Pentru toate neregulile existente la Canal, aparute din cauza erorilor de proiectare, a lipsei de mijloace financiare, tehnice si umane, regimul Gheorghiu-Dej avea nevoie de tapi ispasitori. Procesul "sabotorilor" de la Canal.
In 1949, din initiativa sovietica, au inceput in Dobrogea lucrarile la constructia canalului care trebuia sa lege Dunarea de Marea Neagra. Conducerea de atunci a Romaniei a fost luata prin surprindere de "sugestia" lui Stalin. Gheorghiu-Dej s-a intrebat pana in clipa mortii care au fost adevaratele intentii ale "parintelui popoarelor" cand a cerut demararea unei asemenea lucrari. "Sfatul fratelui mai mare" trebuia urmat fara intarziere. Nimeni nu a stat sa se intrebe daca Romania isi permite sa aloce fonduri pentru o lucrare de asemenea anvergura. Lucrarile la Canal au fost incepute in graba in vara lui 1949. In februarie 1950 nu se depasise inca faza organizarii de santier. CAUZELE REALE. Consecintele s-au aratat destul de repede. Proiectele tehnice ale constructiei nu au fost suficient de bine documentate. Se lucra dupa schite si planuri ce contineau din start erori tehnice. Nici din punct de vedere economic, lucrurile nu stateau mai bine. Romania nu avea resursele financiare necesare pentru sustinerea unui santier-gigant. Lipsa fortei de munca s-a dovedit a fi un alt impediment major in calea bunei desfasurari a lucrarilor. Problema personalului se punea atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ. Daca numarul celor care trebuia sa lucreze la Canal a fost crescut prin aducerea militarilor in termen si a detinutilor - atat politici cat si de drept comun - , chestiunea gasirii personalului calificat s-a dovedit aproape imposibil de solutionat. In Romania nu existau la acea data oameni suficient de pregatiti pentru a lucra pe un asemenea santier. In plus, utilajele promise ca ajutor tehnic de catre sovietici soseau cu intarziere, erau putine si proaste calitativ. Toate aceste cauze au condus la intarzieri ale lucrarilor fata de ritmul planificat, la costuri foarte mari si la numeroase accidente de munca. CELE DOUA COMISII. Confruntata cu numeroasele probleme pe care le facea Canalul, conducerea de partid a decis in 1952 sa investigheze cauzele neajunsurilor. O comisie alcatuita atat din reprezentanti ai Securitatii, cat si din specialisti a fost trimisa la fata locului. Inginerul Steinbach, specialist in lucrari hidrotehnice si de beton armat si inginerul mecanic Deac au ajuns la o concluzie grava, cuprinsa in raportul final al comisiei de ancheta. Documentul existent azi in arhivele SRI dadea verdictul: "Lucrarile Canalului, adica investitia uriasa de miliarde, au fost concepute pe baza de documentatii incomplete si gresite". Cei doi specialisti au cerut spre consultare atat proiectul general, cat si proiectele de detaliu ale intregii lucrari. Au fost refuzati, sub motiv ca sovieticii nu sunt de acord sa arate materialele tehnice solicitate. O alta comisie condusa de Alexandru Draghici a vizitat santierul intre aprilie si mai. La acel moment, Draghici era adjunct al ministrului de Interne. Va deveni el insusi titular al acestui minister, caruia ii era subordonata Securitatea, chiar la sfarsitul lunii mai 1952. Desemnarea unei asemenea persoane, aflata la conducerea unui minister responsabil cu represiunea, demonstreaza intentiile conducerii partidului privind vinovatii.Citește pe Antena3.ro
Aurel Rozei-Rozemberg, inginer si Nicolae Vasilescu-Colorado, inginer, condamnati la moarte si executati;
Nicolae Frangopol, inginer
Mircea Ciorapciu, inginer
Oprisan Ionescu, inginer
Constantin Nitescu, inginer Petre Vieru, mecanic de locomotiva
UN SPECTACOL MACABRU
| ||
|
|
SENTINTA VENITA IN PLICPentru judecarea procesului a fost rechemat de la pensie colonelul Alexandru Petrescu, cel care mai servise regimul si in alte procese politice. Audierile inculpatilor si ale martorilor au decurs fara incidente, nimeni nu a retractat nimic din "declaratiile" initiale. Dupa finalizarea anchetei, generalul Mazuru a plecat la Bucuresti, luand cu sine toate materialele "rezultate". A revenit la Poarta Alba in zilele procesului, pentru a-i inmana lui Alexandru Petrescu sentinta decisa de conducerea partidului.O "GRESEALA" CU TREI MORTI SI NUMEROASE VICTIMEIn 1968, Nicolae Ceausescu a decis sa arunce toate excesele anilor â50 pe umerii predecesorului sau, Gheorghe Gheorghiu-Dej. In privinta procesului sabotorilor de la Canal, concluzia comisiei formate pentru a investiga "greselile trecutului" este extrem de transanta. "Din documente reiese ca situatia lucrarilor Canalului Dunare-Marea Neagra era dezastruoasa si ea se datora conceptiei gresite a intregii constructii care, in consecinta, era sortita esecului. Pentru a se acredita ideea ca neregulile erau consecinta unei actiuni de sabotaj si a se abate atentia de la adevaratele cauze, s-au inscenat actiuni judiciare impotriva unor oameni nevinovati. In aceste actiuni s-au sacrificat oameni - trei persoane nevinovate de savarsirea vreunei fapte penale fiind si executate - in scopul justificarii unei idei total compromise."METODE DE ANCHETAGratiat dupa ce ispasise cativa ani din condamnarea la munca silnica pe viata, Petre Cernatescu a povestit episoade din ancheta. "Am fost brutalizat si trantit de pe scaun de colonelul Dulgheru. Timp de opt zile si opt nopti nu am fost lasat sa dorm un minut, ci am fost tinut intr-un lant de ancheta, incat mi s-a umflat ceafa de nu mai puteam tine capul sus. In acest timp am fost drogat cu o doctorie lichida de nuanta bruna. Declaratiile erau formulate si scrise de organul anchetator, iar eu le-am semnat." |