x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Bafta la examene!

Bafta la examene!

06 Iun 2005   •   00:00

SANATATEA ADOLESCENTULUI
Mai sunt cateva saptamani pana la examenele de capacitate sau bacalaureat. In aceasta perioada, adolescentii si parintii sunt in febra pregatirilor si a emotiilor.

  • de STELUTA INDREI

  • Cum sa invatati si sa faceti fata stresului examenelor va explica asistent universitar Oana Olteanu, psiholog la Ambulatoriul de specialitate al Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu". "Gandul la examen provoaca tensiune si ingrijorare, si e firesc sa fie asa. Examenul inseamna nu doar evaluarea cunostintelor, ci si capacitatea de a face fata unei verificari in conditii de stres", este de parere psihologul Oana Olteanu.

    Invatati 5 ore pe zi

    Sa nu uitam ca examenele vin in anumite etape ale dezvoltarii adolescentului, cand acesta a acumulat o anumita experienta de invatat. El are deja unele obiceiuri de acumulare a cunostintelor, stie ce este o evaluare scrisa, o evaluare orala. Fiecare are stilul propriu de invatare, care se formeaza din clasele primare. De aceea nu sunt indicate schimbari majore ale comportamentului de invatare in preajma examenelor. Daca un tanar este obisnuit sa invete citind o data, de doua ori materia si apoi conspectand ideile principale, el nu se va apuca sa invete pentru bac citind cu voce tare. Totusi, nu strica sa respectati si opiniile psihologilor. Ei cred ca nu trebuie sa invatati mai mult de 5 ore pe zi. Pentru a evita plictiseala si pentru a va improspata gandurile este bine sa alternati disciplinele invatand cate doua ore la limba romana, alte doua la istorie si tot asa. Dimineata este recomandat sa invatati la disciplinele care solicita foarte mult gandirea, precum matematica, fizica, iar dupa-amiaza, cand atentia este mai slaba, puteti trece la materii mai usoare.

    Psihologul Oana Olteanu le atrage atentia adolescentilor ca nu este bine sa invete noaptea. "Examenele se vor sustine ziua, invatand noaptea veti fi obositi in timpul zilei. Este nevoie de un program echilibrat si de respectarea unei constante in obiceiurile de invatare."

    Din cauza oboselii pot aparea insomnii, neliniste, blocaje, reactii fiziologice – greata, cefalee, stari de lesin la emotii foarte puternice. Reactiile difera in functie de personalitatea fiecaruia, dar si de modul de raportare la consecintele examenelor. Se intampla ca elevii care stapaneau foarte bine materia sa obtina la examene rezultate sub posibilitati din cauza surmenajului. Sunt elevi care reusesc sa depaseasca relativ usor situatia de examinare, isi mobilizeaza toate fortele intelectuale si emotionale si ajung la forma maxima in perioada examenelor.

    Efectele pot fi de tip negativ – anxietate, panica, impulsivitare, nervozitate excesiva, incapacitate de concentrare, dificultati in luarea deciziilor, in respectarea unui plan – sau favorabile performantei – mobilizarea resurselor, stres moderat si pozitiv, tenacitate, incredere in sine, capacitate de autocontrol emotional. Reducerea tensiunii emotionale la un nivel prea scazut conduce la dezinteres, apatie, lipsa motivarii. Surmenajul poate fi evitat prin dozarea eforturilor si prin dezvoltarea unui program de lucru organizat, fara excese. E foarte important echilibrul intre pregatire si repaus. Daca suntem in perioada examenelor nu inseamna ca stam inchisi in casa. Dar nici nu este bine sa facem schimbari majore din acest punct de vedere. "Daca tanarul a fost obisnuit sa iasa numai in week-end, acum nu o sa ii impunem ca in fiecare zi sa mearga in parc", spune psihologul.

    Conditii pentru a reusi

    Cei care prefera sa ingrase porcul in ajun au nevoie de foarte multa bafta. Pentru ca sansele de reusita sunt mult diminuate, mai ales in cazul elevilor care au lacune in acumularea cunostintelor. Sunt insa si persoane care reusesc sa se mobilizeze si sa faca fata examenelor in conditiile in care s-au apucat de invatat chiar inainte de examen. Dar acestia au o baza de cunostinte, formata tot restul anului. Cheia succesului ramane achizitionarea de informatii in ritm constant, pe parcursul anului scolar. Alaturi de eforturile de invatare sunt importante increderea in sine, experienta scolara, constientizarea resurselor (a identifica ceea ce depinde de tine pentru a avea rezultate bune), dezvoltarea capacitatii de control al emotiilor. Trebuie eliminate asteptarile catastrofale, ideea ca nu sunt capabil, ca nu voi reusi niciodata.

    Sprijinul din partea profesorilor si sustinerea parintilor sunt esentiale pentru obtinerea succesului. Adultii trebuie sa ii incurajeze, sa aiba grija la mentinerea unui program de lucru organizat, fara excese.

    SFATURI. Cu o zi inainte de examen, psihologul te sfatuieste sa nu mai inveti, pentru ca nu te ajuta cu nimic. Dimpotriva, vei fi mai stresat si vei avea impresia ca nu mai stii nimic. Mai bine te relaxezi sau faci miscare in aer liber pentru a elimina surplusul de energie negativa provocata de stres. Mergi la cumparaturi sau la film, intalneste-te cu prietenii. Astfel poti scapa de anxietate si de manifestarile fizice provocate de aceasta. Chiar daca gandurile te framanta, este important sa dormi bine in noaptea dinaintea examenului.

    VITAMINE. Pentru a functiona la capacitate maxima, creierul adolescentilor are nevoie de combustibil. Alimentatia echilibrata, dulciurile si suplimentele nutritive pentru stimularea memoriei contribuie la obtinerea performantelor intelectuale. Mare atentie, vitaminele, mineralele si suplimentele trebuie luate numai cu prescriptia medicului de familie. Trebuie spus insa ca nu exista substante miraculoase. Este contraindicat consumul de cafea, pentru ca duce la palpitatii, nervozitate. Unii adolescenti fumeaza foarte mult in perioada examenelor, crezand ca se calmeaza. Or, tutunul nu face decat sa provoace anxietate si sa scada capacitatea de concentrare si memoria.

    ESEC. In cazul unui esec, o vizita la cabinetul psihologului va poate ajuta sa stabiliti ce a condus la insucces si ce este de facut in continuare: mobilizarea resurselor pentru un alt obiectiv sau pentru acelasi obiectiv, daca exista o a doua sansa. Culpabilizarea, reprosurile pot amplifica starile de tensiune. Adolescentul se poate retrage in sine, poate avea reactii de tip depresiv sau chiar ganduri de suicid. Dar se poate intampla si contrariul. Esecul poate sa mobilizeze adolescentul si sa aiba succes la a doua incercare.
    ×
    Subiecte în articol: examenelor sănătatea adolescentului