Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Medicul de familie A fost descoperită o planetă cu o mişcare de revoluţie de o zi

A fost descoperită o planetă cu o mişcare de revoluţie de o zi

29 Aug 2009   •   00:00

O planetă care are de zece ori masa lui Jupiter şi se învârteşte în jurul stelei sale în mai puţin de o zi terestră a fost descoperită de o echipă internaţională de astronomi, relatează AFP.

Planeta WASP-18b, care efectuează mişcarea de revoluţie în 0,94 zile terestre, riscă, potrivit acestor astronomi, să cadă foarte repede - adică într-un milion de ani - pe steaua sa, şi ea în vârstă de circa un miliard de ani. "Scurta perioadă rămasă din viaţa planetei", care nu ar reprezenta mai mult de o miime din durata vieţii stelei sale, îi surprinde pe astronomi, potrivit unui studiu publicat în Nature.

Până în prezent au fost descoperite circa 375 de exoplanete, însă particularitatea lui WASP-18b, atât de masivă şi atât de aproape de steaua sa, îi intrigă pe Coel Hellier (Universitatea Keeler, Marea Britanie) şi colegii săi.

Distanţa dintre WASP-18b şi steaua sa corespunde de trei ori diametrului stelei. Spre comparaţie, Terra se află la circa 150 de milioane de km de Soare, adică de peste 100 de ori diamentrul solar. WASP-18b, care se învârteşte mai repede în jurul stelei sale decât în jurul axei sale, este supusă unor efecte de maree atât de mari încât traiectoria sa se va modifica progresiv într-o spirală ducând la căderea pe stea.

Efectele de maree între Terra şi Lună tind, de asemenea, să modifice traiectoria Lunii, însă în sens invers. Cum Luna are nevoie de mai mult timp să facă înconjurul Terrei decât Terra să se rotească în jurul axei sale, satelitul natural al Pământului se îndepărtează progresiv de Terra, au explicat cercetătorii.

Subiecte în articol: stiinta