Atât de mult şi fără eleganţă îl poartă unele mânuţe fără stil pe plai mioritic, încât a ajuns aproape să fie detestat. A avea o geantă Louis Vuitton reprezintă în prezent un teribil must have, ignorându-se bunul-simţ al unui brand ce nu a fost la începuturi sinonim luxului. Totul a pornit de la... cufere!
S-a născut în 1821, în satul francez Jura, şi s-a mutat la Paris la vârsta de 14 ani. Pe drumul de 400 de kilometri pe care a trebuit să-l străbată la picior, Louis Vuitton şi-a luat mici slujbe, care i-au asigurat traiul temporar. Din aceste slujbe a învăţat „meserie". S-a lansat într-un domeniu norocos: fa-bricarea cuferelor. Călătoriile erau la ordinea zilei şi, bineînţeles, de ce avea nevoie omul pe atunci în călătorii dacă nu de cufere?
Desigur, a contat imaginaţia, căci producători de cufere erau mulţi, dar nu toţi aveau acel sâmbure de fantezie care aduce succesul. Şi omul nostru, Louis, avea destulă, nu degeaba preferase să aibă Sena cât de cât aproape, pe Sena soseau transporturile speciale de lemn folosite pentru cufere! După ce şi-a făcut un nume pe piaţă, împăratul Napoleon al III-lea l-a angajat pe Vuitton pentru soţia sa, împărăteasa Eugenie de Montijo, ca „layetier-emballeur" - persoana care face bagajele aristocraţiei.
În 1854, Louis înfiinţează primul atelier, anul acesta împlinindu-se 150 de ani de la crearea pepinierei care oferea geamantane elegante, solide, deosebite. Pretenţioase.
SUCCESUL
În 1878, Louis Vuitton şi soţia sa, Emmeline, şi-au stabilit reşedinţa permanentă la Asnières. Nu orice fel de reşedinţă: arhitecţii au folosit „metoda" sticlă şi metal a lui Gustave Eiffel la construcţia ei. În prezent, vechea casă a familiei şi fostele ateliere au fost refăcute la exterior (respectându-se originalul), interiorul fiind modern. Există şi alte locaţii ale brandului, însă atelierele din Asnières reprezintă emblema casei.
Aici se creează comenzile speciale (printre care, desigur, şi cufere). Pe lângă reşedinţă şi ateliere tronează Muzeul Louis Vuitton, unde se lăfăie, în toată splendoarea, un exemplar din legendarul trunk-bed: un cufăr în care se află un pat pliant, creat de Louis la cererea exploratorului francez Pierre Savorgnan de Brazza (cel care a organizat mai multe expediţii în Africa, mai ales Congo - unde a şi fondat oraşul Brazzaville). În muzeu se află şi cufere realizate pentru actriţa Mary Pickford, pentru Sharon Stone, precum şi Idéal - cufărul perfect, creat în 1905.
De ce cufărul perfect? În el puteau încăpea cinci costume bărbăteşti, 18 cămăşi, un pardesiu, lenjerie, patru perechi de pantofi, o pălărie, trei bastoane şi o umbrelă!
În 1892, locul vizionarului Louis este luat de fiul său, Georges (el a creat monograma LV), la conducere, iar acesta a transformat-o treptat, afacerea extinzându-se la puterea însemnului „LV" bej-ciocolatiu. Sub conducerea lui Georges s-a produs expansiunea pe mai multe pieţe: a hainelor, a parfumurilor, a ceasurilor şi, nu în ultimul rând, a cărţilor de călătorie - nostalgie a cuferelor, secondată de strategie de marketing.
Sunt concepute, pe rând, geanta Steamer (1901), este creat modelul Keepall (1930), iar doi ani mai târziu, Noé. Este perioada în care geamantanele sunt făcute dintr-o nouă pânză, în compoziţia căreia intrau inul şi bumbacul, iar vânzările cresc spectaculos. Lui Georges i-a urmat, din 1936, fiul său, Gaston-Louis, care a continuat succesul. Astfel, în 1977, Casa Louis Vuitton înregistra vânzări de 70 de milioane de franci.
În 1997, Marc Jacobs a devenit director artistic al casei, a dezvoltat brandul în lumea modei, fidelizându-şi propriii clienţi (respectiv cei addicted la Jacobs) la marca LV.
BÂRFA
Brandul s-a adaptat de-a lungul timpului. Nu poate oferi numai cufere pentru dive, dacă un client cu buzunare high-over doreşte un mic cufăr pentru trabucul personal, de exemplu. Aceasta nu înseamnă că firma caută profitul cu orice preţ, mulându-se pe toate cererile, dar doreşte să îşi păstreze locul într-o lume câştigată cu greu şi, totodată, greu de câştigat (să nu omitem faptul că este unul dintre cel mai falsificate branduri din lume).
Există o „bârfă" care s-a perpetuat de-a lungul timpului. Cum că singurele bagaje care au supravieţuit naufragiului Titanicului au fost cuferele lui Louis Vuitton! Oricum ar fi, „bârfa" e minunată, cu toate conotaţiile sale elegante, luxoase şi... morbide, şi te face să te gândeşti la câte cufere cu iniţialele consacrate s-or afla prin lume, prin cine ştie ce mansarde uitate de vreme. Norocul lor că nu le-au descoperit mânuţele autohtone...
Citește pe Antena3.ro