x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Frustrarile artistilor anonimi nasc falsuri

Frustrarile artistilor anonimi nasc falsuri

29 Iun 2004   •   00:00

ARTA/ANTICHITATI

Nu v-ar placea ca pe unul din peretii sufrageriei dumneavoastra sa atarne un tablou semnat de Andreescu? Sau poate un Grigorescu? Dar ce ati spune daca le-ati avea pe amandoua in unul singur: o "Fetita cu basma rosie", semnata intr-un colt de Grigorescu si in celalalt de Andreescu...
FLORINA ZAINESCU

Falsurile fac ravagii pe piata obiectelor de arta. Iti sunt oferite "pe sub mana", la preturi exorbitante. Unele sunt atat de bine executate, incat pacalesc ochiul celor mai mari specialisti. Altele insa nu scot bani decat din buzunarul nepriceputilor: "Sunt atat de proaste, incat maestrul caruia ii sunt atribuite se rasuceste in mormant de ciuda", dupa cum spunea Octavian Boicescu, istoric de arta.

Amatorism de doi bani

"Un prieten ma tot batea la cap: "O cunostinta de-a mea are un Grigorescu. Poti sa-mi spui cat face?" sau "Stii, amicul acela al meu cu Andreescu. Vrea sa-l vanda si are nevoie de un sfat". Am ramas surprinsa: "Parca avea un Grigorescu?!". "Grigorescu, Andreescu, nu stiu. Il aduc sa-l vezi" ", si-a amintit experta in pictura a unei case de licitatie din Bucuresti. "Si mi l-au adus. Era absolut oribil. O tentativa de "Fetita cu basma rosie" a lui Grigorescu, semnata intr-un colt cu numele acestuia si in celalalt cu "Andreescu"", a incheiat ea, razand.

Artistii genului

Din pacate, nu toate falsurile au o astfel de "calitate". In istoria mondiala a artei sunt cativa maestri in domeniu, cunoscuti si recunoscuti ca atare. Spumoasa este povestea lui Han van Meegeren, un obscur pictor olandez, creatorul unor Vermeer "autentice". Van Meegeren a intrat in afacere din dorinta de a-si bate joc de autoritati, povesteste Frank Arnau in cartea sa "Arta falsificatorilor - falsificatorii artei". Suparat ca talentul sau in jocul cu pensulele si culorile nu era apreciat de criticii de arta, el si-a pus in gand sa picteze un Vermeer si sa patrunda astfel in Rijksmuseum. "Si sa triumfe apoi in fata admiratorilor tabloului: "Acest Vermeer l-am pictat eu, Han van Meegeren"", noteaza Arnau. Pentru a-si duce la indeplinire acest plan, olandezul a studiat cu atentie opera celebrului sau inaintas, culorile, verni-urile si uleiurile folosite de acesta. A cumparat de la un anticar un tablou de doi bani, dar original, din secolul al XVII-lea, i-a curatat vopselele, a inmuiat panza si a repictat-o. Cu pensule din par de bursuc, ca si Vermeer. Astfel s-a nascut "Pelerinii la Emmaus", o opera desavarsita din "tineretea necunoscuta a maestrului".

Si pentru ca razbunarea sa sa fie completa, Han van Meegeren a hotarat sa vanda tabloul sau drept un Vermeer veritabil. O lectie buna pentru colectionarii trufasi, care vor sari sa plateasca sute de mii de guldeni pe un van Meegeren. Si tranzactia i-a reusit. Ba chiar expertii au autentificat tabloul. Dar jocul lui Han van Meegeren nu s-a oprit aici. A continuat sa scoata la lumina zilei creatii necunoscute ale pictorilor din Tarile de Jos.

Sunt un falsificator!

Problemele pentru "razvratitul" Han van Meegeren au inceput abia in 1945, cand olandezii incepura sa-si caute comorile rapite de nemti in timpul "razboiului cel mare". Examinand lucrarile dintr-o colectie particulara din Germania, acestia au descoperit "Hristos si femeia adultera" - un Vermeer fabulos. Si cum Vermeer se afla sub protectia nationala a monumentelor, olandezii au inceput sa-l caute pe "colaborationistul" care daduse dusmanului aceasta capodopera. Si l-au gasit: Han van Meegeren. Acesta a fost arestat pentru "colaborare cu inamicul" si il pastea o pedeapsa la munca silnica pe viata, scria Frank Arnau. Pentru a scapa, Van Meegeren a inceput sa-si "strige" din inchisoare nevinovatia: era un biet falsificator!

Van Gogh, autentic?

Daca Van Meegeren si-a marturisit vina, calitatea de falsificator a lui Otto Wacker, un brav locuitor al Berlinului, nu a fost niciodata demonstrata. Pictor necunoscut si fost dansator erotic, acesta si-a deschis, in perioada interbelica, o galerie de arta. Si "a rupt gura targului", expunand 30 de lucrari Van Gogh. Autentice. Acestea au fost incluse si in catalogul "Opera lui Vincent Van Go gh", realizat de istoricul de arta Baart de la Faille. Drept urmare, afacerea lui Otto Wacker a devenit infloritoare. Pana cand, acelasi Baart de la Faille a dat o dezmintire, declarand ca toate cele 30 de van Gogh-uri sunt false, se arata in "Arta falsificatorilor - falsificatorii artei". Si, de aici, s-a declansat o intreaga nebunie: istoricii de arta se certau intre ei, lucrarile erau declarate cand autentice, cand "facaturi", Otto Wacker incerca sa dovedeasca ca nu el era autorul Van Gogh-urilor, dar refuza sa dezvaluie numele celui de la care le avea, politia se incurcase in paienjenis.

Concluziile: "toate tablourile sunt autentice; unele tablouri sunt autentice, unele falsuri; toate tablourile sunt neautentice; unele tablouri sunt falsuri si unele autentice, insa autentice sunt cele calificate drept falsuri si false cele calificate autentice", noteaza Frank Arnau in cartea sa. Drept urmare, Otto Wacker s-a ales cu un an si sapte luni de inchisoare, 30.000 de marci amenda si pierderea drepturilor civile pe o durata de trei ani. Acuzatia: escrocherie repetata, cumulata cu falsificare repetata de documente.

Made in Romania

Din pacate, despre falsurile "autentice", care au circulat pe plaiurile mioritice, si despre fauritorii lor, specialistii se feresc sa vorbeasca. "Nu exista dovezi", spun acestia. Exista insa tot felul de legende: un muzeograf care, sub pretextul orelor de studiu, se incuia in depozitul cu picturi si faurea copii dupa acestea - pleca cu originalul acasa si "daruia" muzeului falsul. Celebru este si un "admirator" al lui Luchian, care a venit la usa maestrului sa-l roage sa-i semneze un tablou pe care, chipurile, i-l daruise cu ceva timp in urma. Si Luchian l-a semnat, desi stia ca nu-i apartine. Doar nu era sa-i refuze sarmanului om bucuria de a avea un tablou original in casa!

Departe de ochii lumii

Pentru a picta "Pelerinii din Emmaus", Han van Meegeren a parasit Olanda natala si s-a mutat la Nisa. Chipurile, pentru ca avea sanatatea subreda. De fapt, maestrul incerca sa scape de curiosii sai conationali, obisnuiti sa "traga cu ochiul" pe fereastra vecinilor. Si, pentru a fi sigur ca nimeni nu-l va deranja, la Nisa si-a cumparat o casa izolata. Pe care a impodobit-o cu tot felul de "vechituri" din secolul XVII - decorul necesar pentru "Pelerinii din Emmaus".
×
Subiecte în articol: artă meegeren autentice vermeer