PORTRET
Romanul este un proprietar de masina foarte pretentios. Masina lui este un adevarat templu. Aceasta este marturia unui fost mecanic auto, care a
invatat multe in trei ani de munca.
Sorin Ilie are 24 de ani. Din 2001 pana in 2004 a lucrat in atelierul auto al tatalui sau din orasul Buzau. A reparat aici sute de masini, le-a cunoscut proprietarii si a tras cateva concluzii. "Dupa parerea mea, sunt cam doua tipuri principale de soferi romani: cei care au bani si au masini bune si saracimea, care inca are Dacia de nu stiu cati ani. Inainte iti cumparai masina si credeai ca o sa mori cu ea", povesteste Sorin. "In general, oamenii sunt foarte pretentiosi, chiar daca au masini proaste. Normal, ca doar pâaia o are, se gandeste ca nu-si mai cumpara alta, vrea sa arate ca un Mercedes. Cu cei care au bani discuti altfel. Nu sunt, ca sa zic asa, obsedati de masinile lor. Sunt, saracii, dâastia care probabil tin la masinile lor mai mult decat tin la nevasta. In general, oamenii care vin cu masina si vor sa le-o faci complet intra in atelier foarte timid. Sunt foarte lingusitori. Dupa ce estimezi lucrarea si te apuci de treaba, devin foarte pretentiosi: vreau sa-mi mai faci si asta, vreau si asta, vin cu tot felul de chestii. La inceput vin cu ruga, iar la sfarsit vin cu tupeu."
LA BLOC. Dar nu toti romanii merg la service pentru reparatii. Romanul se pricepe la toate, iar masina e precum politica si fotbalul, suporta orice. Acum masina se repara in fata blocului, in parcare. "Multi umbla ei la masina, strica, pun la loc cat se poate si vin la service. Si dupa ce au stricat, e mult mai greu sa repari. Dar nu-ti zic niciodata ca au umblat si au stricat. Iti dai seama cand desfaci. Atunci vezi ca s-a umblat acolo", povesteste Sorin. "In general, in fata blocului se repara directia masinii, pe la roata. Oricum directia se strica des, din cauza gropilor astea. E ceva mai usor de reparat", adauga el.
| ||
TICHIE DE MARGARITARNOTA DE PLATA VINE CAM INCARCATA, CONSIDERA CLIENTIIRomanii n-au prea mare incredere in mecanicii auto si asta pentru ca sunt foarte raspandite povestile cu mecanicii care iti spun ca piesa buna nu e buna si apoi incarca notele de plata ale proprietarilor. Nu toate aceste povesti sunt povesti. "Oamenii n-au incredere in tine pentru ca, poate, au mai luat teapa pe undeva. Stiu pe cineva care a fost la un service mare in Bucuresti pentru cuplajul la volan. Cand sa-si ia masina, ia nota de plata si pe nota scria ca i-au inlocuit ceva la o usa. Si omul zice: «Daâ eu am adus masina pentru altceva, nu pentru usa, de ce mi-ati pus asta?». Si aia au raspuns: «Pai, am constatat noi». Si a trebuit sa plateasca", povesteste Sorin Ilie. RUGINA DIN FABRICA"Cei care au bani nu se uita, nu se streseaza, tocmai pentru ca au bani. Zic: «Lasa, punem alta, cumparam, facem». Masina omului e asa cum e omul care o conduce. Cand e noua, merge o perioada, dar are un termen cand incep sa pice lucruri de pe ea. Dintr-o suta de masini se poate intampla ca una sa se defecteze dupa o jumatate de an de functionare. La nici o marca de masini nu exista calitate perfecta. Cum e pretul, asa e calitatea. Unele masini parca vin deja ruginite din fabrica", afirma Sorin Ilie, fost mecanic din Buzau. |
|
O MASINA MICA ROSIE CA FOCULRosul, spun terapeutii, alunga melancolia si emotiile negative, iar in subconstientul nostru este asociat cu energia si puterea. Si, mai ales, capteza atentia. Precum Vitezomanul Gica din melodia lui Mihai Constantinescu, romanul prefera "masina rosie ca focul, sa-i surada norocul". Este culoarea care place la 18% dintre subiectii chestionati. Masinile albe sunt pe locul doi in topul preferintelor nationale in ceea ce priveste culoarea autoturismelor, 14% dintre respondenti afirmand acest lucru. Negrul, elegant si serios, este preferinta a 8% dintre cei intervievati, clasandu-se astfel pe locul al treilea in materie de masini admirate. OPTIUNI. Femeile prefera masinile rosii, cu o diferenta de patru procente in plus fata de barbati, in proportie de 19%. In schimb, barbatilor le plac mai mult masinile albe. 15% dintre acestia au avut aceasta preferinta in sondajul CURS, femeile indragind aceasta culoare la masini in proportie de 13%. Automobilele negre sunt preferate tot de barbati, 11% dintre acestia afirmand acest lucru, fata de 6% dintre femei. Pe categorii de varsta, subiectii intervievati au avut urmatoarele optiuni: rosul este cel mai admirat cel mai mult la o masina de cei cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani, in proportie de 26%, dar si negrul, intr-un procent de 21%. Cei cu varste cuprinse intre 31 si 55 de ani prefera tot masinile rosii, albul avand cel mai mare succes la cei de la 56 de ani incolo. Bucurestenii se dau in vant cel mai mult dupa culoarea rosie intr-un procent de 13% , moldovenii dupa alb si rosu (18%), iar muntenii dupa rosu (15%), negru si alb (12%). (Carmen Dragomir) |