ACORD
Noile tehnologii fac viata mai usoara (79%), arata sondajul CURS. Cu toate acestea, 81% dintre respondenti sunt de acord ca tehnologia este mult prea scumpa pentru noi, romanii.
Barbatii, si femeile cu varsta cuprinsa intre 18 si 55 de ani au cazut de acord, in proportie de 85% asupra faptului ca noile tehnologii fac viata oamenilor mai simpla ca inainte. Media tuturor raspunsurilor a fost de 79%. O explicatie ce poate fi avansata pentru acest nivel de acceptare, spune prof. univ. dr. Petru Lisievici, este aceea ca la nivelul mentalului "publicului", noile tehnologii sunt prezentate "la pachet" cu integrarea in structurile euro-atlantice, democratia si salariul mediu de 500 de euro care se crede ca va deveni o realitate dupa 2007. Noile tehnologii sunt asociate cu noul "vis de aur": Occidentul.
CRESC VANZARILE. Efectele disponibilitatii publicului pentru a accepta noile tehnologii pot fi regasite si in ritmurile de crestere a vanzarilor de telefoane mobile, de computere personale, cifrelor de afaceri ale "internet providerilor", continua profesorul. Este acest inalt nivel de acceptare suficient pentru ca noile tehnologii sa se impuna rapid si decisiv? Profesorul Lisievici afirma ca, de regula, sunt generate programe si sunt mobilizate din diferite surse fondurile necesare pentru investitii in noile tehnologii, fara a se tine seama in suficienta masura ca acestea sunt utilizate de oameni. Aspectul de pregatire a oamenilor, atat din punctul de vedere al cunostintelor si competentelor, cat mai ales din cel al atitudinilor, este frecvent neglijat. Si mai sunt neglijate si efectele unor factori psihologici de blocaj: o proportie semnificativa a oamenilor considera implicarea in activitati de educatie permanenta ca o amenintare explicita sau implicita la adresa pregatirii si competentei profesionale, stabilitatii ocupationale sau prestigiului social.
In al doilea rand, este vorba despre reprezentarile traditionale privind dezvoltarea cognitiva. Se considera ca varstele scolare traditionale sunt si singurele propice pentru invatare, credinta exprimata si prin formulari cu alura "psihologica" larg cunoscute si vehiculate, cum ar fi: "Foarte putine elemente semnificative sunt invatate dupa varsta de 25 ani". Datele de cercetare de care dispunem la ora actuala sugereaza insa ca indivizii sunt capabili de a invata eficient si de a aplica noi elemente de cunoastere chiar si dupa varsta de 60 ani.
Opt din zece participanti la sondaj sunt convinsi ca tehnologia este folositoare |
Citește pe Antena3.ro
|
SE RENUNTA LA MOBIL?Foarte multe persoane renunta la utilizarea mobilului. Cand a aparut la noi, mobilul era un indicator de statut social, la fel ca vila, masina etc. Pe langa cei care aveau nevoie stringenta de acest nou mijloc de comunicare, au achizitionat mobile si persoane care erau preocupate de imaginea proprie sau doar curioase in raport cu noua tehnologie. Au trecut anii si in fiecare local, poti observa pe mese telefoane etalate. Mobilul nu mai este un indicator de statut social. Si mai este si impactul documentarelor care previn impactul mobilului asupra sanatatii. INTERNETUL, COLAC DE SALVARE PENTRU ELEVIPentru multi elevi, internetul este o resursa utilizata pentru rezolvarea unei probleme, spune profesorul Lisievici. Povestea este urmatoarea: elevii romani sunt confruntati cu sarcini de invatare care presupun gandire abstracta cu cativa ani inainte ca dezvoltarea cognitiva sa le permita abordarea cu succes a unor asemenea sarcini. Elevii au de rezolvat sute de probleme saptamanal in care nu au timp suficient pentru a intelege cele predate. Daca ar dori sa se conformeze tuturor indicatiilor si sa indeplineasca toate sarcinile alocate, elevii ar trebui sa munceasca zilnic un numar de ore sensibil mai mare decat cele maximum opt recomandate de documente legislative pentru adulti. Confruntati cu aceasta situatie, elevii aleg solutiile fezabile care le permit sa supravietuiasca: isi culeg referate de pe Net. Din punctul meu de vedere, continua profesorul, utilizarea internetului in sensul mentionat de intrebare este doar un simptom al unei maladii grave a sistemului de invatamant romanesc. VINDECAREA ADICTIEISpecialistii spun ca pentru a scapa de "adictia de net" este necesar un proces de dezintoxicare, eliminand progresiv toate obisnuintele care ne leaga de comunicarea prin intermediul calculatorului. Lumea reala si comunicarea directa sunt doua dintre cele mai importante demersuri. Un al doilea pas ar fi sa reusim sa ne desprindem usor de calculator si sa nu mai deschidem computerul. Si elixirul contra agitatiei mintii - natura. Plimbarile prin aer liber fac minuni in orice dependenta. |