x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Jurnalul Old Sahul, de la zaruri la "sah-mat"

Sahul, de la zaruri la "sah-mat"

05 Dec 2004   •   00:00

FACETI JOCURILE! - RAZBOIUL DE PE MASA
Stramosul sahului, asthapada, se juca in Persia la patru maini, de catre patru jucatori.
IRINA MUNTEANU

Directul predecesor al sahului a fost asthapada - un joc pentru patru persoane. Pe tabla, miscarile pieselor erau determinate prin aruncarea zarurilor. Pentru unii membri ai celor mai inalte caste din societatea indiana, reprezentanti ai aristocratiei militare - Ksatriya, intrecerea intr-un joc era echivalenta cu intrecerea intr-un duel. Acest joc de noroc, in care se foloseau zaruri, era pus pe acelasi nivel cu o batalie adevarata. Cei din casta Ksatriya isi petreceau timpul liber, in perioadele de pace, intrecandu-se in curse de care sau jucand jocuri de noroc.

Trebuie luata in considerare si situatia politica: jocul pentru patru persoane, care a aparut intr-o tara impartita in regate, a putut cu usurinta sa se transforme intr-un joc pentru doi in timpul Imperiului Persan.

SAH-MAT. E interesant si cum a aparut conceptul de sah-mat, descriind momentul in care capturarea conducatorului inseamna pierderea jocului. O explicatie ar putea fi gasita in textele indiene antice. Despre jocul cu zaruri pentru patru persoane, Al-Biruni, un invatat indian, spune: Piesele au valori diferite, valoarea Regelui este 5, a Elefantului - 4, a Calului - 3, a Nebunului - 2, a Paunului - 1. Cel care ia un rege are 5 puncte, doi regi - 10, trei - 15, asta in cazul in care invingatorul nu mai este in posesia propriului rege. Iar daca inca isi mai are propriul rege, si ia toti ceilalti trei regi, are 54 de puncte. Acest lucru inseamna victoria si sfarsitul jocului.

Unele dintre regulile jocului de patru persoane s-au pastrat si la cel pentru doua persoane. Deci, pentru a castiga jocul, e suficient sa capturezi regele oponent. Asta inseamna de fapt sah-mat! Aceasta e concluzia: ideea de mat nu a fost inventata, ci a aparut in mod automat o data cu transformarea jocului pentru patru intr-un joc pentru doi.

Tabla de sah este lumea, piesele sunt fenomenele Universului, regulile sunt ceea ce noi numim Legile Naturii, iar jucatorul de pe partea cealalta ne este ascuns - Thomas Huxley om de stiinta englez (1825 - 1895)

INFLUENTA GRECEASCA

Pentru a schimba jocul indian de razboi in joc de sah a fost nevoie de renuntarea la zaruri. Renuntarea la zaruri a fost un revolutionar pas spre inainte. Acest fapt a schimbat nu doar jocul, ci si filozofia lui. Adica a insemnat abdicarea de la principiul Karmei - principiul de baza al filozofiei indiene. Acum rezultatul depinde integral de vointa si alegerea jucatorilor. Ei devin creatorii propriului destin. In primul secol al erei noastre, grecii i-au ajutat pe indieni sa faca pasul final care a dus la aparitia sahului. Grecii au adus in nord-vestul Indiei jocul lor, petteia. Era un joc mai simplu decat sahul. Toate piesele erau egale si puteau sa se omoare una pe alta. Dar cel mai important lucru era ca la jocul grecesc nu se foloseau zaruri! Jucatorul decidea ce piesa va muta si unde. Avea o completa libertate de alegere.

Corpul tau trebuie sa fie intr-o conditie excelenta. Modul in care joci sah se deterioreaza direct proportional cu trupul tau. Nu poti separa corpul de minte - Bobby Fischer fost campion mondial la sah
×
Subiecte în articol: jocul zaruri