BRANDING DE TARA
Brandingul de natiune
e stiinta care aduce sub reflectorul public, de
aici si de aiurea, spiritul unui popor inchegat,
puternic, iradiant.
BRANDING DE TARA
Brandingul de natiune
e stiinta care aduce sub reflectorful public, de
aici si de aiurea, spiritul unui popor inchegat,
puternic, iradiant.
Este acest concept unul nou la scara istoriei? E o inventie a timpurilor moderne? Simon Anholt confirma ca nu. Folosit sub numele mai simplu de "strategie" in cultivarea si promovarea unor valori pan-geografice, aceasta stiinta a functionat drept catalizator al energiilor unor grupuri sociale cu obiceiuri, limba, cultura si aspiratii comune.
Constant, cand vine vorba de stiinta cultivarii spiritului national, regasim sterila disputa a oului si-a gainii. Cine a fost mai intai: liderul inspirat (brand steward-ul), care a impus o directie unei natiuni si astfel ea a devenit o forta, sau aceasta avea un fond comun de aspiratii, de valori, de repere? Daca ar fi sa ascultam vocea Landor, s-ar spune ca nu conteaza ce cred masele. Important e sa ai un grup de minti luminate care sa indice o directie pe care ulterior masele sa si-o insuseasca, s-o urmeze. Dar nu oare, la fel a operat propaganda comunista? N-a avut ea o directie pe care a impus-o, indiferent de pret, maselor ? Cum istoria e plina de invataminte, din care, daca vrem, putem trage concluzii inspirate pentru viitor, evitand tentativele de reinventare a rotii, nu mai departe de epoca bonjurista lucrurile au stat exact la fel.
Fara indoiala, exista masa critica. Dar cei care au fost sedimentul spiritual pentru Romania moderna - adica o mana de oameni cu exercitiul cultural al vestului - au venit de la Paris cu un proiect de import, ajustat pe masurile locale.
Asadar, in brandingul de natiune levitam cu gratie intre granitele fine ale naturalului si artificialului, ale proiectelor unui grup luminat (in varianta unui proiect ideal) versus un ADN spiritual imposibil de ignorat. E si motivul pentru care Jurnalul a patronat studiul de fata. Am vrut sa stim cum stam.
![]() |
SUPERBRANDS. Bill Colegrave, specialist in branding, fondatorul vizionar al Superbrands, o instanta internationala care premiaza cele mai bune marci
internationale si locale |
![]() |
Simon Anholt, adevarat guru al brandingului de tara, autor de clasamente de referinta a recomandat
pentru Romania iesirea din clisee si valorificarea
a ceea ce e autentic si viu |
![]() |
|
SFATURILE UTILE
|
|
"Romania este un loc foarte placut de vizitat si pentru a
dezvolta afaceri in viitor. Opinia mea e ca afacerile si
centrele puterii economice din Europa se muta rapid catre est, si acest lucru este foarte benefic pentru Romania. Bucurestiul are o oportunitate buna de a beneficia de acest lucru si de a recastiga influenta istorica pe care a avut-o. Turismul reprezinta o parte foarte importanta a acestei
dezvoltari. Concentrati-va asupra comercializarii valorilor si atuurilor. Nu exista nici un beneficiu doar in crearea unui slogan sau logo si publicitatea lui. Au existat numeroase exemple de tari/regiuni/orase care au creat programe de promovare si au realizat foarte putin. Acest lucru se intampla de obicei pentru ca ei incearca sa vanda ceea ce doresc ei ca lumea sa creada despre ei; ceea ce nu conduce la nimic, deoarece sunt uitate in curand. In schimb, campania ar trebui sa selecteze mai mult punctele pozitive si sa le vanda pe urma. Romania are atat de multe aspecte pozitive de vandut. O tara trebuie sa afle care sunt produsele si
serviciile care pot fi cele mai atractive si mai populare daca acestea sunt produse acolo si sa isi foloseasca toate
energia pentru a le incuraja. Intrati in competitie acolo unde terenul este mai favorabil", ne-a declarat Bill Colegrave, fondator Superbrands.
|
INDIFERENTA DOARE
"Daca aceasta cercetare demonstreaza ceva, e chiar necesitatea crearii unui brand, dar unul care sa nu fie folosit doar la comunicarea unei identitati inspre exteriorul tarii, ci si la oferirea unei directii pentru opinia publica din Romania, directie care, cel putin in prezent, lipseste (â¦). Romanii sunt fricosi sa-si exprime adevaratele opinii. Felul in care s-a raspuns la intrebarile sondajului arata ca majoritatea conationalilor sunt indiferenti fata de tot ceea ce insemna a fi roman, a fi cetatean al unei tari si mai ales fata de tara in care s-au nascut." (Bogdan Branzas, brandolog)FOCALIZAREA PE VARIETATE SI AUTENTICITATE
Jacques Seguela, cel mai vechi consultant caruia i-au trecut pe sub ochi dilemele romanesti, pune si el, cu precizie, degetul pe rana, confirmand o realitate pe care si studiul o asuma: "Problema Romaniei este aceea a coruptiei generalizate si doar o schimbare de mentalitate la nivel individual, la nivel de generatie, poate transforma lucrurile in profunzime. Romania are niste resurse extraordinare, e de o frumusete inimaginabila, de o varietate uluitoare. Dar turismul romanesc e complet nedezvoltat. Am vazut cateva campanii razlete, previzibile, care nu m-au convins deloc. N-am recunoscut in ele sufletul Romaniei. E nevoie sa se porneasca in cautarea increderii, iar acest lucru se face cu energie si pasiune. De asta are nevoie tara dumneavoastra. Cine poate da aceasta incredere? Regasirea unor valori autentice, graitoare pentru spiritul romanesc. Ele trebuie sa stea la fundamentul oricarei campanii a carei durata sa se discute in termeni de ani, nu de luni, pentru ca rezultatele schimbarii perceptiei occidentale sa se produca".BRANDUL, O AURA POZITIVA
"Stii ce presupune branding-ul, iti poti forma o parere daca studiezi mult, daca citesti carti de specialitate, de istorie, de psihologie, daca vezi mult si asculti si mai mult. «Branding a country» implica strategie, o modalitate de a planifica, e ceea ce ar trebui politicienii sa faca. Brand-ul e aura pozitiva a unei organizatii. Se vorbeste despre dezvoltare economica, infrastructura, educatie, politica. Daca toate sunt prezente, atunci produsul e bun, dar tot nu e de ajuns. Oamenii trebuie sa si stie despre acest produs, sa creada in el si teoria sa se confirme in practica." (Simon Anholt, om de stiinta brandului)Citește pe Antena3.ro





