x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Succesul si imitatorii lui

Succesul si imitatorii lui

de Pompiliu Kostas Radulescu    |    09 Oct 2006   •   00:00
Succesul si imitatorii lui
O ILUZIE
Esti artist. Nesigur. Ceva in tine poate nu s-a copt. Inca. Te uiti la succesul celor mari. Cu jind. Oftezi. Vrei. Mult. Arzi. Cedezi. Imiti. Mori.

Cand te-apuci sa copiezi cu buna stiinta ceva si mai apoi il dai drept opera proprie se cheama plagiat. Nu-ncape nici o indoiala. S-apoi, doar n-o sa plagiezi o tampenie! Ai sa copiezi o chestie de valoare, ai sa furi o reteta sigura. Dar fie ca-ti adjudeci un intreg sau doar o frantura, tot la definitia din DEX ajungi.

CLUBUL INCAPABILILOR. Cand faci pe scribul si copiezi vorba cu vorba un tratat de medicina, o piesa de teatru sau un business plan, treaba pare simpla la prima vedere. Si te rogi doar sa treci neobservat. Oricum e o ineptie, avand in vedere ca, daca ajungi sa furi o idee de valoare pentru ca esti un incapabil, inseamna ca, tocmai, vrei sa fii remarcat! Dar, ma rog, treaca de la mine...

Ce se-ntampla insa cand copiezi un actor? Cum sa vrei sa fii Toma Caragiu in rolurile pe care el nu le-a jucat niciodata? Si ce-ar face Toma Caragiu in locul unuia pe post de Toma... Pentru ca talentul e infinit! Tu, imitatorule, esti doar atat! Regurgitat de un xerox defect, ti se pare ca esti Toma, ca esti Bibanu - , dar nu esti si Dem Radulescu! - , ca esti Nea Marin... Hm... Nici macar Amza Pellea... Imitand un personaj, nici macar actorul ce i-a dat viata, devii inventia unei nascociri. Imiti trucul, dar nu scamatorul... Si pentru ca veni vorba de trucuri...

SCAMATORII IN ILUZIONISM? "Nu", raspunde sec Leonard Iozefini. Si avand in vedere greutatea numelui celui care-a rostit silaba, tind sa-i dau crezare. Dar... "Este punctul meu de vedere", nuanteaza iluzionistul. "Ce-ar fi de imitat aici? Trucuri? Intr-un spectacol de magie, important nu este magicianul, ci publicul. E un lucru pe care eu l-am invatat de la tata: sa-l faci pe om sa se simta bine! Reusesti asta, esti un performer. Nu reusesti, esti doar unul care stie cateva trucuri si-atat. Ori, personalitatea cuiva nu poate fi imitata. Maniera personala in care se produce pe scena nu poate fi copiata", ma asigura Leonard Iozefini. Si nu pare o iluzie...

SINCERITATE. "Exista insa si in iluzionism ceea ce indeobste se cheama «schimb de experienta». Dar nu oricum", reia cel care si-a confundat numele cu magia. "Eu profesez de 23 de ani. Daca cineva cu experienta mea vrea sa imi arate un truc nou, voi accepta bucuros si-i ii voi arata si eu unul. Dar cand primesc un telefon de la cine stie cine care abia prinde ABC-ul si taman ce-a-nvatat sa palmeze o tigara, nu." Ar fi totusi util liceenilor care fumeaza pe sest, incerc eu sa fiu haios. "Trucul asta eu il stiam deja in copilarie", raspunde Leonard Iozefini si nu stiu daca vrea doar sa-mi cuminteasca imaginatia sau sa-mi continue gluma. "Tata fuma Kent. Si cum tigarile erau lungi, pentru un copil erau un exercitiu dificil. Dupa ce mi-a iesit, peste tot unde mergeam impreuna se mandrea cu ce stie fii-su sa faca", incheie. Iar eu imi aprind o tigara. De contrabanda. O fi plagiat?

"Sunt absolut convins ca nu exista plagiat in iluzionism! Cel putin din punctul meu de vedere. Pana la urma, trucurile se fac si azi ca acum 100 de ani. Cu adevarat important e insa cum faci un truc, maniera ta personala, si cum il percepe publicul"
Leonard Iozefini
iluzionist

SA STII SA "CITESTI"

"Ca in orice, meseria se fura. Bineinteles ca eu imi dau seama la orice spectacol de magie ce face, in linii mari, iluzionistul. Important e ca publicul sa nu-si dea seama. «Daca stii sa citesti», spunea tata, «poti sa citesti si ce-a scris un prost. Daca nu, te uiti doar la niste litere». Poti sa traduci cum vrei. Plagiatul nu exista. Trucuri se fac. Important e insa cum!", explica Leonard Iozefini.

RECUNOASTETI PERSONAJUL

"Personalitatile puternice, fara sa vrea, ii invita pe cei mediocri sau chiar prosti de-a binelea sa le copieze. Nu ma refer doar la exemplele clasice, Toma Caragiu, Amza Pellea sau Dem Radulescu. Am sa ma feresc sa dau nume, dar Horatiu Malaiele, Dan Puric si atatia altii isi vor afla mereu imitatori", ne invita doamna profesor Silvia Cucu, istoric de teatru, la un joc de-a "recunoasteti personajul".

RESPECT PENTRU ARTIST, RESPECT PENTRU PUBLIC

"Plagiatul in circ exista! Atunci cand imiti un numar, chiar si o idee si o prezinti intr-un spectacol, tot plagiat se numeste. De ani buni la noi la circ astfel de forme de a pacali publicul sunt absolut interzise. Cel putin de cand sunt eu director, nu mai permit asemenea practici si le-am declarat razboi deschis celor care incercau! Nu exista scuze! Ar fi o lipsa grava de respect fata de performer, dar in primul rand fata de public", ne-a spus doamna Brandusa Novac, director al Circului Globus.
×
Subiecte în articol: editie de colectie