Am citit cu interes, mereu si din plin rasplatit, cartea profesorului scotian Tom Gallagher, Furtul unei natiuni, aparuta deunazi la Humanitas. Versiunea in limba engleza va aparea chiar mai tarziu decat cea romaneasca. Aceasta din urma este mult mai oportuna, pentru ca ne priveste nemijlocit si pica taman inainte de alegeri.
|
Acest autor face parte din categoria occidentalilor extrem de bine informati, foarte inteligenti si care in ultimele decenii, ocupandu-se intens de evolutile romanesti, a ajuns sa stie mai multe despre tara noastra decat autorii romani. Avem de-a face cu un discurs analitic, fundamental critic, dar de fiecare data blindat prin epuizarea tuturor surselor de informare. Apoi, gasim la acest autor un radicalism intratabil al perceptiei, de care noua, romanilor, ne este frica din tot felul de motive. Ele tin de obisnuinta noastra cu o tara miraculoasa, dar atat de inselatoare pentru bunii ei fii si fiice.
Cartea lui Tom Gallagher are o pregnanta uimitoare a diagnozei pe termen scurt, mediu si lung, in ceea ce priveste corpul social si politic al modernitatii romanesti, inainte si dupa paranteza statului comunist. Gasim aici adevaruri simple si paradigmatice despre noi, pe care obisnuim sa le declinam, sa le aproximam, adica sa le diluam de ani de zile, indiferent de varstele si de convingerile noastre culturale, politice sau religioase, atata vreme cat am ramas ostaticii unui anumit fel, incomplet, de a intelege si de-a iubi Romania, mizand dominant pe calitatile ei si ale noastre. O simpla insiruire a judecatilor acestui politolog scotian ne pune pe ganduri definitiv. Iata-le:
1. Exista o traditie romaneasca considerabila de a deturna resursele publice in beneficiu privat.
2. Noi n-am aflat ca libertatea adevarata este dreptul individului de a se disocia de opinia stapanilor sau a majoritatii, nu doar de a respinge stapanirea straina.
Citește pe Antena3.ro
5. Esenta democratiei - participarea cetateanului si sentimentul includerii sale - este inca in mare parte absenta din Romania.
7. Arhitectul iesirii Romaniei din comunism, Ion Iliescu, a jucat un rol cheie in legitimarea unei oligarhii sau cel putin in reducerea substantiala a opozitiei fata de metodele ei de a se imbogati.
8. Acapararea statului si redirectionarea unei parti din resursele acestuia catre un individ si anturajul sau sau catre un grup reprezinta baza politicii romanesti.
10. Va fi o ironie a sortii daca intrarea Romaniei in UE va consolida pana la urma puterea elitei conducatoare, regrupata dupa caderea comunismului, in l989. Uniunea Europeana va perpetua astfel traditiile istorice si metodele care au facut Romania sinonima cu proasta guvernare de-a lungul celei mai mari parti din istoria sa.
Acesta este dacalogul celor mai amare, adevarate si de obicei ocolite judecati de valoare asupra sistemelor noastre politice moderne. Dar sunt uriase diferentele intre Spiru Haret si Alexandru Athanasiu, intre Mihail Kogalniceanu si Stefan Andrei, intre Titu Maiorescu si Mircea Geoana. Sunt mai mici diferentele intre Adrian Nastase si Traian Basescu. Dar ele exista. Va propun un exercitiu. Aplicati fiecare din cele zece judecati ale profesorului Tom Gallagher, fiecaruia din cei doi candidati. Cel care raspunde mai bine, adica e ceva mai departe de aceste vicii de structura, merita sa fie urmatorul presedinte.