PIONIER
Bucurestiul vazut de sus in descrierea locotenentului Assaky: "Panorama era incantatoare. Pe un teren intins se vedea ridicandu-se Bucurestii cu cladirile
lui mari, cu strazile lui intortocheate, cu totul inundat de razele soarelui, care ii dadeau o infatisare adorabila. Panorama aceasta a scos exclamatii de admiratie tovarasilor mei".
Tatiana Danielescu este fiica locotenentului Eugen Assaky. Cel care a cucerit increderea Regelui Carol I, iar acesta l-a trimis la studii in Germania si in Franta pentru a aduce in Romania stiinta manevrarii baloanelor, dar mai ales aceea a urmaririi frontului, a inamicului, de la inaltime. Amintirile sale? O perioada in care tatal sau, militar, i-a oferit o educatie pe masura, dar cu dragoste si mare grija, mai ales ca mama Tatianei a murit de timpuriu. A avut o admiratie enorma pentru el, iar timpul nu a sters nimic din ea: "Era un barbat foarte cochet", ne spune doamna Danielescu, si incepe sa ne arate fotografiile tatalui sau. Un barbat frumos, cu uniforma parca turnata pe trup. Dar era si un pionier, orice noutate in materie de tehnica il interesa si primea provocarea.
Cum a ajuns sa zboare cu balonul?: "El era ofiter la Regimentul I artilerie pe langa Casa Regala. Regele Carol I auzise de aceste experiente care se faceau cu baloane in Germania; pana atunci supravegherea inamicului se facea mai greu. A ales un ofiter capabil, care intamplator a fost tatal meu. I-a dat doi ani sa invete despre aceste baloane. S-a dus in Germania, a facut un curs, apoi in Franta. Acolo i-au placut si avioanele si este cel care a adus si una dintre primele masini care au circulat prin Bucuresti." Doamna Danielescu se opreste aici cu povestirea. Ne arata documentele, ele vorbesc mai bine, corespondenta cu Casa Regala, revistele care au imortalizat momentul din 20 octombrie 1905. Atunci cand balonul "Romania" a zburat deasupra Bucurestilor.
SURVOLAREA. Iata cum descria revista Romania Ilustrata masinaria. "Balonul Romania are o forma sferica, o capacitate de 1.500 mc si un diametru de 12 metri. El a costat 18 mii de franci la loc, deosebit transportul. Este confectionat din matase galbena, de calitate fina si de o deosebita soliditate. Supapa lui de siguranta are o greutate de 15-20 de kilograme aproximativ si dupa asigurarile specialistilor este un sistem perfectionat. Nu este prevazut cu umbrela.
Nacela este patrata, de o marime de un metru si jumatate, este facuta din pae impletite, captusita pe dinauntru cu un gust cochet, cu plus colorat. Ea contine patru scaune mobile si cutii confectionate din pae, de diferite marimi, cari servesc pentru pastrarea diferitelor aparate stiintifice. In nacela, a carei greutate este de 175 de kilograme, pot incapea cu inlesnire, patru persoane."
Locotenentul Assaky era interesat de tot ce insemna noutate tehnica. Masina la volanul careia s-a fotografiat a fost una dintre primele care a circulat prin Bucuresti |
Citește pe Antena3.ro
PRIMELE INCERCARI
|
Dar a fost si "prima data". Romanii care au adoptat cu entuziasm toate cuceririle tehnicii nu s-au lasat mai prejos nici in ceea ce priveste avantajele pe care le putea aduce ridicarea de la pamant. Asa ca, in Romania, prima ascensiune cu un balon a avut loc la 9 iunie 1874. Balonul, numit "Mihai Bravul", a fost produs la Paris. Putea sa transporte cinci-sase persoane. Primii care au vazut Bucurestii de sus au fost: ziaristul Grigore Ventura si M. Villemont (comercian tul care daduse foarte multi bani pentru realizarea balonului). Balonul s-a inaltat din gradina Mitropoliei pana deasupra Capitalei. De aici, curentul de aer l-a purtat in jur de 45 km, pana la marginea unei comune din judetul Ilfov, dupa o ora de zbor.
Cum primul zbor a fost un succes, la 20 iunie acelasi an, conducerea armatei a cerut sa fie efectuat un zbor in interes militar. In nacela balonului au fost maiorii Constantin Poenaru, Jak Lahovari si Dem. Demetrescu. Asa a fost realizata prima harta militara a regiunii Bucuresti.
|