spalarii banilor, precum si unele masuri privind prevenirea si combaterea finantarii actelor de terorism.

CONTINUT. Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani:
  • a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri sau in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
  • b) ascunderea sau disimularea adevaratei naturi a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;
  • c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni.

    DECLARATII. Urmatoarele entitati vor raporta Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, in cel mult 24 de ore, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 de euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele si efectuarea transferurilor externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima este echivalentul in lei a 10.000 de euro:
  • bancile, sucursalele bancilor straine, institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;
  • institutiile financiare cum sunt: fonduri de investitii, societati de investitii, societati de administrare a investitiilor, societati de depozitare, de custodie, societati de servicii de investitii financiare, fonduri de pensii si alte asemenea fonduri, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
  • societatile de asigurari si reasigurari, precum si sucursalele din Romania ale societatilor de asigurari si reasigurari straine;
  • agentii economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc, amanet, vanzari-cumparari de obiecte de arta, metale si pietre pretioase, dealeri, turism, prestari de servicii si orice alte activitati similare care implica punerea in circulatie a valorilor;
  • auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala, contabila ori financiar-bancara;
  • notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile pentru clientii lor;
  • persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
  • oficiile postale si persoanele juridice care presteaza servicii de transmitere de bani, in lei sau in valuta;
  • agentii imobiliari;
  • Trezoreria Statului si autoritatile vamale;
  • casele de schimb valutar;
  • asociatiile si fundatiile;
  • orice alta persoana fizica sau juridica, pentru acte si fapte savarsite in afara sistemului financiar-bancar.

    ACTIUNE. De indata ce exista o suspiciune ca prin operatiune se urmareste spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, entitatile mai sus-mentionate vor proceda la identificarea clientilor si a persoanelor in numele sau in interesul carora acestia actioneaza, chiar daca valoarea operatiunii este mai mica decat echivalentul in lei a 10.000 euro. Oficiul va proceda la analizarea si prelucrarea informatiilor, iar atunci cand se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, va sesiza de indata Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul luna pensii pensie indexarea