Ce spun oficialii romani despre rosturile si foloasele lor? Pe ce criterii sunt selectati si evaluati? Greu de raspuns dupa intalnirile pe care le-am avut cu unii dintre ei la Paris.
OFICIALII ROMANI
Ce spun oficialii romani despre rosturile si foloasele lor? Pe ce criterii sunt selectati si evaluati? Greu de raspuns dupa intalnirile pe care le-am avut cu unii dintre ei la Paris.
Cand urmeaza sa scrii despre diplomati, prima tentatie a documentarii este recursul la consideratiile istoricilor si politologilor. Anticul Varo, bunaoara, considera corpul diplomatilor ca "suma inteligentelor" si "elita valorilor" unui stat. Nu poti omite nici opiniile mai recente ale lui Raymond Aron. Orice putere care intelege sa apere si sa promoveze interesele multimii pe care le reprezinta isi va alcatui "un corp diplomatic de elita", scrie acesta. Dar este, oare, "corpul diplomatic" romanesc "de elita"?... Raspuns am incercat sa gasim la Paris.
DIFICULTATILE INFORMARII. Am trimis mai intai un mesaj prin internet pe adresa ambasadorului Romaniei la Paris, Excelenta-Sa Sabin Pop. Solicitam un interviu pe tema emigratiei si a personalitatilor romanesti din Franta. Prompt, am fost indrumati catre dl Virgil Tanase, directorul Centrului Cultural Roman (CCR) de la Paris. De la cabinetul directorului CCR nimeni nu s-a mai deranjat sa raspunda. Dupa o saptamana de asteptare, timp in care echipa de gazetari a Jurnalului National ajunsese la Paris, am incercat numarul de telefon primit de la ambasada. Timp de doua zile (zile lucratoare in toata Europa!) telefonul a sunat in gol. Ne-am dus atunci la ambasada.
MIZA TINERETII. In cateva minute stam de vorba cu dna Miheia Malina Blebea. A absolvit in urma cu patru ani Facultatea de Stiinte Politice din cadrul Universitatii Bucuresti, si a sosit de putina vreme "in post" - atasat cultural al Amabasadei Romaniei la Paris. Experienta diplomatica are din "centrala", adica din Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Dupa relatarea incercarilor neizbutite de contact cu directorul CCR, promite sa ne dea dansa un interviu pe tema anuntata, a doua zi. La sfarsitul intalnirii, doamna Blebea ne ceruse un numar de telefon de contact. Dupa nici un ceas, suna portabilul pentru deplasare al echipei, al carui numar fusese comunicat pana atunci la Paris doar doamnei Blebea. La celalalt capat - o functionara de la CCR. Cu "diplomatia" smecherului de Obor, interlocutoarea ne intreaba de ce n-am venit la CCR, unde fuseseram asteptati. Merge si asa - facem noi compromisul si stabilim intalnirea cu dl Tanase. Chiar daca doamnei Blebea "nu i-a fost aprobat" interviul promis, am avut cu prilejul celei de-a doua intalniri posibilitatea de a-i expune cateva dintre nedumeririle noastre. Discursul a avut efect.
In 1969, tanarul diplomat Sabin Pop a visat sa revina la Paris. Si-a implinit visul! |
Citește pe Antena3.ro
Ambasada Romaniei dispune de o sala de teatru comparabila cu Comedia Franceza |
Scriitorul Virgil Tanase (foto) se afla la Paris in fruntea unei institutii cu acelasi nume (in hartii) ca si cea condusa de H.R. Patapievici la Bucuresti - Institutul Cultural Roman |
|
NEOBISNUITUL ISTORIEISpiritul inclinat spre mondenitati al lui Carol al II-lea a determinat decizia cumpararii palatului Hotel de Behague in 1939. Fara curajul de a-si adjudeca ca proprietar palatul situat la doi pasi de Turnul Eiffel, in aristocraticul arondisment 7, regele a decis aici mutarea Ambasadei Romaniei. Primul ambasador cu resedinta in Hotel de Behague a fost Gh. Tatarescu. In vremea regimului comunist, ca si acum, de altfel, in apartamentul contesei de Behague domiciliaza ambasadorul roman la Paris.MADE "ELITA ROMANIEI" DIN PARISAcestea si alte teorii ale dlui Virgil Tanase, platit din bani publici, nu ca scriitor roman la Paris, ci ca director de institutie romaneasca, stau inregistrate pe caseta la dispozitia superiorilor sai ierarhici de la ICR si MAE. Despre rolul de manager: "Manager cultural n-am nevoie sa fiu. Nu sunt platit ca manager cultural. Eu cand dau un telefon si chem pe cineva, mie mi se raspunde. (â¦) Omul de cultura fixeaza directiile, managerul vine dupa aceea si taraie caruta. Refuz aceasta constructie stupida a manageriatului, pe care o consider nociva in cultura romaneasca". Despre eficienta actului cultural: "Ce e asta?!? Nu ma intereseaza eficienta. Eficienta nu este un lucru care are de-a face cu nici o cultura. Sigur, e bine ca oamenii sa comunice, sa aiba ce bea, (!?!) nu asta este problema culturii"."PRIETENI DE-O VIATA"Legat de modul cum face invitatii pentru manifestarile culturale organizate de CCR la Paris, dl Virgil Tanase indica urmatoarea strategie: "In functie de oportunitati, de propuneri, de ce mi se pare a fi semnificativ pentru spatiul francez. Cu ajutorul comisiilor de la Institutul Cultural Roman din Bucuresti. In aceste comisii sunt oameni, prieteni de-o viata, care ma sfatuiesc ce artisti, muzicieni sa aduc. Este o chestie de simt. Asta un manager nu o va putea face niciodata". |