x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Oua si cosuri

Oua si cosuri

25 Noi 2004   •   00:00

Crema comunicationistilor a asistat saptamana trecuta la o sesiune de seminarii cu prestanta facuta pentru oamenii care vor sa fie tolba de carte, invatand din practica altora care-au albit, la propriu, tatuand marci in spiritul si in cele din urma pe epiderma celor indragostiti fara scapare de ele (Harley Davidson a fost un exemplu ametitor. Pentru ideea prezentei celor de la Carmichael Lynch in Romania, Headvertising si Grapefruit merita un jos palaria neconditionat).

TEODORA MIGDALOVICI

Dar cum o minune nu vine niciodata singura, unui eveniment de o asemenea anvergura nu-i putea lipsi asocierea cu haiduci autohtoni care-si fac temele prin codru des, pentru ca apoi sa vina la scena deschisa cu lectia temporar invatata.

Padurarul sesiunii, Iulian Padurariu, reprezentand altminteri una dintre cele mai spectaculoase companii romanesti (Murfatlar) la capitolul marci tinere, cu aura stabila si fason local, a facut, vai, o prelegere silvica, avand o lectura de scurtatura, intr-o grila nepermis de personala si poate tocmai de aceea atat de abramburita, a cartii celor doi Al Ries si Jack Trout, deja piese de muzeu in arhitectura istoriei comunicarii.

Cu un gest fascinant prin inocenta, el a desfiintat dintr-o lovitura de topor companii ca Virgin, Caterpillar sau Sony, Nestle sau Dole cu definitivul argument ca extensia de marca (brand extension pentru poligloti) e o treaba paguboasa, un pacat de marketing. Nu poti fi primul peste tot, a lamurit el, pe deplin, asistenta cufundata in dileme. Probabil ca daca in sala ar fi fost o batrana chivernisita i-ar fi spus verde ca unii, mai precauti, prefera sa nu-si puna toate ouale in acelasi cos. Mai conteaza ca periculos de multe companii, listate de Fortune, isi fundamenteaza averile pe principiul mai multe oua, mai multe cosuri, mai multe sanse de castig?

O alta lovitura cu sete a fost data companiilor de naming care, in goana lor sterila dupa glorie, dau marcilor nume din burta. A cazut astfel la datorie vinovata Kodak. Alte culpabile i-au urmat. Chiar asa. Coca stim ce inseamna. Dar Cola?! Imperativul diferentierii de concurenta intru deja epuizata pozitionare, faptul ca energia pe care o incarca asocierile de sunete dobandeste miez si in ultima instanta faptul ca limbajul insusi e o conventie n-au mai contat. Marcile trebuie musai sa aiba nume usor descriptibile in dictionar (eventual doar al limbii romane).

Cat de interesant ar fi fost ca aceast Padurar sa nu faca pe Lupul si sa povesteasca despre istoriile fascinante ale Hanului Ars, ale cafelei Aekerman, ale Coniacului Unirea, aflate toate in ograda Murfatlar.

Dar nu-i parca mult mai simplu sa ne facem de ras reinventand doct roata printr-un sprintar design patrat?
×