x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Încurajează-l pe micul artist!

Încurajează-l pe micul artist!

de Steluta Indrei    |    10 Oct 2011   •   21:00
Încurajează-l pe micul artist!

Copilul meu este fascinat de acuarele, culori, ima­gini. Pustiului meu ii pla­ce sa modeleze plastilina. Fetita mea canta si danseaza imitand la perfectie vedeta preferata. Copilul meu inventeaza povestioare nastrusnice si personaje trasnite. Este normal ca fiecare copil sa-si manifeste imaginatia si creativitatea. Pentru ca fiecare copil se naste cu aceasta capacitate de a crea sau de a descoperi idei, obiecte, lucruri noi. Aflati in continuare cum trebuie sa-l incurajati pe micul artist pentru a-si dezvolta creativitatea.

Daca nu ar fi curios, creativ, inventiv, puiul de om nu ar reusi sa se desprinda din mediul protector al familiei pentru a cunoaste lumea inconjuratoare. Prin joc – prima forma de creativitate – copilul descopera lumea. Imaginatia lui nu cunoaste limite. Tocmai de aceea copilaria este magica. Copiii creativi vad lumea intr-o infinitate de aventuri, se imagineaza cu usurinta printi, printese, eroi cu puteri supranaturale. Din pacate, aceasta creativitate innascuta se pierde pe masura ce copilul creste si este influentat de factorii de mediu. Cum pre­zervam spiritul creativ al copilului? Cum il incurajam pentru a-si dezvolta creativitatea? Cum stim ca are talent la muzica sau la pictura? Psihologul clinician Ioana Panculescu, de la Clinica Control Med, ne ofera sfaturile de care avem nevoie pentru a stimula capacitatea de creatie a copilului.

De la plans la joc
Impulsul creativ este prezent din primele luni de viata ale puiului de om, spune psihologul Ioana Panculescu citandu-l pe pediatrul si psihanalistul D.W. Winnicott. El sustine ca bebelusul isi prelungeste plansul pentru a se bucura de un sunet muzical. Cel mai indicat este ca acest sunet muzical sa fie cantecul de leagan al mamei.

Jocul este prima manifestare a creativitatii copilului. 'Copilul sanatos are mereu chef de joaca si isi exprima creativitatea spontan. Jocul este un proces creativ', afirma psihologul Ioana Panculescu. Copilul ii 'spune' in felul lui parintelui ce aptitudini are, ce activitate ii place. Un copil poate sta minute in sir in fata unei planse de pictura si ne vom da seama ca ii place aceasta activitate. Altul poate imita un dans pe care l-a vazut la televizor si ne vom da seama ca are aptitudini de dansator. Multora le place sa asculte si sa inventeze povesti, sa joace roluri. Copilul interesat de o anumita activitate poate petrece ore in sir pictand, cantand sau dansand fara sa se plictiseasca sau sa oboseasca. Important este ca parintele sa fie receptiv, sa incurajeze libertatea de expresie si sa nu impuna reguli in manifestarea creativitatii copilului.

Lasa-l sa aleaga
O greseala pe care o fac adesea parintii este sa aleaga in locul copilului domeniul in care vor ca acesta sa isi manifeste creativitatea. Copilul trebuie lasat pur si simplu sa incerce, sa nu fie fortat, sa nu i se impuna cursuri de pian, de balet, de pictura, de limbi straine etc. Daca ii va placea pictura, de exemplu, va continua, va cere singur sa mearga la cursul respectiv, daca nu-i va placea... va incerca altceva. Exact acest 'a incerca altceva' trebuie respectat. Apoi copilul are nevoie sa vada, sa auda, sa comunice cu alti copii care au aceeasi activitate preferata. De aceea este bine sa fie lasat sa-si exprime creativitatea impreuna cu alti copii. Asadar, cursurile de pictura, de muzica, de balet sau de modelaj organizate in cadrul gradinitelor si scolilor sunt benefice atat timp cat copilul este de acord cu activitatea respectiva si o face cu placere, considera psihologul Ioana Panculescu.

Dar creativitatea copilului nu se limiteaza doar la aceste cursuri, el isi doreste sa vorbeasca impreuna cu parintii, bunicii, persoanele apropiate despre pasiunea lui. Este bine sa fie incurajate aceste discutii si sa i se raspunda la intrebari. De asemenea, trebuie lasat sa isi exprime si acasa ideile creatoare. I se poate amenaja un spatiu de lucru pentru pictura sau pentru orice activitate artistica.

Increderea in sine
Cea mai importanta incurajare pe care parintele i-o poate oferi copilului este dezvoltarea increderii in sine. In opinia psihologului Ioana Panculescu, 'copilului ii trebuie recunoscute meritele de catre parinti. Persoanele importante din viata copilului contribuie la construirea imaginii de sine. Micii artisti nu trebuie criticati, ci mai degraba laudati. Atentie! Copiii sunt fiinte in formare, care devin ce li se spune ca sunt'. Parintii ai caror copii au inclinatii artistice nu trebuie sa stabileasca tinte prea inalte. Nu va asteptati ca micul pianist sa castige con­cursuri dupa concursuri sau micuta pictorita sa aiba deja o expozitie personala. Mai potrivit ar fi sa lasati lucrurile in voia lor, iar simplul sentiment pe care vi-l da copilul atunci cand face ceea ce-i place foarte mult sa fie mai mare decat dorinta de a obtine un rezultat anume. Daca reusiti sa va bucurati impreuna cu propriul copil de ceea ce face si sa fiti incantati de creatiile lui e o mare realizare, spune specialistul nostru.

JOCURI. JUCARII. Copiii nu au nevoie de jucarii prea sofisticate. Ei nu trebuie sa stea ca la spectacol in timp ce o jucarie de ultima generatie se desfasoara sub ochii lor. Din pacate, majoritatea jucariilor moderne nu ii permit copilului sa-si exercite imaginatia. De exemplu, superpapusile care impresioneaza fetitele prin capacitatea lor de a vorbi sau de a se misca limiteaza variantele de joc. Daca vreti sa-i stimulati imaginatia fetitei, este mai bine sa-i oferiti o papusa simpla, care ii va da ocazia sa inventeze propriul dialog, sa creeze noi situatii de joc si sa nu se limiteze la cele impuse de compania care a produs jucaria.

Cu cat jucaria este mai simpla, cu atat copilul isi va pune mintea la contributie mai mult. Dintre jucariile care stimuleaza gandirea, imaginatia si creativitatea copiilor, psihologul Ioana Panculescu aminteste: jocurile de constructii, figurinele, cuburile, seturile care imita activitati umane reale (bucatarii in miniatura), materiale: hartie, cartoane, abtibilturi, plastilina, creta, acuarele, nasturi, textile, boabe de cereale.

Factori care Impiedicå ­manifestarea creativitåtii:
n) Frustrarea – un copil frustrat, lipsit de incredere in sine, izolat nu isi poate manifesta liber creativitatea.
n) Modul de realizare a procesului de invatare – punerea accentului pe memorare si pe sistemul de evaluare prin notare sunt in defavoarea creativitatii.
n) Comportamentul cadrelor didactice – exigenta si rigiditatea pot inhiba imaginatia copiilor.
n) Familia – parintii care impun prea multe reguli sau care aleg in locul copiilor nu fac decat sa ingradeasca gandirea si comportamentul acestora.

A FI CREATIV. In cartea 'Joc si realitate', pediatrul si psihanalistul englez D.W. Winnicott, fondatorul psihanalizei copilului, sustine ca o abordare creativa a lumii este ceea ce face ca viata sa merite traita: 'Indivizii traiesc fie in mod creativ si au sentimentul ca viata merita traita, fie nu pot trai in mod creativ si se indoiesc cu privire la valoarea vietii'. Oamenii creativi au un spirit liber, sunt nonconformisti, intuitivi si originali, sunt dispusi sa-si asume riscuri. A fi creativ inseamna a avea mai multe sanse de a reusi in plan profesio­nal, social si personal. Iata de ce este bine sa le oferiti copiilor sansa de a-si exprima ideile, dorintele, inclinatia catre o activitate artistica.

Sfatul psihologului
Aceasta este dorinta oricarui parinte: sa aiba un copil ta­lentat. Dar psihologul Ioana Panculescu ne aminteste ca fiecare copil are o istorie personala si un mediu familial pe care l-a perceput in felul lui si, in functie de acesta, si-a dezvoltat mai mult sau mai putin creativitatea. Nu toti co­piii sunt la fel de creativi sau la fel de talentati. De aceea, copiii nu trebuie fortati sa faca ceea ce nu le place. Ei trebuie intrebati ce prefera si sa li se respecte dorinta. Psihologul nostru le recomanda parintilor sa comunice cu copiii lor si sa le adreseze intrebari ca parte dintr-un joc. De exemplu: Ce vrei sa te faci cand vei fi mare?, Ce admiri cel mai mult la mama, la tata?, Ce nu-ti place la mama, la tata?, Ce personaje iti plac? etc. Daca au inclinatii artistice, copiii insisi vor pune in evidenta asta. Facand astfel de exercitii, copiii isi vor da seama ce anume le place. Chiar daca dau raspunsuri diferite, in capsorul lor se va crea in timp ideea de a fi ceea ce vor ei sa fie, nu ceea ce isi doresc parintii.

×
Subiecte în articol: sanatatea copilului