Tinerii adulţi care s-au uitat îndelung la televizor în copilărie sunt predispuşi la un comportament mai violent comparativ cu cei care au petrecut mai puţin timp uitându-se la televizor, se arată într-un studiu de lungă durată, din Noua Zeelandă.
Cercetătorii au urmărit peste 1.000 de tineri vreme de 26 de ani, monitorizând, în special, durata de timp pe care o petrec în faţa televizorului începând cu vârsta de cinci ani şi până la 15 ani. Ulterior, cercetătorii au monitorizat condamnările pe care o parte dintre ei le-au primit pentru acte violente, diagnosticele medicale şi trăsăturile lor de personalitate.
Studiul a arătat că cei care au petrecut mult timp în faţa televizorului, în copilărie, sunt predispuşi la acte violente într-un procent semnificativ mai mare decât cei care au consumat programe tv în mod moderat.
Predispoziţia este prezentă atât la bărbaţi, cât şi la femei. Studiul a ţinut cont şi de alte trăsături, precum coeficientul de inteligenţă, situaţia economică sau gradul de control exercitat de părinţi.
Alţi specialişti în psihologia copiilor spun, însă, că studiul are lacune.
"Acest studiu arată că există o asociere între timpul petrecut în faţa ecranului şi criminalitate. Totuşi studiul nu poate susţine că timpul petrecut în faţa televizorului cauzează un comportament criminal. Există o corelaţie, dar nu şi o relaţie de cauzalitate", spune doctorul Ari Brown, specialist în psihologia copilului.
La rândul său, doctorul Dimitri Christakis, directorul unei institut de cercetare a psihologiei copilului din Seattle, spune că marea lacună a studiului este că s-a concentrat pe cantitatea de timp petrecut în faţa televizorului, nu şi pe calitatea programelor.
"Este greu de crezut că s-ar fi ajuns la aceleaşi rezultate dacă acei copii s-ar fi uitat la documentare educative. Trebuie pus mai mult accent pe calitate, nu pe cantitate", spune acesta.
Christakis este coordonatorul unui alt studiu care arată că din contră, atunci când copiii privesc programe tv de calitate, comportamentul lor se îmbunătăţeşte.
"Televiziunea este educativă, întrebarea este, însă, ce anume te învaţă", spune acesta.
Christakis şi echipa sa au monitorizat 820 de familii care au copii cu vârste cuprinse între 3 şi 5 ani. Jumătate dintre familii au fost plasate într-o grupă specială, unde copiii au avut acces doar la emisiuni ştiinţifice şi educative.
Celelalte familii au fost lăsate să urmărească programele tv convenţionale.
După şase luni, copiii care au urmărit programe educative au arătat un comportament mult mai puţin agresiv decât cel al copiilor care au urmărit programele convenţionale de televiziune. De asemenea, copiii din prima grupă aveau un comportament social mai dezvoltat decât cei din a doua grupă.
"Copiii imită ceea ce văd pe ecran. Imită comportamentul rău, dar şi pe cel bun. Părinţii pot profita de acest lucru. Nu trebuie să închidă televizorul, doar să schimbe canalul", spune doctorul Christakis.