In noul an scolar, pana la care mai sunt doua saptamani, elevii de gimnaziu vor fi evaluati dupa un nou sistem. Metoda a fost experimentata in cursul anului scolar trecut la nivelul intregii tarii, iar reprezentantii Ministerului Educatiei sunt optimisti in ceea ce priveste noile modalitati de evaluare.
CATALIN PRUTEANU
Desfiintarea Testelor Nationale, anuntata de ministrul Alexandru Athanasiu pentru 2008, impune crearea unui sistem national de evaluare a performantei scolare.
Unele dintre cadrele didactice cu experienta si rezultate remarcabile in invatamant, dar si cu disponibilitate pentru schimbare, afirma ca noul sistem este foarte bun, deoarece elimina o mare parte a gradului de subiectivitate a profesorului. Este deja prea bine cunoscuta situatia in care profesorul prost dispus se razbuna pe cei din jur, pe cei care nu pot riposta, adica pe elevi.
Fiecarei note primite ii corespunde strict un anume volum de informatii pe care elevul evaluat trebuie sa le detina.
Exista, insa, si o mare doza de scepticism care se manifesta in randurile personalului didactic, mai ales din partea acelora care au predat intreaga viata dupa un anumit sistem si carora le vine greu sa se schimbe acum, in pragul pensionarii. Nici salariile indecente din invatamant nu sunt in masura sa-i motiveze pe dascali.
Citește pe Antena3.ro
PARERE
"Nu stiu daca noul sistem va asigura intr-adevar obiectivitatea notarii. Sunt, practic, aceleasi criterii pentru toti elevii, dar profesorii le vor aplica diferit" - profesor de geografieMINISTERUL OPTIMIST
Noile metode de notare au fost experimentate in peste 1.200 de scoli, cu participarea a peste 8.000 de profesori. In urma evaluarii experimentale, MEC a aflat ca majoritatea participantilor considera optima introducerea sistemului incepand cu clasa a V-a. Aproximativ 58% dintre profesori au formulat opinii favorabile in ceea ce priveste sprijinul pe care criteriile de notare il ofera in desfasurarea in conditii optime a activitatii curente de predare - invatare - evaluare. De asemenea, 63% dintre cadrele didactice care au participat la experiment apreciaza faptul ca aplicarea criteriilor de notare la nivelul intregului sistem de invatamant obligatoriu poate fi realizata mai eficient prin punerea in practica a unor stagii de formare specifica a cadrelor didactice. Aplicarea corecta a sistemului depinde in buna masura de intelegerea mecanismului de apreciere a nivelurilor de performanta, de practicarea sistemului si de discutarea pe discipline de studiu, la consfatuiri, in comisii metodice sau in cercuri pedagogice. In perspectiva generalizarii, sistemul a fost supus procesului de experimentare. Prima etapa, cea a pilotarii, s-a desfasurat in perioada 2-15 decembrie 2003, prin aplicarea de teste scrise si orale, elaborate de catre SNEE, la toate disciplinele, in 13 judete si in municipiul Bucuresti.