x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Incep olimpiadele

Incep olimpiadele

05 Ian 2005   •   00:00

SCOALA
REGULAMENT - Subiectele, m`rul discordiei ntre profesori [i minister O cantitate importanta de energie, dar si de bani se pierde in aceasta perioada a anului pentru pregatirea olimpiadelor. Desi multi profesori contesta valoarea lor, elevii le acorda o importanta foarte mare.
OANA ANTONESCU

SANSE. Romanii s-au intors de fiecare data cu medalii de la olimpiadele internationale
Olimpiade exista acum la toate materiile, elevii sunt dornici de participare, iar profesorii se implica in pregatirea lor, fie dupa program, fie chiar in timpul orelor de curs, chiar daca regulamentul nu le permite. Munca lor nu este benevola, intrucat pregatirea olimpicilor sau participarea ca membru al juriului, al comitetului de organizare sau ca insotitor al elevilor este una dintre conditiile care favorizeaza obtinerea fie a unui salariu de merit de 15% vreme de un an, fie a unei gradatii de merit in valoare de 20% si care se acorda pe o perioada de 4 ani.

FARA MINISTER. Mircea Becheanu este conferentiar doctor la Facultatea de Matematica si Informatica, prim-vicepresedinte al Societatii de Stiinte Matematice si, totodata, profesorul care in 1996 a adus locul I lotului de matematica al Romaniei la olimpiada internationala. El este de parere ca aceste concursuri nu ar trebui sa fie in patrimoniul Ministerului Educatiei si Cercetarii, ci al asociatiilor culturale de profil, asa cum se procedeaza in toate tarile capitaliste. Rolul ministerului se reduce acolo la finantarea lor, dar de realizarea subiectelor se ocupa societatile stiintifice care le-au si infiintat. O cantitate foarte mare de energie si de bani se iroseste in perioada februarie-mai pentru organizarea olimpiadelor dedicate in exclusivitate copiilor talentati, dar care reprezinta doar o mica parte din totalul elevilor. O importanta mai mare ar trebui sa fie data de catre minister masei elevilor, crede Mircea Becheanu.

Daca la matematica si romana exista societati stiintifice care s-ar putea ocupa de organizarea de concursuri, restul materiilor nu au astfel de asociatii, ceea ce ar insemna ca olimpiadele ar trebui sa dispara in cazul in care Ministerul Educatiei si Cercetarii nu s-ar implica. Conform Regulamentului de organizare si desfasurare a concursurilor scolare, se poate colabora cu societati si institutii stiintifice, culturale, cu organizatii nonguvernamentale, dar care sunt interesate numai in a sponsoriza aceste activitati.

CONFUZ. In privinta regulamentului, Mircea Becheanu crede ca sunt multe neclaritati, iar cea mai mare dintre ele este ca nu precizeaza cine se ocupa de realizarea subiectelor. Capitolul Responsabilitati si atributii prevede numai ca de organizarea si desfasurarea concursurilor scolare raspund unitatile de invatamant, inspectoratele scolare si directorii D.G.I.P. din MEC. Serviciul National de Examinare si Evaluare este, in opinia lui Mircea Becheanu, incapabil sa fabrice probleme pentru olimpiade la matematica, pentru ca sunt doar doi profesori care nu pot acoperi subiecte pentru toate clasele. Gradul de dificultate al problemelor depaseste, la faza nationala si internationala, profesori universitari. Olimpiada este legata de programa scolara, dar o aprofundeaza pentru ca testeaza inteligenta copilului si capacitatea lui de a descoperi metode noi de rezolvare.

MOTIVATI. Elevii sunt motivati sa participe la olimpiade cu atat mai mult, cu cat in ultimii ani premiile sunt nu doar diplome si carti, ci sume substantiale de bani. Din aproximativ 500 de elevi care participa la faza nationala, numai 18 sunt premiati. Metoda nu este agreata de Mircea Becheanu, care crede ca cuantificarea performantei in stiinta nu se face ca la sport. Nu premiem indivizi, ci grupe valorice, pentru ca punem elevi de valori foarte apropiate in aceeasi grupa valorica. La olimpiada internationala de matematica sunt premiati jumatate din participanti, pe grupe valorice: premiul I ă€" 1/6 dintre ei, premiul II ă€" 2/6 si premiul III ă€" 3/6. Mentiune nu exista la olimpiadele internationale si nici premiile in bani.

Ministerul Educatiei recomanda universitatilor sa accepte fara examen de admitere elevi care au obtinut premii la olimpiade internationale sau care au premii la cea nationala vreme de cel putin doi ani.

CHELTUIELI

O cantitate foarte mare de energie si de bani se iroseste in perioada februarie-mai pentru organizarea olimpiadelor dedicate in exclusivitate copiilor talentati. O importanta mai mare ar trebui sa fie data de catre Minister masei elevilor - Mircea Becheanu, prim-vicepresedinte al Societatii de Stiinte Matematice

GRAFICUL OLIMPIADELOR PENTRU ANUL SCOLAR 2004-2005

×