x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Unde e sufletul Romaniei?

Unde e sufletul Romaniei?

de Teodora Migdalovici    |    10 Iul 2006   •   00:00
Unde e sufletul Romaniei?

BRANDING DE TARA
Brandingul de natiune e stiinta care aduce sub reflectorul public, de aici si de aiurea, spiritul unui popor inchegat, puternic, iradiant.
BRANDING DE TARA
Brandingul de natiune e stiinta care aduce sub reflectorful public, de aici si de aiurea, spiritul unui popor inchegat, puternic, iradiant.

Este acest concept unul nou la scara istoriei? E o inventie a timpurilor moderne? Simon Anholt confirma ca nu. Folosit sub numele mai simplu de "strategie" in cultivarea si promovarea unor valori pan-geografice, aceasta stiinta a functionat drept catalizator al energiilor unor grupuri sociale cu obiceiuri, limba, cultura si aspiratii comune.

Constant, cand vine vorba de stiinta cultivarii spiritului national, regasim sterila disputa a oului si-a gainii. Cine a fost mai intai: liderul inspirat (brand steward-ul), care a impus o directie unei natiuni si astfel ea a devenit o forta, sau aceasta avea un fond comun de aspiratii, de valori, de repere? Daca ar fi sa ascultam vocea Landor, s-ar spune ca nu conteaza ce cred masele. Important e sa ai un grup de minti luminate care sa indice o directie pe care ulterior masele sa si-o insuseasca, s-o urmeze. Dar nu oare, la fel a operat propaganda comunista? N-a avut ea o directie pe care a impus-o, indiferent de pret, maselor ? Cum istoria e plina de invataminte, din care, daca vrem, putem trage concluzii inspirate pentru viitor, evitand tentativele de reinventare a rotii, nu mai departe de epoca bonjurista lucrurile au stat exact la fel.

Fara indoiala, exista masa critica. Dar cei care au fost sedimentul spiritual pentru Romania moderna - adica o mana de oameni cu exercitiul cultural al vestului - au venit de la Paris cu un proiect de import, ajustat pe masurile locale.

Asadar, in brandingul de natiune levitam cu gratie intre granitele fine ale naturalului si artificialului, ale proiectelor unui grup luminat (in varianta unui proiect ideal) versus un ADN spiritual imposibil de ignorat. E si motivul pentru care Jurnalul a patronat studiul de fata. Am vrut sa stim cum stam.

SUPERBRANDS. Bill Colegrave, specialist in branding, fondatorul vizionar al Superbrands, o instanta internationala care premiaza cele mai bune marci internationale si locale

CE SPUN VOCILE INSTRUITE? De la Jaques Seguela la Anholt, de la Branzas la Liute, de la Olins la Colegrave cateva concluzii apar cu recurenta. Si ele sunt confirmate de studiu: nu avem inca o reputatie fericita, pentru ca n-am facut nici un efort pentru a avea una. Nu stim incotro vrem sa mergem, pentru ca in primii ani ai tranzitiei ne-a fost greu sa ne dezmeticim si sa ne lamurim cine suntem, iar acum, asumand ca ne este destul de clar care ne sunt metehnele si calitatile, cum ne vedem noi, cum vrem sa ne vada altii si cum ne vad ei de fapt, nu prea stim incotro sa ne indreptam si care sunt pasii de urmat. Ducem si lipsa de lideri luminati, iar atunci cand ii avem in vecinatatea noastra facem totul pentru a le ingreuna accesul spre top, daca nu cumva le casapim capra inainte.

"La voi lucrurile sunt incredibil de complicate. E plin de comploturi si contracomploturi, de amanari cu pseudomotive, de aprobari urmate de taraganari nesfarsite si apoi anulari. E ca pe nisipurile miscatoare. Niciodata nu poti fi sigur de nimic", spunea Wally Olins intr-un interviu despre Romania, reconstructia ei identitara si metehnele sistemului de lucru local. Avem niste probleme de mentalitate la nivel individual si propagate ulterior la nivel de mase, care nu ne ingaduie sa avansam in ritmul pe care il are cu adevarat potentialul nostru.

Simon Anholt, adevarat guru al brandingului de tara, autor de clasamente de referinta a recomandat pentru Romania iesirea din clisee si valorificarea a ceea ce e autentic si viu

DIFERENTIATORI. "Exista ceva special aici, dar inca mai trebuie sa studiez, ca sa descopar ce", spunea Anholt la prima lui venire in Romania. Wally Olins descoperise deja: "Paradoxul e ca sunteti totusi un popor cu vocatia evolutiei. Rasul inteligent, umorul muscator nu va sunt straine. Am vazut, iarasi, si oameni foarte talentati, cu o educatie pe care, spre pilda, nu oricine o poate avea in Marea Britanie. Totusi, sunt oameni care au acces tarziu si in urma unui traseu complicat la pozitii care intr-o societate cu toate rotile unse li s-ar fi pus la dispozitie din prima".

FIRUL ROSU. Controversele pe care le implica studiul indica o lipsa de coerenta si de directie de la un punct incolo explicabile. Romanii incearca sa se lepede de mentalitatile cultivate sub comunism, ca un animal de pielea anotimpului trecut. Macar si din instinct, ori cu ochii la modelul altora, stiu ca asa nu se mai poate. Dar si schimbarea are stadiile ei, nu se poate petrece peste noapte. Procesul transformarii e anevoios si la vedere. Exact ca in procesul naparlirii, noua piele, curata, frumoasa, sanatoasa nu se vede de zdrentele celei vechi, cojite partial, aleator, urat. Indignarea lui Branzas, apropos de labirintul directiilor de urmat, e seducatoare: "Rezultatele sondajului ma duc cu gandul la musculitele care nu traiesc decat o zi, incercand intr-adevar sa traiasca din plin, dar fara constiinta. Or, tema sondajului fiind identitatea nationala, cum s-ar putea stabili o identitate acolo unde fluxul constiintei este lacunar, lipsit fiind de continuitate si solidaritate!? Si cu toate acestea, poate tocmai asta e identitatea nationala a romanilor... lipsa ei".

Noi nu suntem uniti, indica sondajul, avem rau de asociere, dar admitem intr-o proportie covarsitoare ca suntem adeptii principiului: "Sa moara si capra vecinului". Dupa modelul demolator oferit de ceausism, suntem uniti deci doar in spiritul deconstructiei. Ne plangem, conform sondajului, ca nu avem lideri luminati si tot acolo confirmam direct sau indirect ca nu ne plac oamenii cu opinie. Ne lamentam ca ne lipseste "curajul raspunderii", dar demonstram ca ne miscam, suflam si gandim doar o data cu masele, dupa paradigme sterile, dar unanim acceptate. Vrem altceva, dar ne e frica de schimbare. Pare ca suntem consecventi cu propria noastra buba de mentalitate, impietriti in dilema schimbarilor rastignite in proiect, de la nenea Iancu incoace: "Din doua una, dati-mi voie: ori sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimic. Ori sa nu se revizuiasca, primesc! Dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele esentiale. Din aceasta dilema nu puteti iesi… Am zis!", O scrisoare pierduta, I.L. Caragiale.

"Romanii s-ar schimba pe ei insisi. Ar dori sa scape de principala lor meteahna (coruptia, hotia, minciuna), iesind din saracie (un nivel mai bun de trai). Si-ar schimba si conducatorii, dar uita ca si-i merita si ca ei sunt reprezentativi pentru cei pe care ii conduc." - Stefan Liute, specialist in branding

SFATURILE UTILE
"Romania este un loc foarte placut de vizitat si pentru a dezvolta afaceri in viitor. Opinia mea e ca afacerile si centrele puterii economice din Europa se muta rapid catre est, si acest lucru este foarte benefic pentru Romania. Bucurestiul are o oportunitate buna de a beneficia de acest lucru si de a recastiga influenta istorica pe care a avut-o. Turismul reprezinta o parte foarte importanta a acestei dezvoltari. Concentrati-va asupra comercializarii valorilor si atuurilor. Nu exista nici un beneficiu doar in crearea unui slogan sau logo si publicitatea lui. Au existat numeroase exemple de tari/regiuni/orase care au creat programe de promovare si au realizat foarte putin. Acest lucru se intampla de obicei pentru ca ei incearca sa vanda ceea ce doresc ei ca lumea sa creada despre ei; ceea ce nu conduce la nimic, deoarece sunt uitate in curand. In schimb, campania ar trebui sa selecteze mai mult punctele pozitive si sa le vanda pe urma. Romania are atat de multe aspecte pozitive de vandut. O tara trebuie sa afle care sunt produsele si serviciile care pot fi cele mai atractive si mai populare daca acestea sunt produse acolo si sa isi foloseasca toate energia pentru a le incuraja. Intrati in competitie acolo unde terenul este mai favorabil", ne-a declarat Bill Colegrave, fondator Superbrands.

INDIFERENTA DOARE

"Daca aceasta cercetare demonstreaza ceva, e chiar necesitatea crearii unui brand, dar unul care sa nu fie folosit doar la comunicarea unei identitati inspre exteriorul tarii, ci si la oferirea unei directii pentru opinia publica din Romania, directie care, cel putin in prezent, lipseste (…). Romanii sunt fricosi sa-si exprime adevaratele opinii. Felul in care s-a raspuns la intrebarile sondajului arata ca majoritatea conationalilor sunt indiferenti fata de tot ceea ce insemna a fi roman, a fi cetatean al unei tari si mai ales fata de tara in care s-au nascut." (Bogdan Branzas, brandolog)

FOCALIZAREA PE VARIETATE SI AUTENTICITATE

Jacques Seguela, cel mai vechi consultant caruia i-au trecut pe sub ochi dilemele romanesti, pune si el, cu precizie, degetul pe rana, confirmand o realitate pe care si studiul o asuma: "Problema Romaniei este aceea a coruptiei generalizate si doar o schimbare de mentalitate la nivel individual, la nivel de generatie, poate transforma lucrurile in profunzime. Romania are niste resurse extraordinare, e de o frumusete inimaginabila, de o varietate uluitoare. Dar turismul romanesc e complet nedezvoltat. Am vazut cateva campanii razlete, previzibile, care nu m-au convins deloc. N-am recunoscut in ele sufletul Romaniei. E nevoie sa se porneasca in cautarea increderii, iar acest lucru se face cu energie si pasiune. De asta are nevoie tara dumneavoastra. Cine poate da aceasta incredere? Regasirea unor valori autentice, graitoare pentru spiritul romanesc. Ele trebuie sa stea la fundamentul oricarei campanii a carei durata sa se discute in termeni de ani, nu de luni, pentru ca rezultatele schimbarii perceptiei occidentale sa se produca".

BRANDUL, O AURA POZITIVA

"Stii ce presupune branding-ul, iti poti forma o parere daca studiezi mult, daca citesti carti de specialitate, de istorie, de psihologie, daca vezi mult si asculti si mai mult. «Branding a country» implica strategie, o modalitate de a planifica, e ceea ce ar trebui politicienii sa faca. Brand-ul e aura pozitiva a unei organizatii. Se vorbeste despre dezvoltare economica, infrastructura, educatie, politica. Daca toate sunt prezente, atunci produsul e bun, dar tot nu e de ajuns. Oamenii trebuie sa si stie despre acest produs, sa creada in el si teoria sa se confirme in practica." (Simon Anholt, om de stiinta brandului)
×
Subiecte în articol: romania editie de colectie