x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Prenumele este cheia persoanei

Prenumele este cheia persoanei

de Daniela Cârlea Şontică    |    11 Sep 2006   •   00:00
Prenumele este cheia persoanei

Ne ajuta numele sa avem o viata mai frumoasa, mai plina de succes? S-au gandit parintii ca ne influenteaza destinul punandu-ne un anumit nume?

CRESTINISM
Ne ajuta numele sa avem o viata mai frumoasa, mai plina de succes? S-au gandit parintii ca ne influenteaza destinul punandu-ne un anumit nume?

La intrebari de genul acesta raspunde preotul Constantin Patuleanu, profesor universitar la Fa-cultatea de Teologie din Craiova.

Jurnalul National: Ce importanta are numele pentru fiecare om in parte?
Pr. Constantin Patuleanu: La prima vedere, prenumele unei persoane nu are nici un fel de importanta. Este doar o conventie, modul prin care poate fi recunoscut si strigat de ceilalti. Ati remarcat insa ca unele nume par sa aiba o greutate aparte? Trecand peste importanta deosebita acordata prenumelui de unele popoare, impactul acelei combinatii de litere la auzul careia tresarim o viata intreaga este mare. Vi s-a intamplat sa considerati ca unei persoane nu i se potriveste cu nici un chip prenumele? Acest lucru se intampla tocmai pentru ca prenumele ales aleatoriu de parinti pentru copilul lor nu are nici o legatura cu traditia noastra crestina. In acest caz, copilul se va simti parca strain de propriul sau prenume, legat de o realitate care nu-i apartine. De aceea, numele trebuie ales cu multa grija.

Destinul ne este influentat de nume?
In traditia iudaica, unui nume ii dai viata pomenindu-l. Numele cheama de indata sufletul pe care-l desemneaza, iar pomenirea lui are o semnificatie foarte adanca. Dumnezeu l-a investit pe Adam cu aceasta calitate de a pune nume tuturor fiintelor. Pe de alta parte, a chema numele unei persoane, a-l invoca inseamna a o face prezenta. A face un lucru in numele cuiva sau a chema pe cineva dupa numele sau sunt acte care presupun o relatie dialogica, de comuniune. Numele este cheia persoanei. Numele este o chintesenta a persoanei, iar persoana cu toate particularitatile si energia ei este prezenta in nume, cum afirma Tatiana Petrache in Dictionarul enciclopedic al numelor de botez. In traditia iudaica a Vechiului Testament, ca de altfel si in culturile antice pagane exista o stransa legatura intre sufletul cuiva si numele sau. Pentru primitiv numele este intr-o relatia stransa cu persoana desemnata. Romanii numeau un copil Fortis nu pentru ca nou-nascutul parea curajos, ci pentru ca el sa devina astfel. Primitivul purta nume de fetis sau totem pentru a primi ocrotirea acestora. In crestinism, numele se elibereaza de conotatiile sale magice si superstitioase pagane. Numele nu mai exercita fatalul determinism asupra destinului uman. In rai, Adam si Eva se plimbau cu Dumnezeu in faptul serii. Dar dupa pacat, Dumnezeu il striga pe Adam, si el nu mai raspunde din pricina pacatului. Alterand prin pacat chipul lui Dumnezeu, dupa care a fost zidit, omul aluneca spre o stare de instrainare si alienare a relatiei cu creatorul sau. In acest caz, numele nu mai inseamna pentru om constiinta de sine, ci doar il distinge de masa de oameni.

Ocrotitorul din cer

Este important sa ne botezam copiii cu nume de sfinti?
Pentru crestini, nu poate fi indiferent numele pe care-l pun copiilor la botez, deoarece ei stiu ca omul primeste infatisarea lui Hristos la botez. Sfantul este o pilda a unirii personale cu Dumnezeu, desavarsind taina numelui. Crestinii obisnuiesc ca pruncul sa fie botezat cu numele sfantului a carui zi e consemnata in calendarul ortodox cel mai aproape de ziua sa de nastere. Faptul acesta implica si rugaciunea noastra catre sfantul al carui nume il purtam. Din pacate, astazi se observa o incercare disperata a unor familii de a alege copiilor lor nume cat mai excentrice, eventual mai multe nume. Etapa moderna a antroponimiei romanesti se deschide cu seria de nume luate din istoria romana, sub influenta Scolii Ardelene. Urmeaza apoi un val de nume de provenienta apuseana, in special dupa 1948. Se constata si o reluare, fara discernamant a numelor istorice: Decebal, Radu, Bogdan, Dan, Dragos etc.

„Hristos il ridica pe om prin botez la o viata noua, superioara, responsabila, chemăndu-l pe nume cu puterea lui absolut obligatorie, intemeind cu cel botezat o relatie personala, o viata de raspundere eterna la chemarea Sa. La botez, asadar, omul a primit forma lui de persoana pentru ca a intrat in relatie cu Hristos, fiind nascut la o viata noua cu voia lui Hristos"

Pr. prof. univ. dr.
Constantin Patuleanu
,
parohul Bisericii SfAntul Nicolae „Udricani" din Bucuresti
×
Subiecte în articol: nume numele editie de colectie