PAZA BUNA ...
Strigoii, moroii, duhurile rele. Entitati care vin pe pamant din vazduh sau de sub pamant, din morminte, si bulverseaza viata omului.
Romanii au multe legende cu strigoi si alte duhuri rele. Dar mai ales au foarte multe ritualuri de indepartare a acestora. De trimitere a lor acolo de unde au venit.
Nopti de nesomn. Nopti in care ei, strigoii, cei vii sau cei morti, ar putea veni si ar putea aduce nenorociri. Atunci, oamenii, pentru a se pazi de ei, apelau la ceea ce invatasera inca din batrani.
Despre strigoi si cum se aparau oamenii de ei are un studiu profesorul Ion Ghinoiu. Iata aici cateva fragmente: «De exemplu, in noaptea de Santandrei (29/30 noiembrie) se organiza, in Colinele Tutovei o petrecere de pomina a tinerilor asemanatoare cu Revelionul, numita Noaptea Strigoilor sau Pazitul Usturoiului. Timpul de la sfarsitul lunii noiembrie si inceputul lunii decembrie, inclusiv noaptea de Santandrei, Anul Nou dacic, care se suprapune peste Dionisiacele Campenesti, cand fermenta vinul in butoaie la popoarele tracice. Pentru a fi feriti de actiunea malefica a moroilor si strigoilor, tinerii moldoveni camuflau si ungeau cu mujdei de usturoi ferestrele si usile casei unde se desfasura petrecerea inainte de lasatul serii. Fetele veneau cu cate trei capatani de usturoi, le puneau laolalta intr-o covata pentru a fi pazite de o batrana la lumina lumanarii. Complet izolati de lumea din afara, stapanita de fortele malefice, tinerii se distrau, cantau, jucau, beau, adesea peste masura, mancau, glumeau. Dimineata, pe lumina zilei, tinerii ieseau in curtea casei, unde covata cu usturoi era jucata in mijlocul horei de un flacau. Se impartea usturoiul si, in mare veselie, se intorceau pe la casele lor. Incepea un nou an. Usturoiul privegheat se pastra ca ceva sfant, la icoana, si se folosea peste an ca leac pentru vindecarea bolilor, pentru prinderea farmecelor si descantecelor etc. Apostolul Andrei trebuie sa se fi bucurat de mare respect de vreme ce ziua lui de celebrare a inlocuit o importanta divinitate precrestina, personificare a lupului. Dupa toate probabilitatile, numele zeului uzurpat de Mos Andrei este Lupul sau Gadina (Gadinet), nume tabu al lupului in zilele lui de celebrare, auzit si astazi in unele zone pastorale.
VII SI MORTI. Strigoii sunt de doua feluri. Strigoi morti si strigoi vii.
Strigoii morti sunt spirite ale mortilor care nu ajung acolo unde trebuie, in lumea de dincolo, dupa inmormantare sau refuza sa se mai intoarca "acolo" dupa ce isi vizi-teaza rudele la marile sarbatori calendaristice: Craciun, Macinici, Joimari, Santandrei. Plecati de aici si neajunsi "acolo", strigoii morti devin foarte periculosi pentru cei vii: aduc molime, grindina, iau viata rudelor apropiate. Si acesti strigoi sunt de mai multe feluri. Dupa locul in care duc la indeplinire relele pot fi de uscat si de apa, de vite si de stupi, de ploi si de foc. In timp ce Ielele plutesc in aer, canta din diferite instrumente, in sezonul calduros al anului, intre Sangeorz si Sanpetru, si coboara pe sol numai atunci cand se prind in hora, strigoii morti calatoresc pe ape si pe pamant, strigand si moroind cu diverse "mijloace de transport: pe melita, pe coada de matura, pe butoi sau in butoi. Strigoii morti provin din strigoii vii, la moartea acestora si din ceilalti morti, carora nu li s-au facut sau li s-au gresit rostu-rile la inmormantare. Aceeasi soarta o au si mortii care nu au respectat sfaturile date prin cantecele rituale de inmormantare (Zorile, Ale mortului) sau nu au avut cu ce plati vamile, pentru ca nu li s-a dat banul la plecare sau l-au pierdut pe drum.
Sperietoare a duhurilor rele, confectionata din teasta si oasele unei vaci. Se mai foloseau si cele realizate din teasta unui cal, pentru alungarea duhurilor rele din vie. Se cheama "Drac" |
Citește pe Antena3.ro
|
RUGA ADRESATA ZORILORCantecul Zorilor este interpretat de bocitoare, dis-de-dimineata, asezate cu fata la rasarit, in coltul casei mortului, pentru a ruga Zorile, zane sau reprezentante ale stramosilor, sa nu-l ia nepregatit pe "Dalbul pribeag" din "tara cu dor" in "tara fara dor". "Zorilor, Zorilor,/ Voi surorilor,/ Voi nu va pripiti/ Sa ne nevaliti/ Pana si-o gati/ Dalbul de pribeag,/ Un cuptor cu paine,/ Altul de malai,/ Noua buti de vin,/ Noua de rachiu,/ S-o vacuta grasa/ Din ciread-aleasa,/ Sa fie pe masa./ Zorilor, Zorilor/ (...) Pana si-o gati,/ Dalbul de pribeag/ Un car carator,/ Doi boi tragatori./ Ca e calator,/ Dintr-o lume,/ In alta lume,/ Dintr-o tara/ In alta tara/ Din tara cu dor/ In cea fara dor (...)"GOGEA SAU PRACTICA MAGICA DE AFLARE A NOROCULUIPractica magica de aflare a norocului, a ursitei, din noptile sarbatorilor importante: Craciun, Anul Nou, Boboteaza, Lasatul Secului de Paste, Pastele se numea prin Banat si Transilvania Gogea. La ceremonie participau fie numai fete si feciori necasatoriti, fie persoane diferite ca varsta, sex si statut social. Recuzita obisnuita: doua nuiele din lemn cu coaja verde, substitute ale divinitatii prezicatoare, una pentru feciori si alta pentru fete, unul sau doua vase cu apa, un cearsaf sau o albie mare din lemn de salcie sau de plop. In Bihor, la lasatul serii, cei asteptati se adunau la gazda prezicatorului numit Gogea, Vergelator sau Vestitor de Anul Nou. Dupa o scurta petrecere, incepea ceremonia: fetele si feciorii isi aruncau fiecare inelul sau un alt semn in cofele sau farfuriile cu apa; Gogea, acoperit cu cearsaful sau bagat sub copaie pentru a fi ferit de privirea asistentei, amesteca inelele cu vergelele de lemn, timp in care invoca divinitatea pentru a da oamenilor roade bogate in noul an; tinerii interpretau un cantec ceremonial prin care cereau Gogii sa scoata inelele, simbolurile casatoriei; Go-gea scotea doua inele, unul din cofa fetelor si unul din cofa feciorilor; urma recunoasterea inelelor si prezicerea ca cei doi tineri se vor casatori.CALAUZELE SUFLETULUI MORTULUICantecul Zorilor de seara este "strigat", "cantat", "jelit" dupa apusul Soarelui de trei femei in varsta, care tin pe dupa brau si se leagana dupa melodia cantata, la fereastra casei mortului pentru a-l initia in alegerea tovarasilor de drum - lupul, vulpea si vidra. "Scoala, N., scoala,/ Ca Soarele apune,/ Calea-n codru-ti tuna,/ (...) Codrul este des,/ Intri, nu mai iesi./ (...) Ia sama sa-ti iei,/ Ca iti va iesi/ Lupu inainte./ Sa nu te inspaimante/ (...) Ca el iar ca stie,/ Sama padurilor/ Si a potecilor (...)."(prof. Ion Ghinoiu) |