x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Hypermarketul, afacerea anului

Hypermarketul, afacerea anului

17 Dec 2004   •   00:00

IMOBILIARE
Imobiliarul a fost dominat de piata investitiei de hypermarket, ce a uimit prin eficacitate pana si pe proprietarii de retele internationale. Multe lanturi comerciale au decis sa se extinda in orasele care au mai mult de 200.000 de locuitori.
DANIELA IVAN

PROGRES. Tot mai multi romani au prins gustul cumparaturilor in marile centre comerciale
Care au fost cele mai profitabile investitii in imobiliar? Dar zonele care au inceput sa intre in regres? Iata doar cateva intrebari care-si gasesc raspunsul in Raportul SGA Romania - Bilant 2004, elaborat de SGA Romania - Institutul de Consultanta Imobiliara.

EXPLOZIE. Anul 2004 va ramane in istoria imobili-arului ca anul hypermarketurilor si supermarketurilor.

Unii si-au salvat chiar afacerile facand plasamente in Romania, se arata in studiul citat. Multe dintre retelele venite in tara noastra au achizitionat terenuri in orasele de pana la 20.000 de locuitori pentru a deschide noi magazine in regiuni in care cererea de supermarketuri este nesatisfacuta.

In ciuda concurentei ce se inteteste, afacerea isi pastreaza inca spatii de dezvoltare daca expansiunea se va produce rapid, iesind din Bucurestiul supraaglomerat de oferta diversa si noua, imbracat in supermarketuri in aproape toate punctele cardinale, si va ocupa noi teritorii in tara, se arata in Raport.

NOU-VENITII. In acest an s-au deschis multe centre comerciale, hypermarketuri, mall-uri in toata tara. Este de amintit Plaza Romania, Jolie Ville, Kaufland, precum si doua hypermarketuri Carrefour, unul la Bucuresti si altul la Brasov. Reprezentantii mai multor grupuri de retail au anuntata ca vor deschide magazine in orasele care au mai mult de 200.000 de locuitori. Sunt vizate intr-o prima faza : Clujul, Timisoara, Sibiul, Braila, Galati si Constanta. Mai mult, o serie de operatori internationali au achizitionat terenuri in Bucuresti si in tara pentru a deschide noi supercomplexe anul viitor. Printre nou-veniti amintim compania Tesco, care opereaza cea mai mare retea britanica de distributie, compania Plus Discount, membra a grupului german de distributie Tengelmann, care va deschide, in primavara anului viitor, in Bucuresti si alte cateva orase mari, primele 15-20 de supermarketuri dintr-un total programat de 120 de magazine.

TERENURI. Insa marile manevre s-au produs, in 2004, in materie de vanzari de terenuri, apreciaza analistii de la Institutul de Consultanta Imobiliara. Ei adauga ca psihologia integrarii, cu toate legendele ei, a lucrat si a stimulat speculatorii care, inchipuindu-si ca peste tot va fi cerere in crestere, au cumparat nediscriminat si, uneori, chiar fara o minima evaluare de potential. Psihoza a fost intretinuta de pseudoprofetiile care au anuntat ca un metru patrat pe Kiseleff va ajunge la 10.000 euro.

DEFICIT. In zonele cu faima din Capitala - Dorobanti, Domenii, Cotroceni, Cartierul Primaverii - terenurile libere pentru constructii s-au redus la zero. Aici, daca se mentine cererea, preturile vor deveni foarte ridicate si speculatia s-ar produce cu succes se arata in studiu. Deocamdata, afacere sigura este acolo unde exista dinamism si, deci, cerere. Cine a cumparat teren la Otopeni, in zona Odai ori in ceea ce azi devine un cartier de depozite, pe Strada Garii, cu 18 euro/mp acum un an, a putut vinde in 2004 cu un pret dublu, iar anul viitor ar mai putea castiga ceva, nu putin, apreciaza analistii imobiliari.
×