x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pretentiosul

0
Autor: Catalin Pruteanu 19 Sep 2005 - 00:00
Pretentiosul


PORTRET
Romanul este un proprietar de masina foarte pretentios. Masina lui este un adevarat templu. Aceasta este marturia unui fost mecanic auto, care a invatat multe in trei ani de munca.

Sorin Ilie are 24 de ani. Din 2001 pana in 2004 a lucrat in atelierul auto al tatalui sau din orasul Buzau. A reparat aici sute de masini, le-a cunoscut proprietarii si a tras cateva concluzii. "Dupa parerea mea, sunt cam doua tipuri principale de soferi romani: cei care au bani si au masini bune si saracimea, care inca are Dacia de nu stiu cati ani. Inainte iti cumparai masina si credeai ca o sa mori cu ea", povesteste Sorin. "In general, oamenii sunt foarte pretentiosi, chiar daca au masini proaste. Normal, ca doar p’aia o are, se gandeste ca nu-si mai cumpara alta, vrea sa arate ca un Mercedes. Cu cei care au bani discuti altfel. Nu sunt, ca sa zic asa, obsedati de masinile lor. Sunt, saracii, d’astia care probabil tin la masinile lor mai mult decat tin la nevasta. In general, oamenii care vin cu masina si vor sa le-o faci complet intra in atelier foarte timid. Sunt foarte lingusitori. Dupa ce estimezi lucrarea si te apuci de treaba, devin foarte pretentiosi: vreau sa-mi mai faci si asta, vreau si asta, vin cu tot felul de chestii. La inceput vin cu ruga, iar la sfarsit vin cu tupeu."

LA BLOC. Dar nu toti romanii merg la service pentru reparatii. Romanul se pricepe la toate, iar masina e precum politica si fotbalul, suporta orice. Acum masina se repara in fata blocului, in parcare. "Multi umbla ei la masina, strica, pun la loc cat se poate si vin la service. Si dupa ce au stricat, e mult mai greu sa repari. Dar nu-ti zic niciodata ca au umblat si au stricat. Iti dai seama cand desfaci. Atunci vezi ca s-a umblat acolo", povesteste Sorin. "In general, in fata blocului se repara directia masinii, pe la roata. Oricum directia se strica des, din cauza gropilor astea. E ceva mai usor de reparat", adauga el.

"Nu stiu cum ii vad altii pe soferii romani", spune Sorin Ilie, "dar eu asa ii vad: prea pretentiosi pentru masinile pe care le au si pentru banii pe care sunt dispusi sa-i dea". Romanii sunt atat de pretentiosi cu masinile lor, incat ii streseaza la culme pe mecanicii auto. "Daca e service-ul mic si poate sa intre acolo, sa stea cu tine cat timp repari masina, sta pe capul tau si pune o multime de intrebari aiurea, nu te lasa sa-ti faci treaba cum trebuie. Se invart prin jurul tau, te incurca, vor sa te ajute si nu pot sa te ajute, mai rau iti fac. Si mai sunt si din astia care dau si indicatii, iti zic ce sa faci, ceea ce te enerveaza la culme. Iti vine sa le zici: fa tu daca dai atatea indicatii, fa tu daca te pricepi mai bine", se revolta Sorin. Mecanicul nu poate sa-i spuna proprietarului ca vrea sa lucreze in liniste, pentru ca acesta isi poate pierde increderea, poate intra la banuieli, se poate intreba daca nu cumva mecanicul vrea sa-l pacaleasca, sa-i schimbe piesele bune cu altele mai vechi. Clientul nostru e stapanul nostru: "Trebuie sa-i iei banii si nu poti sa-i zici nimic. Esti totusi la mana lor. Ii vorbesti frumos, desi te enerveaza", se resemneaza Sorin.

BUJIA. "Cel mai interesant caz pe care l-am avut a fost cu o femeie care a venit la service cu o problema la o bujie. I-am schimbat bujia si apoi s-a intors cu masina si cu un scandal extraordinar, ca de cand i-am umblat la masina ii troncane roata. Ce legatura e intre bujie si troncaneala rotii?", se mira fostul mecanic. "Mai sunt situatii cand omul vine cu masina distrusa: veche si ruginita. Si iti zice sa-i faci ceva si desfaci o piesa care e atat de degradata, incat nu mai poti s-o montezi la loc. Cand ii spui omului ca nu mai e buna piesa se si supara, ca piesa aia mergea, n-avea nimic, era buna."

"De ce sa zic, sunt si oameni care dau bani, care inteleg ca piesa nu e buna, dar multi nu inteleg si vin cu scandal. Stai, dom’le, sa vedem ce are, de ce vii si tipi? Ideea e ca innebunesti", zambeste el. In service-ul auto de la Buzau, Sorin muncea uneori cate 16 ore fara pauza. Acum si-a gasit de lucru ceva mai usor.

TICHIE DE MARGARITAR


"A venit odata unul cu o masina ca vai de ea. Taica-meu i-a zis: «Daca n-o faci intr-un an, nu mai ramane nimic din masina asta», pentru ca nu era bucatica de tabla care sa nu fie ruginita. Dar omul venise sa schimbe o aripa. Si a vrut sa vina perfect aripa aia. Ceva irational! Trebuia sa vina ca din fabrica, desi masina statea sa se prabuseasca. Si de multe ori la piesele care sunt facute in Romania, calitatea nu e proasta, e foarte proasta. Cumperi o usa si vezi ca nu se potriveste. Cumperi o aripa si o pui pe masina ca sa vezi ca-ti mai ramane loc de o palma. Unele nici macar nu sunt acceptabile", spune Sorin Ilie .

NOTA DE PLATA VINE CAM INCARCATA, CONSIDERA CLIENTII


Romanii n-au prea mare incredere in mecanicii auto si asta pentru ca sunt foarte raspandite povestile cu mecanicii care iti spun ca piesa buna nu e buna si apoi incarca notele de plata ale proprietarilor. Nu toate aceste povesti sunt povesti. "Oamenii n-au incredere in tine pentru ca, poate, au mai luat teapa pe undeva. Stiu pe cineva care a fost la un service mare in Bucuresti pentru cuplajul la volan. Cand sa-si ia masina, ia nota de plata si pe nota scria ca i-au inlocuit ceva la o usa. Si omul zice: «Da’ eu am adus masina pentru altceva, nu pentru usa, de ce mi-ati pus asta?». Si aia au raspuns: «Pai, am constatat noi». Si a trebuit sa plateasca", povesteste Sorin Ilie.

RUGINA DIN FABRICA


"Cei care au bani nu se uita, nu se streseaza, tocmai pentru ca au bani. Zic: «Lasa, punem alta, cumparam, facem». Masina omului e asa cum e omul care o conduce. Cand e noua, merge o perioada, dar are un termen cand incep sa pice lucruri de pe ea. Dintr-o suta de masini se poate intampla ca una sa se defecteze dupa o jumatate de an de functionare. La nici o marca de masini nu exista calitate perfecta. Cum e pretul, asa e calitatea. Unele masini parca vin deja ruginite din fabrica", afirma Sorin Ilie, fost mecanic din Buzau.

O MASINA MICA ROSIE CA FOCUL


Rosul, spun terapeutii, alunga melancolia si emotiile negative, iar in subconstientul nostru este asociat cu energia si puterea. Si, mai ales, capteza atentia. Precum Vitezomanul Gica din melodia lui Mihai Constantinescu, romanul prefera "masina rosie ca focul, sa-i surada norocul". Este culoarea care place la 18% dintre subiectii chestionati. Masinile albe sunt pe locul doi in topul preferintelor nationale in ceea ce priveste culoarea autoturismelor, 14% dintre respondenti afirmand acest lucru. Negrul, elegant si serios, este preferinta a 8% dintre cei intervievati, clasandu-se astfel pe locul al treilea in materie de masini admirate.

OPTIUNI. Femeile prefera masinile rosii, cu o diferenta de patru procente in plus fata de barbati, in proportie de 19%. In schimb, barbatilor le plac mai mult masinile albe. 15% dintre acestia au avut aceasta preferinta in sondajul CURS, femeile indragind aceasta culoare la masini in proportie de 13%. Automobilele negre sunt preferate tot de barbati, 11% dintre acestia afirmand acest lucru, fata de 6% dintre femei. Pe categorii de varsta, subiectii intervievati au avut urmatoarele optiuni: rosul este cel mai admirat cel mai mult la o masina de cei cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani, in proportie de 26%, dar si negrul, intr-un procent de 21%. Cei cu varste cuprinse intre 31 si 55 de ani prefera tot masinile rosii, albul avand cel mai mare succes la cei de la 56 de ani incolo. Bucurestenii se dau in vant cel mai mult dupa culoarea rosie intr-un procent de 13% , moldovenii dupa alb si rosu (18%), iar muntenii dupa rosu (15%), negru si alb (12%). (Carmen Dragomir)

Click pentru a mari imaginea
Ce culoare a automobilului va place cel mai mult?
  • Daca pe primele trei locuri se situeaza rosul, albul si negrul, unui procent de 6% dintre cei chestionati ii este pe plac, in materie de automobile, o alta culoare decat cele clasice.
  • Surprinzator, 24 % dintre cei intervievati nu au nici o preferinta in ceea ce priveste culoarea autoturismelor, sau nu au dorit sa raspunda.
  • Citeşte mai multe despre:   sorin,   masini,   maşinile,   masina,   să-i,   editie de colectie

    Serviciul de email marketing furnizat de