x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Sa ne infranam!

Sa ne infranam!

de Mihai Stirbu    |    19 Feb 2007   •   00:00
Sa ne infranam!
POSTUL PASTILOR / BISERICA SORA
Crestinii greco-catolici intra in Postul Pastilor la aceeasi data cu ortodocsii. Romano-catolicii insa intra la 21 februarie.

Postul Mare constituie o perioada pregatitoare pentru marele Praznic sau Sarbatoarea Sarbatorilor: Sfintele Pasti. Biserica Greco-Catolica si cea Romano-Catolica au o serie de invataturi despre aceasta perioada.

"Postul Mare este un timp al iertarii si al reconcilierii sau al impacarii fraterne", afirma Parintele Iosif Dumea, vicar parohial la Parohia Romano-Catolica "Adormirea Maicii Domnului" din Braila. "Trebuie sa inlaturam din inima noastra ura, dusmania, invidia si tot ceea ce este rau, dar mai ales pacatul. In Post avem ocazia sa invatam sa cunoastem si sa pretuim Crucea lui Isus Cristos, semnul identitatii noastre si al mantuirii noastre a tuturor. Prin aceasta invatam de asemenea sa imbratisam fiecare crucea proprie cu bucurie pentru a putea ajunge si noi la slava invierii." Postul Pastelui la romano-catolici incepe cu Miercurea Cenusii, anul acesta fiind ziua de 21 februarie, si se incheie cu Duminica Floriilor, zi in care incepe Saptamana Sfanta.

"FITI SFINTI!" Parintele Ioan Mitrofan, conf. univ. dr. la Facultatea de Teologie Greco-Catolica, Departamentul Blaj, din cadrul Universitatii "Babes-Bolyai", spune ca aceasta perioada este "o pregatire spirituala si trupeasca printr-o transformare interioara dupa vointa lui Dumnezeu, exprimata fata de creatura sa: «Fiti sfinti, precum Tatal vostru ceresc este sfant.»" Aceasta convertire presupune asceza, un exercitiu de infranare, de exercitare a pornirilor firesti, naturale sau incitate de chipul lumii acesteia si in mai mare sau mai mica masura in contradictie cu ceea ce pretinde Decalogul si Poruncile bisericesti.

REVIZUIRE. "In timpul Postului, toti credinciosii sunt invitati sa practice postul, rugaciunea si pomana, si totodata sunt invitati la o revizuire sincera si profunda a vietii pentru a putea face posibila convertirea nostra personala spre Cristos, renuntand la tot ceea ce nu este demn de un crestin. Accentul se pune pe renuntarea fiecarui crestin la viata pacatoasa pentru a face loc unei vieti noi traite conform vointei lui Cristos", afirma Pr. Dumea. Sunt si zile de post si abstinenta, acestea sunt Miercurea Cenusii si Vinerea Sfanta, iar toate celelalte zile sunt de post in special zilele de vineri. Pr. Mitrofan adauga: "Ceea ce-l caracterizeaza pe crestinul autentic este oricand un comportament cumpatat, echilibrat, retinut si generos fata de sine si semeni. Cu atat mai mult in perioada de post, Biserica ofera crestinilor practicanti posibilitatea de a-si exercita aceste valente ale infranarii si de a sublima iubirea si generozitatea in folosul altora (pretuind pe cel de langa sine sau oferind ceva aproapelui aflat in nevoie materiala sau spirituala)."

MOTIVATIE. De ce ar trebui sa tinem acest post? Iata motivatia parintelui Iosif Dumea: "Un adevarat crestin tine acest post deoarece este un timp in care il insotim pe Cristos pe drumul Crucii, retraind fiecare moment prin care a trecut Isus Cristos pana la Jertfa suprema: rastignirea pe cruce, care culmineaza cu Invierea Lui dintre cei morti. De aceea Pastele, care reactualizeaza patima, moartea si invierea Domnului, este misterul central al credintei si sperantei crestine." Dupa normele traditionale, postul alimentar inseamna abtinere de la alimentele zise «de dulce». Dincolo de aceste prevederi riguroase, in mod diferentiat pentru grupe de varsta, de munca sau stare de sanatate, Biserica aplica o anume ingaduinta, o scutire sau dispensa individuala la postul alimentar.

CUMINTENIE. "In afara de postul alimentar insa, asceza simturilor prin post inseamna si stapanirea simturilor de la poftele exagerate sau desfranarea simturilor (vazul, auzul, pipaitul...) si in mod special stapanirea pornirilor sexuale legiuite si desfranarea acestora", afirma Pr. Mitrofan. Infranarea inseamna stapanirea tuturor simturilor. Daca poftele legate de supravietuire se refera mai ales la alimente, negresit ca acestea sunt specifice tuturor oamenilor; asadar acestora li se pot supune toti cei care traiesc preceptele si rigorile crestine, confesionale. "Daca ne gandim insa ca pornirile sexuale au una din componente perpetuarea speciei umane, intelegem de ce acestea sunt mai «nabadaioase» in firea noastra si mai greu de stapanit. De aceea, cu toate restrictiile recomandate de Biserica, in cadrul familiei acestea pot fi limitate, chiar sistate in timpul postului, dar, asa cum ne avertizeaza Sf. Ap. Pavel, «nu pentru multa vreme», pentru a nu se ajunge la alte acte de desfranare... Este o convenienta intre soti care inteleg sa traiasca viata in doi in castitate rezervata sau deschisa spre procreere. Asadar, dupa starea fiecaruia, se poate stabili importanta postului alimentar sau a celui al simturilor."

RUGA. Pentru perioadele de post din an exista rugaciuni care sunt cele legate de devotiuni penitentiale si adeseori cantari (chiar populare) care evoca Patimile Domnului, vinovatia pacatosilor si dorinta lor de a ispasi cat sunt capabili din pedeapsa temporara meritata pentru propriile pacate sau pacatele celor ce nu se mai pot ajuta singuri. "Fiecare crestin practicant are o asemenea carte de rugaciuni personala; nu este suficient insa sa o aiba, ci trebuie sa o si foloseasca. Pentru cei curiosi de starea si manifestarile actelor de credinta ale credinciosilor practicanti, nu este nevoie de multa osteneala. Trebuie doar sa mearga la Biserica, iar mergand le vor afla", sfatuieste Pr. greco-catolic.

Rugaciunea specifica Postului Mare la romano-catolici este Calea Crucii, rugaciune ce cuprinde 14 statiuni si se celebreaza impreuna cu poporul de trei ori pe saptamana: miercuri, vineri si duminica.

×
Subiecte în articol: post postul editie de colectie