x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Un psiholog îi învață pe părinți cum să readucă în lumea reală un „copil iPad”

Un psiholog îi învață pe părinți cum să readucă în lumea reală un „copil iPad”

de Anastasia Paul    |    19 Ian 2024   •   20:30
Un psiholog îi învață pe părinți cum să readucă în lumea reală un „copil iPad”

Într-o eră dominată de tehnologie, copiii devin din ce în ce mai dependenți de telefoane, tablete, televizoare și computere. Cercetările arată că școlarii petrec în fața ecranelor circa 7 ore și jumătate pe zi.

Atracția gadgeturilor i-a determinat pe mulți să crească din neatenție o generație lipită de ecrane.

âDar care sunt implicațiile unui astfel de acces nerestricționat la gadget-uri și cum pot părinții să navigheze în această dependență digitală pentru a asigura o educație mai echilibrată pentru copiii lor? Cercetările psihologice dezvăluie cât de ușor poate deveni un copil dependent de ecran și cum efectele negative pot fi eliminate. 

Cum sa ajuns la „copilul iPad”?
Un studiu publicat în revista Pediatrics pune în lumină prevalența tehnologiei în gospodării și expunerea timpurie a copiilor la ecrane. În mod uimitor, până la vârsta de 4 ani, 50%  dintre copiii participanți la studiu s-au dovedit a avea propriul televizor, iar circa 75% posedau propriile dispozitive mobile. Cel mai îngrijorător este că majoritatea copiilor au început să folosească dispozitivele mobile pentru divertisment înainte de vârsta de 1 an.

Potrivit cercetării, părinții au permis acest lucru pentru:

- A-și ține copiii ocupați în timp ce fac treburi casnice
- Rutine mai ușoare de culcare

- Să aibă copii calmi

Această tendință îngrijorătoare pare să fie alimentată de o schimbare a societății în normele parentale. Într-o lume cu ritm rapid, în care părinții jonglează cu mai multe responsabilități, atractivitatea ecranelor ca instrument convenabil pentru gestionarea comportamentului copiilor și ocuparea timpului acestora poate fi dificil de gestionat. Ușurința cu care o tabletă poate liniști un copil agitat  în timpul unei zile pline sau obositoare determină părinții să treacă cu vederea impactul pe termen lung al timpului excesiv petrecut în fața ecranului.
Când ecranele devin soluția implicită pentru plictiseală, crize de furie sau momente de neliniște, copiii riscă să piardă legătura cu lumea din jurul lor. Satisfacția instantanee oferită de un dispozitiv digital, cuplată cu natura captivantă a conținutului de pe ecran, poate crea o dependență care transcende simplul divertisment.

Efectele timpului petrecut în fața ecranelor asupra copiilor
Potrivit unui studiu din Australasian Journal of Early Childhood, înțelegerea diferenței dintre timpul petrecut în fața ecranului, activ și pasiv, este esențială în evaluarea impactului tehnologiei asupra copiilor.

S-a demonstrat că timpul activ pe ecran, ce implică activități fizice antrenante (jocuri video active, cum ar fi Nintendo Wii, PlayStation Move) sau activitățile cognitive implicate ( finalizarea temelor, jocuri de dezvoltare vizuală sau spațială), au efecte pozitive asupra copiilor. Această utilizare a timpului pe ecran poate îmbunătăți condiția fizică, performanța academică, reglarea atenției, rezolvarea problemelor și socializarea.

Pe de altă parte, timpul pasiv pe ecran, care implică activități sedentare  (vizionarea la televizor, YouTube, rețelele sociale), poate fi dăunătoare. Utilizarea excesivă a timpului pe ecran este adesea legată de probleme precum obezitatea infantilă și probleme de atenție, precum și cele cu dezvoltarea cognitivă și abilitățile lingvistice.

Există, totuși, nuanțe pentru timpul pasiv pe ecran. Nu toate activitățile bazate pe ecran sunt neapărat dăunătoare; unele programe educaționale și aplicații interactive pot fi pozitive pentru experiența de învățare a unui copil. Dar, dacă copilul prezintă semne de obsesie nesănătoasă pentru timpul pasiv pe ecran, poate fi timpul să-și reevalueze obiceiurile.

Semne de avertizare 

-Rezistență persistentă la angajarea în activități non-ecran

-Dificultate în trecerea de la timpul petrecut pe ecran la alte sarcini
-Creșterea preocupării pentru conținutul digital în detrimentul interacțiunilor din lumea reală
Ecranele pot dicta reglarea emoțională și răspunsurile copilului, împiedicând dezvoltarea mecanismelor esențiale de copiere. Lumea virtuală, plină de stimuli constanti și recompense imediate, poate depăși experiențele din lumea reală, cu un ritm mai lent, dar la fel de vital, esențial pentru dezvoltarea răbdării, rezistenței și abilităților sociale.

Cum reglezi timpul în fața ecranului al copilului 
Având în vedere provocările parentale în era digitală, este esențial să abordezi reglarea timpului pe ecran al copilului tău cu empatie, înțelegere și răbdare. Cercetările subliniază beneficiile unei „săptămâni fără ecrane”.

Părinții din studiu au descoperit că ai lor copiii au fost mai fericiți atunci când erau implicați în activități împreună decât în timpul petrecut pe ecran, iar mulți au reușit să stabilească după aceea, cu succes. limite pentru timpul petrecut pe ecran. O săptămânăi fără ecran poate fi un punct de plecare transformator pentru părinții care încearcă să echilibreze utilizarea tehnologiei.

gy în viața copiilor lor, cu efecte reverberante:

Reflecții de săptămână fără ecran. Începeți prin a reflecta asupra informațiilor obținute în timpul săptămânii fără ecran. Acordați atenție impactului reducerii timpului pe ecran asupra comportamentului, dispoziției și dinamicii familiei copilului dumneavoastră. Pe baza observațiilor tale, stabilește limite adecvate vârstei pentru timpul petrecut pe ecran, ținând cont de nevoile de dezvoltare ale copilului tău.
Stabiliți limite clare. Așteptați până la vârsta de cel puțin doi ani pentru a introduce timpul nesupravegheat pe ecran, acordând prioritate conținutului educațional de înaltă calitate; copiii mici vor beneficia mai mult de activitățile practice decât de pe ecrane în ceea ce privește etapele lor de dezvoltare. Pe măsură ce copilul dvs. crește, setați limite de utilizare zilnică adecvate vârstei și utilizați controlul parental pentru a vă asigura că conținutul este aliniat cu valorile și cu vârsta potrivită. Această abordare protejează împotriva conținutului inadecvat și cultivă obiceiuri responsabile de ecran de la o vârstă fragedă.
Condus de exemplu. Demonstrați obiceiuri sănătoase ale ecranului modelând utilizarea limitată și intenționată a ecranului pentru copiii dvs. Implicați-vă activ în activități non-ecran pentru a sublinia importanța echilibrului.
Angajați-vă în activități comune. Încurajați activitățile care implică interacțiune față în față, cum ar fi jocurile de societate, jocurile în aer liber sau ieșirile în familie. Luați în considerare utilizarea tehnologiei cu copilul dumneavoastră atunci când este necesar; acest lucru permite modelarea în continuare a utilizării sănătoase a timpului pe ecran, în timp ce aveți timp de calitate împreună. Întărirea legăturii dintre părinte și copil este cheia pentru a minimiza dependența excesivă de ecran.
Împuternicește-ți copilul să-și limiteze timpul petrecut pe ecran. Încurajați-vă copilul să își asume un rol activ în gestionarea timpului de pe ecran folosind tehnologia în sine. Învățați-i cum să seteze cronometre pentru sesiunile zilnice pe ecran. Acest lucru nu numai că oferă abilități valoroase de gestionare a timpului, dar îi ajută și să se autoevalueze când este timpul să treacă la o activitate diferită. Implicandu-i in acest proces, insufleti un simt al responsabilitatii si autonomiei, promovand un echilibru sanatos intre tehnologie si alte experiente imbogatitoare.
Creați zone fără ecran. Desemnați anumite zone din casa dvs. unde ecranele nu sunt permise, impunând un echilibru între mediile tehnologice și non-tehnologice. Acest lucru ajută la crearea unei granițe fizice care promovează diverse activități.
Concluzie
Creșterea unui „copil iPad” poate părea o consecință neintenționată a erei digitale, dar niciodată nu este prea târziu pentru a-și remodela relația cu tehnologia. Înțelegând impactul timpului excesiv de pe ecran și implementând strategii practice pentru a-l regla, puteți cultiva o copilărie mai echilibrată. Părinții care acordă prioritate interacțiunilor în familie, jocului în aer liber și experiențelor împărtășite fac loc unei viitoare generații care nu este doar pricepută la tehnologie, ci și rezistentă emoțional și adeptă social, notează forbes.com.

 

×
Subiecte în articol: relaţii copil ipad ecran dependenta