Curiozitatea este o modalitate a copilului de a descoperi lumea, de a lua contact cu tot ceea ce se afla in jurul lui. De la varsta de un an si jumatate, tot ce-l inconjoara este un miracol. De aceea jucariile, obiectele sunt bagate in gura, mancarea din castronel este luata cu degetele. El pipaie, miroase, gusta tot ce ii cade in mana.
Verifica daca obiectul e cald, daca e moale, daca e rece... Deocamdata nu poseda limbajul, nu poate sa intrebe: "Mami, ce e asta?". Si atunci gaseste el metode pentru a-si satisface curiozitatea. Stim nenumarate intamplari cand pune mana pe aragaz, il frige si a doua oara nu mai pune mana, fiindca stie ca il va durea. Aceasta este experienta. Nu se poate invata spunandu-i: "Nu-i voie acolo!". El nu intelege, stie ca e mai interesant sa puna mana acolo unde nu-l lasi.
Aceasta este o perioada dificila pentru parinti, deoarece trebuie sa-l supravegheze in permanenta. Trebuie sa dea dovada de multa rabdare si intelegere. Copilului trebuie sa-i fie explicate toate: "Acesta e un caine", "Aceasta e o pisica". "Chiar daca el nu da senzatia ca la varsta aceea asimileaza toate cunostintele, incet, incet va sti cand il vei intreba despre ce este vorba. Aceasta etapa dureaza pana la 3 ani-3 ani si jumatate", apreciaza psihologul Cristina Calarasanu de la Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie din Bucuresti.
Tirul intrebarilor
La 4 ani si mai ales la 5 ani apare forma cea mai complexa si mai dinamica de curiozitate. Este momentul cand copilul se afla in faza "De ce-ului". Practic, nu exista lucru la care sa nu intrebe: "Da de ce?". Mami, da de ce iarba este verde? Mami, da de ce latra cainele? Da de ce pasarea zboara?
Citește pe Antena3.ro
Este adevarat ca vor aparea si intrebari dificile, pentru ca traim intr-o perioada in care exista o explozie de informatii. Copilul de 4-5 ani vede, aude tot felul de lucruri la gradinita, acasa, pe strada, la televizor... Si atunci intreaba orice". Chiar si... "Mami, ce e sex?". La care mami trebuie sa evite "nu e voie, nu e frumos". Copilul este derutat, confuz, iar curiozitatea este cu atat mai mare: "Da ce-o fi acolo de nu-mi da voie?". E mai utila varianta in care parintele gaseste un raspuns adecvat varstei, care sa-l multumeasca pe copil. Asadar, in cea mai mare masura, intrebarile este bine sa aiba raspuns. Daca i se spune tot timpul "Nu e voie sa vorbesti despre asta", mai tarziu apar inhibitiile.
Bineinteles ca psihologul nu vorbeste de un copil care trebuie sa fie permanent in centrul atentiei, pentru ca atunci este un copil rasfatat. "Una este sa dai raspunsuri la intrebari si alta este sa-l pui in centrul atentiei."
SFATUL MEDICULUI
|
"La varsta de 4-5 ani, curiozitatea este cea mai activa. Pentru ca este varsta la care copilul a dobandit deplasarea autonoma, capacitati senzoriale si perceptive dezvoltate, s-au dezvoltat reprezentarile si mai ales s-a dezvoltat limbajul. Aceasta este principala forma prin care gandirea functioneaza. Limbajul este mana dreapta a gandirii. Vocabularul incepe sa capete dimensiuni mari, ajungand la 600 de cuvinte", spune psihologul Cristina Calarasanu. Intrebarile copilului nu se vor referi numai la obiectele din jur, ci si la cuvintele abstracte pe care nu le intelege: "Ce este aia arogant?". Mama trebuie sa-i explice, pentru ca el va prelua imediat cuvantul si cu prima ocazie il va folosi. Oricum il va folosi chiar daca nu stie ce inseamna, pentru ca i se va parea interesant. Daca vine acasa si spune, de exemplu, o prostie, e mai bine sa i se explice de ce nu e bine sa spuna prostii decat sa i se interzica.
|
|
INTERESE. La copilul de
varsta scolara, curiozitatea
nu mai este difuza. Pana la 6-7 ani, copilul a captat pe
toate canalele, iar de acum,
dintr-o data, curiozitatea
se specializeaza. Copilul
va fi interesat de matematica, istorie sau geografie.
I se va parea fantastic ce
aude despre batalii, domnitori,
si se va duce acasa si va
spune: "Mami, vreau si eu
o carte cu razboaie!". Se va
uita la emisiuni despre istorie,
va cauta pe Internet informatii... Dintr-o data, atentia se
va centra pe un domeniu
sau doua.
COLECTII. La 9-10 ani, copilul devine pasionat de ceva. El incepe sa colectioneze timbre, desene, obiecte, carti... Acestea sunt micile lui hobby-uri prin care isi manifesta curiozitatea. El dedica destul timp si destula atentie acestei activitati. Va fi mandru de colectia lui, pe care o arata prietenilor, bunicilor. Pe de alta parte, devine grijuliu si precaut cu lucrurile lui. El isi da seama ca parintii nu mai sunt singura sursa de informatii, incepe sa caute date la biblioteca, pe Internet. |