x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Pregătiţi-vă pentru şcoală!

Pregătiţi-vă pentru şcoală!

28 Aug 2007   •   00:00

Adio vacanţă, adio ore prelungite de somn, distracţie şi timp liber nelimitat! Inceputul şcolii e privit de elevii mai mari ca o corvoadă. Iar bobocii se indreaptă cu interes şi, firesc, cu sfială spre acest nou prag din viaţa lor.

Adio vacanţă, adio ore prelungite de somn, distracţie şi timp liber nelimitat! Inceputul şcolii e privit de elevii mai mari ca o corvoadă. Iar bobocii se indreaptă cu interes şi, firesc, cu sfială spre acest nou prag din viaţa lor.

Modul in care cei mici incep şcoala este influenţat direct de atitudinea părinţilor faţă de acest eveniment. "Mediul familial este esenţial pentru conduita viitorului şcolar. Astfel, dacă mediul familial este cald, asociat cu o atitudine corectă şi cu un control echilibrat, părinţii vor avea un şcolar de nota 10. Insă dacă familia manifestă un comportament ostil, copiii vor fi lipsiţi de increderea in sine şi in ceilalţi, se vor acomoda greu, vor fi timizi. Iar in situaţia in care părinţii sunt neglijenţi, işi lasă copiii să facă ce vor, micii şcolari vor fi dezordonaţi, neascultători şi vor dobăndi tulburări comportamentale", subliniază psihologul Gabriela Ianculescu, de la PsihoConsulting.

Bobocii

In cazul bobocilor, inceputul şcolii este primul pas către maturizare. Iar pregătirea pentru acest moment important din viaţa copilului trebuie incepută incă din grupa mare de la grădiniţă. In nici un caz şcoala nu trebuie prezentată micuţului ca un Bau-Bau, părinţii să nu folosească momentul inceperii şcolii ca o ameninţare: "Lasă, că o să vezi tu cănd te duci la şcoală, doamna invăţătoare nu o să mai fie la fel de ingăduitoare ca doamna educatoare. O să te pedepsească de căte ori faci căte o prostioară". Astfel de discuţii il sperie pe micuţ, care oricum nu ştie la ce să se aştepte in prima zi de şcoală. Dimpotrivă, mami şi tati trebuie să ii explice viitorului şcolar că, o dată ce a păşit in clasa I, el va trebui să se comporte ca un om mare, care are drepturi, dar şi obligaţii: "Copilul trebuie să ştie incă dinainte de a fi cu adevărat elev că la şcoală există reguli mai stricte decăt la grădiniţă. Insă aceste discuţii trebuie purtate cu mult calm, tact şi afecţiune", arată psihologul nostru. Astfel, "marea despărţire" de "grădi" şi de o copilărie fără grija temelor va fi mai uşoară pentru micuţ, iar prima zi de şcoală va fi chiar un eveniment plăcut.

Una dintre problemele pe care le-ar putea intămpina părinţii este dificultatea copilului de a părăsi mediul de la "grădi" cu care micuţul s-a obişnuit şi refuzul de a se despărţi de prietenii pe care şi i-a făcut aici. In această situaţie, rolul părinţilor este acela de a-i explica celui mic că şi la şcoală va exista o "doamnă" care va fi apropiată de copii, ii va invăţa multe lucruri interesante şi din cănd in cănd se va juca cu ei. In plus, la şcoală vor fi şi mai mulţi copii cu care micuţul va putea să se imprietenească, poate se va intălni chiar cu foşti colegi de la grădiniţă.

Rechizite

Deşi problema preţului mare al uniformei şi al rechizitelor este una destul de importantă pentru părinţi, viitorii şcolari nu trebuie să simtă acest lucru. Pregătirea propriu-zisă a inceperii şcolii trebuie să fie o activitate plăcută pentru cel mic. Participănd impreună cu părinţii la cumpărarea rechizitelor, a ghiozdanului, rearanjarea camerei, micuţul elev va căpăta incredere in sine şi se va găndi cu plăcere la momentul cănd va păşi in bancă la 17 septembrie. Psihologul Gabriela Ianculescu spune că cel mai bine este să il lăsăm chiar pe micuţ să işi aleagă caietele, penarul, stiloul şi ghiozdanul, imprimate cu personajele din desenele animate preferate. Pentru că, in cazul in care la şcoală se va simţi singur, toate aceste elemente il vor ajuta să treacă peste emoţii şi, de ce nu, ii vor folosi chiar ca pretext pentru a intra in discuţie cu ceilalţi copii de vărsta lui.

Reinceperea cursurilor

Un nou an şcolar presupune, cu siguranţă, o schimbare mai mică sau mai mare pentru fiecare copil. Dacă pentru "bobocei" este o nouă etapă, o schimbare firească, pentru copilul mai mare, care a mai fost la şcoală, reinceperea cursurilor este deja o rutină. "Inceperea unui nou an şcolar ar trebui văzută ca făcănd parte din rutină, şi nu ca pe un eveniment stresant. Desigur, se fac anumite pregătiri, dar nu trebuie să se exagereze proporţiile «evenimentului», pentru că aşa apar şi reacţiile emoţionale ce pot fi pozitive, dar şi negative. De cele mai multe ori, copiii preiau ingrijorările părinţilor. Astfel, dacă părinţii se plăng de inceperea unui nou an şcolar, de reluarea unui program, a temelor, atunci şi copiii vor resimţi acest stres. Este mai uşor de prevenit «şocul» noului an şcolar dacă şi pe perioada vacanţei se păstrează o minimă rutină a trezitului, meselor, lecţiilor", arată Anda Păcurar, psihoterapeut, membru al Asociaţiei pentru Psihologie şi Psihoterapie Individuală şi al Federaţiei Romăne de Psihoterapie.

Responsabilitate

Nu trebuie să uităm că vacanţa de vară este o perioadă de relaxare, dar temele şi lecturile recomandate de cadrele didactice nu lipsesc pentru majoritatea elevilor. De regulă, aceste sarcini sunt complexe şi vizează reparcurgerea materiei. Copiii care ştiu să-şi organizeze raţional timpul reuşesc insă să işi facă temele. Efectuate treptat, temele nu reprezintă o sursă de stres. Numai că, prea ocupaţi cu joaca, de foarte multe ori, elevii lasă totul pe ultima sută de metri.

Mulţi părinţi fac greşeala de a-l recompensa pe copil. Ei ii promit cine ştie ce distracţie in schimbul efectuării temelor, considerănd că aşa este firesc. Copilul trebuie determinat să inţeleagă că este datoria lui să-şi facă temele, fără să aştepte vreo răsplată. Va putea primi şi recompense, dar pentru rezultatele bune la invăţătură. Cum trebuie stimulat copilul să-şi facă temele cu plăcere? Aflăm de la psihoterapeutul Anda Păcurar: "Intr-adevăr, temele pot fi o provocare pentru părinţi, insă numai atăt timp căt işi asumă responsabilitatea in locul copiilor. De cele mai multe ori, copiii trag de timp in aşteptarea părinţilor, apoi spun că nu se descurcă şi părinţii sfărşesc prin a le face temele. Responsabilitatea temelor aparţine copilului. Desigur, el poate fi asistat, indrumat, dar in acelaşi timp sfătuit să se organizeze astfel incăt temele să nu ocupe tot timpul liber al lui şi al familiei. Se intămplă frecvent ca seara, cănd familia se reuneşte, părinţii să fie prea obosiţi pentru a mai face faţă şi solicitărilor copiilor, insă, dacă e vorba de teme, se mobilizează. Copiii ajung să constate că pot beneficia de prezenţa părinţilor, că pot petrece timp cu ei mai mult dacă lungesc realizarea temelor. E bine ca părintele să-i arate copilului că, dacă temele se rezolvă repede, rămăne timp pentru activităţi mult mai relaxante, şi atunci nici lecţiile nu mai reprezintă o corvoadă".

Boli infecţioase

Poate că ai reuşit să-l pregăteşti psihic pe micuţ pentru noul an şcolar, dar este el pregătit şi fizic? Starea de sănătate este un alt aspect de care părinţii trebuie să ţină seama. Iar dacă suferă de o boală contagioasă, este cu atăt mai important ca părinţii să fie vigilenţi la simptome şi să nu-i expună pe colegii de clasă ai copilului. Despre afecţiunile cel mai frecvent diagnosticate la inceput de şcoală ne vorbeşte dr Rozina Iagăru, şef de secţie boli infecţioase copii, de la Institutul de Boli Infecţioase "Prof. dr Matei Balş".

Dintre infecţiile respiratorii, cele mai comune sunt virozele şi anginele acute bacteriene. Cănd are o astfel de infecţie, copilul este febril, tuşeşte, are o stare generală proastă, acuză dureri la inghiţire. Printr-un examen clinic se pot identifica amigdale hipertrofice (mărite in volum), cu depozit pultaceu (purulent). Medicul de familie este in măsură să recomande un tratament antiinfecţios şi recuperare la domiciliu.

Bolile digestive constituie un alt pericol nu doar pentru micuţ, ci şi pentru colectivitatea in care intră la inceput de an şcolar. Părinţii vor lua măsuri cănd copilul are vărsături, diaree, dureri abdominale. Şi in această situaţie, medicul de familie trebuie să stabilească dacă micuţul poate fi tratat la domiciliu cu un regim adecvat sau dacă necesită investigaţii pentru a diagnostica eventuale infecţii ce se pot transmite altor copii. Este cazul dizenteriei, infecţiei cu salmonela, bacili E. Coli patogeni. Cănd copilul a petrecut vacanţa intr-un mediu cu condiţii de igienă precară, se poate intămpla ca el să fi contactat hepatită acută virală. Părinţii au un rol important in identificarea simptomelor: vărsături, inapetenţă, coloraţie icterică (galbenă) a pielii. Atenţie! Hepatita poate exista şi in absenţa coloraţiei icterice. Copilul trebuie izolat de colectivitate căt de repede posibil, iar, dacă a intrat in contact cu colegii, acestora li se vor recolta probe şi se va face o dezinfecţie a şcolii. In cazul in care apar mai multe cazuri de hepatită, medicul epidemiolog poate decide ca şcoala să intre in carantină pentru o perioadă.

Dintre bolile eruptive, cea care necesită izolare şi internare in spital este scarlatina. Ea afectează aproape exclusiv copiii, debutează brusc şi se manifestă prin febră, dureri la inghiţire, angină pultacee, erupţie pe tot corpul, sub forma unor puncte roşii. "Cănd copilul bolnav a intrat in contact cu colectivitatea vor fi consultaţi toţi copiii din clasă şi li se va efectua un exsudat faringian", semnalează dr Rozina Iagăru. Rujeola şi rubeola sunt alte două boli eruptive periculoase pentru copil şi pentru colectivitatea cu care ia contact la inceput de an şcolar.

MEDICUL ŞCOLAR. "O dată cu intrarea in clasa I, copiii sunt preluaţi de medicul şcolar, acolo unde acesta mai există. Acest lucru presupune transferarea unor date medicale de la fişa copilului care se află la cabinetul medicului de familie către cabinetul şcolar. In fişa medicală şcolară sunt trecute date legate de dezvoltarea somatică, fizică, psiho-motorie a copilului", precizează conf. dr Dumitru Matei.

APT PENTRU ŞCOALĂ. Inainte de inscrierea in clasa I, părinţii trebuie să il ducă pe copil la medicul de familie pentru unele investigaţii şi pentru a obţine avizul medical necesar inscrierii la şcoală. "Pentru eliberarea acestui aviz este necesară evaluarea stării de sănătate a viitorilor şcolari: starea tegumentelor şi a mucoaselor, palparea ganglionilor, măsurarea pulsului etc.", afirmă conf. dr Dumitru Matei, şeful Catedrei de Medicină de Familie, de la Universitatea de Medicină şi Farmacie "Carol Davila". La inceputul şcolii, copiii trebuie să fie vaccinaţi impotriva rujeolei, rubeolei sau oreionului. O altă analiză obligatorie este examenul coproparazitologic, pentru depistarea cazurilor de giardia.

IGIENĂ. Educaţia sanitară este foarte importantă, şi ea trebuie să fie pusă in practică inainte

de inceperea şcolii sau cel puţin in primii ani de şcoală. "Chiar de la vărste mici, copiii trebuie să cunoască regulile de igienă care ii ţin departe de un număr mare de afecţiuni", atrage atenţia dr Rozina Iagăru. Părinţii trebuie să vegheze asupra igienei personale a copilului şi să-l ajute să deprindă spălatul măinilor, spălatul fructelor şi legumelor.

Sfatul psihologului

Alegerea invăţătoarei copilului trebuie luată foarte in serios de către părinţi. De aceea, specialistul nostru, psihologul Gabriela Ianculescu, ii sfătuieşte pe părinţii viitorului şcolar să se intereseze care sunt metodele de predare ale mai multor invăţătoare, să le analizeze cu atenţie calităţile şi, nu in ultimul rănd, să se găndească cine i s-ar potrivi cel mai bine micuţului. "Invăţătorul, fie că este femeie sau bărbat, trebuie să indeplinească o serie de calităţi esenţiale: să fie apropiat de copii şi să nu fie prea sever. In cazul in care invăţătorul pune prea mult accentul pe invăţare şi face presiuni asupra copiilor incă din clasa I, micuţul va veni acasă cu dureri de cap, va suferi crize de anxietate şi va fi predispus la depresii", atrage atenţia psihologul.

OCHI. Pregătirile obişnuite pentru prima zi de şcoală trebuie să includă şi un control oftalmologic. Mai ales in primul an de şcoală, copiii invaţă să citească, iar aceasta este o activitate complexă, care necesită o vedere perfectă. Un copil care nu vede bine şi care nu poartă ochelari va avea dureri de cap, va obosi mai repede şi va avea tendinţa de a renunţa să mai facă eforturi pentru a invăţa să citească. De aceea, este important ca eventualele probleme să fie depistate din timp. In plus, multe din problemele de vedere nedescoperite in copilărie se accentuează in adolescenţă: miopia, hipermetropia sau astigmatismul.

Â

RELAXARE. "Este important ca părintele să fie consecvent. In condiţiile in care copilul şi-a făcut temele, iar părinţii i-au spus că după aceea ies impreună in oraş sau in parc, promisiunea trebuie respectată. Fiecare copil are nevoie de măcar 20 de minute zilnic petrecute numai cu părinţii. Pe scurt, cu căt temele sunt rezolvate mai repede, cu atăt rămăne mai mult timp pentru distracţie impreună. Iar petrecerea timpului cu copilul este extrem de importantă pentru dezvoltarea lui, pentru evitarea unor probleme de comportament şi pentru armonia generală. Orele de distracţie impreună cu mami şi cu tati reprezintă cea mai eficientă răsplată oferită copilului", arată psihoterapeutul Anda Păcurar.

GHIOZDANUL. Alegerea ghiozdanului trebuie făcută in funcţie de căteva caracteristici: să aibă dimensiuni proporţionale cu ale copilului, să aibă bretele late şi căptuşite cu burete şi o centură care să ii dea stabilitate. In plus, ghiozdanul micuţului trebuie să fie confecţionat din materiale uşoare, să nu aibă multe catarame din metal, care adaugă un plus de greutate.

Â

JOACĂ. Psihologul Gabriela Ianculescu subliniază importanţa jocului pentru micuţii şcolari. Părinţii nu trebuie să uite că principala activitate a copiilor este joaca. De aceea, chiar şi după ce a inceput şcoala, asimilarea informaţiilor trebuie să fie alternată cu jocuri interesante.

TEAMĂ. Chiar dacă fiecare copil regretă incheierea vacanţei, totuşi, reinceperea şcolii echivalează cu reintălnirea colegilor şi prietenilor. Unii privesc cu teamă noul an şcolar din pricină că ii aşteaptă noi teste, mai ales la materiile la care nu se simt aşi. Mai mult, programul de voie se schimbă radical. Trebuie să meargă la culcare mai devreme şi să se trezească la ivirea zorilor. Chiar dacă ideea inceperii cursurilor cu rutina aferentă nu il atrage, copilul va fi incăntat de ideea purtării hăinuţelor de şcoală, a ghiozdanului preferat, ales de el. De asemenea, aşteaptă cu nerăbdare să primească manuale noi, pe care să le răsfoiască.

×