x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Elevii sunt bulversati: cu treapta sau fara

Elevii sunt bulversati: cu treapta sau fara

22 Oct 2004   •   00:00

Oamenii nu mai au nici o idee despre numarul de clase obligatorii, doar 34% din repondentii unui sondaj de opinie, publicat anul acesta de catre Centrul Educatia 2000+ au stiut raspunsul corect.

NELAMURIRI. Examene, teste si evaluari. In fiecare an, elevii au avut parte de schimbari
In acelasi sondaj de opinie, reprezentativ la nivel national, 66% dintre romani considera ca in sistemul de educatie au avut loc prea multe schimbari, mai mult de jumatate dintre subiecti opinand ca aceste schimbari au produs rezultate mai degraba proaste. Trecerea la invatamantul obligatoriu de X clase a fost decisa de Ministerul Educatiei, in urma cu doi ani, pentru a se pune de acord cu tendinta europeana in ceea ce priveste educatia, adica de a tine copiii cat mai mult in scoala, cat mai aproape de momentul inserarii acestora pe piata fortei de munca.

SCHIMBARI. Dar trecerea la invatamantul obigatoriu de X clase presupune si modificari in ceea ce priveste accesul la educatie, in ceea ce priveste continuarea studiilor pe diverse paliere si, implicit, in ceea ce priveste evaluarea si examinarea elevilor. Pentru a asigura prezenta elevilor in clasa a IX-a, intr-o masura care sa tinda catre 100%, ministerul a trebuit sa modifice procedurile de evaluare care permit accesul la liceu sau la scoala de arte si meserii, dupa cum se precizeaza intr-un raport al Cedu 2000+. Astfel, accederea in invatamantul liceal si vocational se va face in proportie de 50% pe baza testelor nationale si in proportie de 50% pe baza notelor pe care elevii le iau in mod curent la clasa. Data fiind ponderea notelor luate la clasa, care va conta pentru admiterea la liceu, si care poate influenta accesul elevului la un liceu bun sau la un liceu mai putin bun, sau distribuirea la o scoala de arte si meserii, a aparut necesitatea unor criterii pe baza carora elevii sa poata fi notati obiectiv. Curios este, dupa cum se arata in acelasi raport, ca accederea la scolile de arte si meserii are la baza selectia negativa: cei care nu intra la liceu, sunt distribuiti cu precadere in aceste scoli vocationale. In acest context nu se mai poate vorbi de invatamant vocational, ci de scoli pentru cei care nu au fost suficient de buni pentru a ajunge la un liceu.

ZECE CLASE

Oamenii, parinti sau elevi, s-au aratat surprinsi in momentul in care Ministerul Educatiei a reintrodus treapta la liceu. Reactiile, mai ales fata de termenul de treapta, au evocat amintiri despre sistemul de educatie predecembrist. Dar trecerea la invatamantul obligatoriu de X clase trebuia marcata intr-un fel, asa ca s-a decis ca trecerea la urmatorii doi ani de liceu, respectiv in ciclul superior (clasele a XI-a si a XII-a) sa se faca pe baza unor criterii de evaluare si anume pe baza rezultatelor obtinute in primii doi ani de liceu si a unor examene de diferenta, in cazul in care elevii doresc sa schimbe profilul/specializarea.

×
Subiecte în articol: liceu