MONUMENTE REPREZENTATIVE
Cand in ultimii 20 de ani Spania si-a redesenat obiectivele identitare, a inceput prin a-si traduce valorile in arhitectura.
Pe rand, Barcelona, Valencia au devenit ambasadorii ei. Jocurile Olimpice sunt tot atatea ocazii pentru publicitatea marilor orase si pretexte asumate pentru relansarea economica a unor zone. E aproape un truism sa spui ca marile orase sunt purtatoarele de mesaj ale culturilor care le-au dat nastere. Un oras, un monument remarcabil pot deveni varful de lance in promovarea imaginii unei tari.
Cum stau romanii la acest capitol? Potrivit CURS, Casa Poporului ar fi cel mai reprezentativ monument, obtinand 19 procente. Pe locul 3, cu trei procente, se situeaza Castelul Peles. Intre cele doua, o sculptura - Coloana Infinitului. Confuzia valorica si de categorie e evidenta. Din nou, notorietatea bate valoarea. Exista ghiduri si agentii de turism care promoveaza Bucurestiul, facand apel la acest colos care poarta amprenta ideologica si formala a unui regim care a stalcit la vremea lui, dar si prin inertie, chipul Romaniei.
ATRACTIA GROTESCULUI. "Din pacate, pentru o anumita categorie de turisti, care nu au nimic de-a face cu cultura, Casa Poporului e un loc care trebuie vizitat, pentru ca Ceausescu e cunoscut in lume. Magnetismul Casei Poporului e explicabil prin grotesc: asa cum Dracula atrage, asa cum buncarul unde s-a sinucis Hitler e vizitat de milioane de turisti, Casa Poporului e o grava eroare. Ei i s-a sacrificat una din putinele forme de relief ale Bucurestiului: Dealul Arsenalului, unde era un cartier reprezentativ pentru Bucuresti. Arhitectural, rezultatul este un hibrid. N-am intalnit nici un arhitect strain care sa spuna vreun cuvant de lauda, cei mai multi au afirmat ca este o enorma eroare", a declarat arhitectul Alexandru Beldiman.
O alta constructie din Bucuresti, Arcul de Triumf, se bucura si ea de procentul firav de 3%, care o situeaza pe locul patru in acest clasament. E interesant aici de comentat cum Bucurestiul, prin titulatura sa interbelica de Mic Paris, asuma prin arhitectura vocatia copiei la romani. Forma noastra de admiratie se manifesta, cu mici exceptii, prin imitarea formelor de admirat. Ceea ce ne plaseaza intr-un alt fel de cultura minora, decat cel despre care vorbea Blaga.
EMBLEME ARHITECTURALE. "Castelul Bran, Manastirea Voronet, Pelesul, monumente mentionate de respondenti, sunt toate lucrari de arhitectura remarcabile. Pe acestea am putea miza pentru a transmite o informatie despre identitatea arhitecturala a Romaniei. Dar necesita completari. Pentru capitala Romaniei, pana la aparitia nenorocita a Casei Poporului, emblema era Ateneul, care nu a fost mentionat de respondenti. Alte repere? In Bucuresti, blocul Patria, blocul Aro, din pacate acum intr-o stare extrem de deplorabila. Acesta a fost primul monument important de arhitectura moderna. Este opera lui Horia Creanga, nepotul scriitorului, cel mai important arhitect roman din perioada interbelica. Azi, nimeni nu-si poate da seama de valorea sa arhitecturala, pentru ca e intr-o stare jalnica. Nu a fost mentionata Biserica Kretzulescu. E un monument care merita sa intre intr-o istorie a arhitecturii europene. Iar la capitolul lucrari recente, ma gandesc la imobilul de birouri Opera Center, Casa Fotbalului, Sediul Uniunii Arhitectilor care sunt inecate intr-o masa de lucrari mediocre si submediocre. In tara lucrarile profesorului Nicolae Porumbescu la Suceava, Baia Mare si Satu Mare si cele ale profesorului Mircea Alifanti, de la Baia Mare sunt repere importante ", apreciaza arhitectul.
|
Care credeti ca este cel mai reprezentativ monument construit romanesc?
| |
|
|
BRANCUSI, ESENTA SPIRITULUI SI SPATIULUI ROMANESC
| |
|
O NOUA IMAGINE
Trei lucruri trebuie facute in paralel. In primul rand, trebuie restaurate acele constructii valoroase din diverse epoci istorice. Trebuie facute niste ghiduri de arhitectura. Recent, am facut cu echipa noastra o cercetare despre arhitectura art-nouveau in diverse locuri. Cu aceasta ocazie, am ajuns la Bruxelles. Acolo, la orice punct de info turism ti se da un astfel de ghid. Am facut acest tur al orasului si la fiecare casa gaseam grupuri de oameni, care cu cartulia asta mergeau sa le vada. Este un lucru care nu costa foarte multi bani, trebuie doar sa ai initiativa si stiinta. (arh. Alexandru Beldiman)ARHITECTURA - O MODALITATE DE PROMOVARE
Identitatea arhitecturala romaneasca e plurala. In Nordul Moldovei avem de-a face cu arhitectura din timpul lui Stefan cel Mare si Petru Rares, fiind cea mai reprezentativa dar nu singulara. Iasul este un oras inca fermecator in ciuda demolarilor. In Moldova sunt inca destul de multe conace boieresti care au scapat prin nu stiu ce minune de demolarile comuniste. Acestea ar fi putut sa constituie baza pentru realizarea unui foarte promotional pentru imaginea Romaniei, turism cultural. In Transilvania avem de-a face cu arhitectura central-europeana cu toate influentele respective: austriaca, germana, maghiara, cu momente de ecloziune extraordinara cum este perioada art-nouveau de la Oradea, un oras care ar putea fi extraordinar de bine valorificat. Tara Romaneasca are o perioada remarcabila: Serban Cantacuzino, Brancoveanu, Constantin Mavrocordat. Din pacate, cel mai reprezentativ monument bucurestean, Manastirea Vacaresti a disparut demolat de Ceausescu. Putem mentiona insa remarcabila Biserica Kretzulescu. (arh. Alexandru Beldiman)SCHIMBARI IN BUCURESTI
"Din pacate, Romania, o stim cu totii, nu e bine perceputa in Europa. Ma indispune faptul ca in Occident s-a creat o fixatie cum ca la noi nu s-ar fi schimbat nimic. Cei nascuti in Romania si stabiliti in tari ca Germania sau Franta intretin cel mai mult ideea ca noi, romanii, suntetm lenesi, oportunisti, lasi, necinstiti si nu vor in ruptul capului sa vada ca Bucurestiul asta nenorocit a inceput sa semene tot mai mult cu o capitala europeana. Cunosc tot mai multi occidentali care vin in fiecare an in Romania pentru ca s-au indragostit de tara asta si de oamenii ei. Pe astia ii intereseaza mai putin politica". (Nora Iuga, scriitoare)Citește pe Antena3.ro




