x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Chipul de piatra al tarii

Chipul de piatra al tarii

de Eliza Dumitrescu    |    10 Iul 2006   •   00:00
Chipul de piatra al tarii
MONUMENTE REPREZENTATIVE
Cand in ultimii 20 de ani Spania si-a redesenat obiectivele identitare, a inceput prin a-si traduce valorile in arhitectura.

Pe rand, Barcelona, Valencia au devenit ambasadorii ei. Jocurile Olimpice sunt tot atatea ocazii pentru publicitatea marilor orase si pretexte asumate pentru relansarea economica a unor zone. E aproape un truism sa spui ca marile orase sunt purtatoarele de mesaj ale culturilor care le-au dat nastere. Un oras, un monument remarcabil pot deveni varful de lance in promovarea imaginii unei tari.

Cum stau romanii la acest capitol? Potrivit CURS, Casa Poporului ar fi cel mai reprezentativ monument, obtinand 19 procente. Pe locul 3, cu trei procente, se situeaza Castelul Peles. Intre cele doua, o sculptura - Coloana Infinitului. Confuzia valorica si de categorie e evidenta. Din nou, notorietatea bate valoarea. Exista ghiduri si agentii de turism care promoveaza Bucurestiul, facand apel la acest colos care poarta amprenta ideologica si formala a unui regim care a stalcit la vremea lui, dar si prin inertie, chipul Romaniei.

ATRACTIA GROTESCULUI. "Din pacate, pentru o anumita categorie de turisti, care nu au nimic de-a face cu cultura, Casa Poporului e un loc care trebuie vizitat, pentru ca Ceausescu e cunoscut in lume. Magnetismul Casei Poporului e explicabil prin grotesc: asa cum Dracula atrage, asa cum buncarul unde s-a sinucis Hitler e vizitat de milioane de turisti, Casa Poporului e o grava eroare. Ei i s-a sacrificat una din putinele forme de relief ale Bucurestiului: Dealul Arsenalului, unde era un cartier reprezentativ pentru Bucuresti. Arhitectural, rezultatul este un hibrid. N-am intalnit nici un arhitect strain care sa spuna vreun cuvant de lauda, cei mai multi au afirmat ca este o enorma eroare", a declarat arhitectul Alexandru Beldiman.

O alta constructie din Bucuresti, Arcul de Triumf, se bucura si ea de procentul firav de 3%, care o situeaza pe locul patru in acest clasament. E interesant aici de comentat cum Bucurestiul, prin titulatura sa interbelica de Mic Paris, asuma prin arhitectura vocatia copiei la romani. Forma noastra de admiratie se manifesta, cu mici exceptii, prin imitarea formelor de admirat. Ceea ce ne plaseaza intr-un alt fel de cultura minora, decat cel despre care vorbea Blaga.

EMBLEME ARHITECTURALE. "Castelul Bran, Manastirea Voronet, Pelesul, monumente mentionate de respondenti, sunt toate lucrari de arhitectura remarcabile. Pe acestea am putea miza pentru a transmite o informatie despre identitatea arhitecturala a Romaniei. Dar necesita completari. Pentru capitala Romaniei, pana la aparitia nenorocita a Casei Poporului, emblema era Ateneul, care nu a fost mentionat de respondenti. Alte repere? In Bucuresti, blocul Patria, blocul Aro, din pacate acum intr-o stare extrem de deplorabila. Acesta a fost primul monument important de arhitectura moderna. Este opera lui Horia Creanga, nepotul scriitorului, cel mai important arhitect roman din perioada interbelica. Azi, nimeni nu-si poate da seama de valorea sa arhitecturala, pentru ca e intr-o stare jalnica. Nu a fost mentionata Biserica Kretzulescu. E un monument care merita sa intre intr-o istorie a arhitecturii europene. Iar la capitolul lucrari recente, ma gandesc la imobilul de birouri Opera Center, Casa Fotbalului, Sediul Uniunii Arhitectilor care sunt inecate intr-o masa de lucrari mediocre si submediocre. In tara lucrarile profesorului Nicolae Porumbescu la Suceava, Baia Mare si Satu Mare si cele ale profesorului Mircea Alifanti, de la Baia Mare sunt repere importante ", apreciaza arhitectul.

TURISM CULTURAL. In lipsa reperelor pe care o cultura completa si o buna mediatizare le-ar oferi, gustul romanului a ramas circumscris unor constructii cunoscute din propaganda turistica de tip carte postala ori ghid axat pe senzational si grandios prost inteles. Bran si Sighisoara pentru Dracula, Casa Poporului pentru Ceausescu. In promovarea unor valori reale, raspandite peste tot prin tara si aflate intr-o stare deplorabila, nimeni nu-i consulta pe profesionisti. "Putini din domeniu se intereseaza de turismul cultural, desi acesta atrage ulterior masele de vizitatori. Uite Bilbao, un oras care altadata nu spunea nimic - industrial, sarac, neinteresant. Pentru ca acolo s-a realizat cladirea Fundatiei Guggenheim, opera arhitectului american Frank Garry, anual sosesc in oras peste un milion de vizitatori. Doar de la acest exemplu pornind si orice om care are un interes in refacerea imaginii Romaniei poate trage concluziile necesare, reusind sa faca ceva pentru Bucuresti, Cluj, Iasi, Timisoara", comenteaza Beldiman.

Care credeti ca este cel mai reprezentativ monument construit romanesc?
  • Castelul Peles se afla pe locul al treilea in clasament. Resedinta de vara a regilor Romaniei, monument ctitorit de Carol I, a intrunit o proportie de 5%.
  • doua sculpturi de Brancusi, Coloana Infinitului, 11%, si Poarta Sarutului, 1%, au fost nominalizate printre cele mai reprezentative monumente romanesti.

    19% dintre respondenti apreciaza Casa Poporului drept cel mai reprezentativ monument construit romanesc.

  • BRANCUSI, ESENTA SPIRITULUI SI SPATIULUI ROMANESC
    Probabil ca orice roman care arunca o privire la Coloana Infinitului se regaseste intr-un fel sau altul in jocul formelor surprins atat de bine si de simplu de Constantin Brancusi. Este si motivul pentru care monumentul mentionat se gaseste pe locul doi, cu un procent de 11 in sondajul CURS la intrebarea: Care credeti ca este cel mai reprezentativ monument construit romanesc?

    Daca Brancusi a reusit sa dea forma plastica spiritului romanesc in curatenia, simplitatea si nobletea sa, Casa Poporului, prima in sondaj, reda uratenia si decaderea aceluiasi spirit. Este reprezentativa insa intr-un sens negativ. Gustul pentru simplitate al lui Brancusi vine si din faptul ca s-a nascut (1876) intr-o familie de tarani din satul Hobita, in apropiere de Targu-Jiu.

    GENEZA. In 1924, Constantin Brancusi, ajuns la maturitate din punct de vedere artistic realizeaza "Inceputul Lumii". Una dintre cele mai importante opere ale sale, in care artistul a reusit sa dea universalitate unor valori ce tineau in mare masura de spatiul romanesc, atat prin forma, cat si prin semnificatii. Este vorba de ansamblul monumental de la Targu-Jiu, terminat in 1937. Complexul se desfasoara in lungul unei axe care imparte orasul in doua. Desi operele care-l compun se afla la distante relativ mari unele de altele, sculptorul a facut aici o creatie unitara. Plecand de la partea opusa Jiului, vizitatorul intalneste mai intai o masa formata dintr-un cilindru de piatra masiva, pe care e asezata o alta piatra mai ingusta cu diametrul mai mare, formand fata ca o piatra de moara. La cateva sute de metri se afla "Coloana Infinitului" alcatuita din romboedre legate intre ele, cu inaltimea de 30 de metri. Privita de jos in sus, prin ritmica romburilor, ea da impresia unei miscari care se continua mereu mai sus. Cand intalnesti Coloana Infinitului iti vin in minte imagini cu motivele decorative folosite la costumele populare sau la macatele asternute pe paturile din modestele locuinte ale taranului roman. Totusi, ea reprezinta mult mai mult de-atat. Mesajul ei este unul universal, ce poate fi descifrat de oricine. Astfel, sculptorul mileniului, Constantin Brancusi, este unul dintre cei mai autentici ambasadori pe care Romania i-a avut peste hotare. (Cristian Pasarica)

    O NOUA IMAGINE

    Trei lucruri trebuie facute in paralel. In primul rand, trebuie restaurate acele constructii valoroase din diverse epoci istorice. Trebuie facute niste ghiduri de arhitectura. Recent, am facut cu echipa noastra o cercetare despre arhitectura art-nouveau in diverse locuri. Cu aceasta ocazie, am ajuns la Bruxelles. Acolo, la orice punct de info turism ti se da un astfel de ghid. Am facut acest tur al orasului si la fiecare casa gaseam grupuri de oameni, care cu cartulia asta mergeau sa le vada. Este un lucru care nu costa foarte multi bani, trebuie doar sa ai initiativa si stiinta. (arh. Alexandru Beldiman)

    ARHITECTURA - O MODALITATE DE PROMOVARE

    Identitatea arhitecturala romaneasca e plurala. In Nordul Moldovei avem de-a face cu arhitectura din timpul lui Stefan cel Mare si Petru Rares, fiind cea mai reprezentativa dar nu singulara. Iasul este un oras inca fermecator in ciuda demolarilor. In Moldova sunt inca destul de multe conace boieresti care au scapat prin nu stiu ce minune de demolarile comuniste. Acestea ar fi putut sa constituie baza pentru realizarea unui foarte promotional pentru imaginea Romaniei, turism cultural. In Transilvania avem de-a face cu arhitectura central-europeana cu toate influentele respective: austriaca, germana, maghiara, cu momente de ecloziune extraordinara cum este perioada art-nouveau de la Oradea, un oras care ar putea fi extraordinar de bine valorificat. Tara Romaneasca are o perioada remarcabila: Serban Cantacuzino, Brancoveanu, Constantin Mavrocordat. Din pacate, cel mai reprezentativ monument bucurestean, Manastirea Vacaresti a disparut demolat de Ceausescu. Putem mentiona insa remarcabila Biserica Kretzulescu. (arh. Alexandru Beldiman)

    SCHIMBARI IN BUCURESTI

    "Din pacate, Romania, o stim cu totii, nu e bine perceputa in Europa. Ma indispune faptul ca in Occident s-a creat o fixatie cum ca la noi nu s-ar fi schimbat nimic. Cei nascuti in Romania si stabiliti in tari ca Germania sau Franta intretin cel mai mult ideea ca noi, romanii, suntetm lenesi, oportunisti, lasi, necinstiti si nu vor in ruptul capului sa vada ca Bucurestiul asta nenorocit a inceput sa semene tot mai mult cu o capitala europeana. Cunosc tot mai multi occidentali care vin in fiecare an in Romania pentru ca s-au indragostit de tara asta si de oamenii ei. Pe astia ii intereseaza mai putin politica". (Nora Iuga, scriitoare)
    ×