ROMANI
Considerat unul dintre simbolurile fundamentale ale omenirii, crucea are o istorie extrem de veche, prezenta sa fiind semnalata cu mult timp inaintea crestinismului, in majoritatea civilizatiilor vechi si pe toate meridianele globului.
Marturii despre cruce ne parvin din Egipt si din Grecia, din China si din Mexic, din Imperiul Roman si din lumea celtica. Peste tot crucea este semnul plastic care concentreaza in forma sa sculptata, incizata, pictata sau caligrafiata pe papirus, o uriasa cantitate de informatii referitoare la universul spiritual al fiecarei civilizatii. Structura plastica a crucii devine o adevarata emblema, un simbol al credintelor ce i-a animat pe cei ce au realizat respectivele forme. Din aceste considerente vorbim si astazi despre "crucea celtica", "crucea de Malta", "crucea greceasca" etc.
COMPLEXITATE. Pentru antici crucea era sinteza celorlalte trei simboluri fundamentale: cercul, centrul si patratul. Intersectia celor doua brate ale crucii genera "centrul", adica locul unde cerul intalneste pamantul, in care timpul se amesteca cu spatiul. Crucea este legatura dintre cosmos si centrul originar, este permanenta comunicare dintre pamant si cer, de sus in jos si de jos in sus. Din aceasta perspectiva, crucea este simbolul intermediarului, al mijlocitorului care randuieste si masoara spatiul sacru, ordoneaza vetrele de locuire, strabate campurile si cimitirele. Incrucisarea bratelor sale marcheaza raspantiile.
Crucea este un simbol ascensional cu dubla semnificatie. Ea explica misterul centrului care are putere de a emana, de a imprastia, dar si de a aduna.
In lumea celtica simbolismul crucii se combina cu simbolismul "cercului". Crucea celtica este inscrisa in cerc, avand brate egale. La intersectia acestora apare totdeauna un mic glob care face trimitere la simbolismul "centrului". In evolutia sa temporala, crucea celtica a cunoscut mai multe variante de reprezentare. In unele dintre acestea, bratele crucii inscrise in cerc depasesc limitele cercului, devenind "roata". In civilizatia vechilor mexicani, simbolul crucii exprima totalitatea lumii care se ordoneaza sub semnul crucii, iar la centrul ei era plasat Zeul Focului.
MANTUIRE. Traditia crestina imbogateste foarte mult simbolismul initial al crucii, incluzand imaginea mantuirii si patimilor lui Hristos. Crucea se identifica la crestini cu Iisus Rastignit, motiv pentru care ea devine cel mai viu simbol al lor. Crucea este slavita in sarbatori speciale - Aflarea Sfintei Cruci, Aratarea Sfintei Cruci, Scoaterea Sfintei Cruci, Inaltarea Sfintei Cruci - , este cantata in imnuri liturgice si este adorata ca "relict sfant", fiecare bucatica din lemnul sau.
Citește pe Antena3.ro
Un interior dintr-o casa taraneasca din Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti" in care se poate observa motivul crucii tesut de peretar spre a veghea somnul stapanilor |
Director Stiintific - Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti"
|
"Pe monumentalele porti transilvanene din tara Oltului, Maramures, Tarnave, Odorhei si Ciuc sunt sculptate cruci alaturi de rozete, «pomi ai vietii», «Soare si Luna», uneori chiar «Arhangheli», in speranta ca aceste simboluri vor impiedica fortele raului (spiritele malefice) sa intre in gospodarii."
|
|
OMUL BUN SFINTESTE LOCULSfestania reprezinta sfintirea casei credinciosilor. Preotul vine acasa si sfinteste apa cu care stropeste intreaga locuinta, precum si pe cei care traiesc in acea familie si se roaga pentru ei. Sfestania este pentru casa ceea ce este spovedania pentru om. Prin spovedanie, prin marturisirea pacatelor si dezlegarea acestora de catre preot omul isi curateste sufletul. In acelasi fel si prin stropirea cu agheasma si prin rugaciunile speciale ale preotului casa este sfintita. Se curateste de tot raul provocat fie de pacatele celor care locuiesc in ea, fie de oameni rauvoitori, fie de duhurile cele rele. Sfestania se poate face periodic, cu atat mai mult in zilele de post, cand suntem mai predispusi spre rugaciune si fapte bune. (Daniela Sontica) RUGACIUNE CARE SE CITESTE LA FIECARE POSTDumnezeul nostru, nadejdea tuturor marginilor pamantului si a celor ce sunt pe mare departe, Cel ce mai inainte ai intocmit, prin Legea Ta cea Veche si Noua, aceste zile de post, la care ne-ai invrednicit sa ajungem acum, pe Tine te laudam si Tie ne rugam: intareste-ne cu puterea Ta, ca sa ne nevoim intru ele cu sarguinta, spre marirea numelui Tau celui sfant si spre iertarea pacatelor noastre, spre omorarea patimilor si biruinta asupra pacatului; ca impreuna cu Tine rastignindu-ne si ingropandu-ne, sa ne ridicam din faptele cele moarte si ne petrecem cu buna placere inaintea Ta intru toate zilele vietii noastre. Ca Tie se cuvine a ne milui si a ne mantui pe noi, Hristoase-Dumnezeule si Tie slava inaltam, impreuna si Celui fara de inceput al Tau Parinte, si preasfantului si bunului si de viata facatorului Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin! RAul intrA In casA sAvArSindu-lNu exista o perioada anume cand este "mai bine" sa se faca sfestanie. Preotul poate sa savarseasca sfestanie la casa credinciosului oricand acesta o cere. Ori de cate ori crestinul simte nevoia de a face curatenie in mediul in care traieste poate sa cheme si preotul pentru a indeplini cele necesare cultului. Mai demult exista obiceiul ca in fiecare luna oamenii credinciosi sa faca sfestanie. Depinde de evlavia si dorinta fiecaruia de a face "curat" prin casa si prin suflet. Casa nesfintita este vulnerabila lucrarii raului, in timp ce aceia care traiesc intr-o casa sfintita sunt ocrotiti, lipsindu-se de ocrotire cand ei insisi aduc raul in casa prin savarsirea lui. (Daniela Sontica) |