SEMNIFICATII
In ultima saptamana a Postului Pastilor, Saptamana Mare, Biserica organizeaza slujbe speciale, la care credinciosii ar trebui sa participe intr-un numar cat mai mare. In realitate...
Apropierea Invierii Domnului ii insufleteste pe toti cei care cred in Hristos. In Saptamana Patimilor, preotii si mirenii se pregatesc intens pentru a intampina cea mai mare sarbatoare a crestinatatii, Invierea Domnului. Merg romanii la Biserica in Saptamana Mare, se roaga ei in aceasta perioada plina de insemne si insemnatate pentru destinul oamenilor? Despre insemnatatea Saptamanii Patimilor ne-a vorbit parintele Constantin Stoica, consilier patriarhal, seful Biroului de Presa al Patriarhiei Ortodoxe Romane.
DE CE SAPTAMANA MARE? Aceasta perioada a postului poarta adanci semnificatii religioase. In cadrul ei se duc la indeplinire cateva ritualuri crestine foarte importante. "Saptamana Mare este ultima saptamana din Postul Pastilor. Acest post reprezinta o calatorie spirituala spre cea mai mare sarbatoare a crestinatatii, Invierea Domnului. Ca orice calatorie, si aceasta calatorie are un scop; pregatirea noastra spirituala, pe cat este fiecaruia cu putinta, pentru Sfintele Pasti. Pe masura ce inaintam in post, si intensitatea lui spirituala creste. Aceasta intensitate este deosebita in special in Saptamana Mare, denumirea sub care mai este cunoscuta ultima saptamana din post. De ce este numita Saptamana Mare? Nu pentru ca ar avea mai multe ore decat celelalte saptamani din an, ci pentru evenimentele deosebite din istoria mantuirii neamului omenesc pe care Biserica le rememoreaza in aceasta Saptamana Mare sau a Patimilor", explica parintele Stoica.
CU EVLAVIE PE CALEA LUMINII. In Duminica Floriilor se sarbatoreste intrarea triumfala a Lui Iisus Hristos in Ierusalim. Seara incep slujbele Deniilor, la care, firesc, catarile sunt adecvate momentului, Postului. "La Deniile din primele zile ale Saptamanii Mari ni se propun, spre meditatie, in stransa legatura cu pregatirea noastra spirituala pentru Invierea Domnului, niste pilde. Pilda smochinului neroditor si Pilda celor zece fecioare, cinci intelepte si cinci neintelepte. Pentru fiecare dintre noi, aceste pilde reprezinta un indemn la meditatie, la introspectie, la evaluarea corecta a starii noastre duhovnicesti.
Joi dimineata, in toate bisericile si manastirile ortodoxe se oficiaza Sfanta Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare. La aceasta Sfanta Liturghie, o data pe an se pregateste impartasania pentru bolnavi, pentru un intreg an. Dupa Sfanta Liturghie exista randuiala "spalarii picioarelor". Acest ritual se practica de obicei in manastiri, rememorand astfel momentul in care Domnul nostru Iisus Hristos a spalat picioarele ucenicilor Sai, cu indemnul: "Cel care va vrea sa fie mare intre voi, sa fie slujitorul tuturor" (Marcu 10, 43). Exista o randuiala speciala, cu cantari si rugaciuni speciale, la randuiala "spalarii picioarelor". Cel mai mare in manastire obisnuieste sa spele picioarele fratilor din manastire", povesteste preotul de la Patriarhie.
Joi seara se oficiaza Denia celor 12 Evanghelii, care rememoreaza patimile Mantuitorului. La un moment dat, intre Evangheliile a cincea si a sasea se scoate in mijlocul bisericii Sfanta Cruce, spre inchinare.
Vineri se oficiaza la ora pranzului Vecernia cea Mare. Se scoate din biserica, de pe Sfanta Masa, Sfantul Epitaf si se pune pe o masa in mijlocul bisericii. Seara se desfasoara Denia Prohodului Domnului, atunci cand se canta acele cantece atat de frumoase cantari ale slujbei inmormantarii Domnului. Paradoxal, cantarile au un ton optimist. Deja apar zorii Invierii Domnului.
Citește pe Antena3.ro
|
TAINE ALE INVIERIIDin seara Duminicii Floriilor si pana in Noaptea Invierii, crestinii sunt invitati sa rememoreze si sa traiasca cu Hristos ultima parte a vietii pamantesti a Domnului. Patimile, Judecata, Rastignirea si Moartea pe cruce fac parte din izbavirea de pacate a oamenilor. "Totul culmineaza in Noaptea Invierii cu Invierea Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Biserica propune un program liturgic special, un program care inseamna practic in fiecare seara participarea la Slujba Deniilor si terminand vineri seara cu Slujba Prohodului. Deniile sunt niste slujbe speciale, care nu fac altceva decat sa rememoreze aceste momente importante din viata Mantuitorului. Daca in primele zile ni se propun spre meditatie anumite pilde, precum "Pilda smochinului neroditor", "Pilda celor zece fecioare", incepand de joi seara, practic, retraim toate momentele importante din istoria mantuirii neamului omenesc. Denia celor 12 evanghelii, slujba in care se citesc Evangheliile celor 12 sfinti Evanghelisti si in care sunt rememorate momentele importante de care va vorbeam; Judecata, Patimile, Drumul Crucii, Rastignirea pe Cruce, Moartea Mantuitorului si punerea Lui in mormant. Vineri seara este slujba Deniei Prohodului Domnului, slujba ingroparii, a punerii Mantuitorului nostru Iisus Hristos in mormant", explica parintele Stoica. |
|
LA BISERICA IN SONDAJE69% dintre romancele care au participat la sondaj au raspuns pozitiv intrebarii referitoare la mersul la biserica in Saptamana Mare. 29% dintre doamne nu merg in lacasele de cult in aceste sapte zile, iar 2% dintre respondente nu au vrut sau nu au stiut ce sa raspunda. Barbatii par mai putin interesati de mersul la biserica in ultima saptamana a Postului Mare. 50% dintre romani merg la slujbele bisericesti, in timp ce 49% dintre ei spun nu. 70% din cei care au peste 56 de ani merg la Biserica in Saptamana patimirii lui Hristos si doar 29% dintre restul respondentilor proveniti din aceasta categorie afirma cu nu merg la biserica. 52% dintre cei care au peste 18 ani, dar nu mai mult de 30, au raspuns pozitiv. Alte 46 de procente de respondenti proveniti din aceeasi categorie neaga ca ar merge la biserica in Saptamana Mare, in timp ce alte doua procente se abtin. Cei care au intre 31 si 55 de ani sunt si ei impartiti in trei tabere. 55% pro, 43% nu merg si 2% sunt nehotarati. |
|
DE OBICEI, NOI...64% dintre cei care au studii sub liceu merg la biserica in Saptamana patimirii Mantuitorului. 34% dintre respondentii acestei categorii nu merg, in timp ce 1% nu stie ce si cum. 53% dintre cei cu studii la nivel de liceu si 58% dintre cei cu studii peste liceu merg si ei la deniile acestei saptamani foarte importante pentru credinciosi. 45% dintre cei care au facut liceu si 40% dintre cei care si-au continuat studiile si dupa liceu au raspuns negativ intrebarii sondajului efectuat de CURS. Ei nu merg la biserica in Saptamana Mare. PE CALEA DOMNULUI NOI MERGEM CANTAND?Oare banul are legatura cu religiozitatea omului? Ar trebui ca bogatul sa fie mai credincios decat cel sarac sau sa mearga mai des la biserica in Saptamana Mare? Pai... doar 58% dintre cei cu venituri peste medie au declarat ca merg la biserica in zilele Patimilor lui Hristos, spre deosebire de cei 61% dintre cei cu venituri sub medie care au acelasi obicei. 38% dintre cei mai saracuti si 40% dintre cei cu prea multi bani au afirmat ca nu merg de obicei la biserica in Saptamana Patimilor. 58% dintre cei care stau la orase si 62% dintre cei care locuiesc in mediul rural merg si ei sa se roage in lacasele de cult in ultimele sapte zile ale Postului Mare. Asemenea lor sunt 62% dintre locuitorii din estul tarii, precum si 65% dintre bucuresteni si vestici. Cele 52 de procente ale sudicilor cu acelasi obicei nu trebuie uitate nici ele. Alti 37% dintre estici, 34% dintre vestici, 46% dintre sudici si 33% dintre bucuresteni nu prea se inghesuie sa calce pragul bisericii in Saptamana Patimilor lui Hristos. AVETI GRIJA, DRAGII LUI!In ultima saptamana a postului, credinciosii merg la duhovnic si, in functie de cuvantul acestuia merg sau nu sa se impartaseasca. Fiecare zi are un mesaj special, care creste pe masura ce ne apropiem de Noaptea Invierii. Constatam faptul ca sunt multi care vin la spovedit doar in aceasta perioada, incercand sa implineasca o traditie. Biserica ii sfatuieste pe credinciosi sa-si cerceteze mai des duhovnicii, nu doar in Saptamana Patimilor. Postul nu este ceva obligatoriu. El reprezinta un complex cu mai multe fatete. |