x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea familiei Cum ii ajutam pe copii sa invete

Cum ii ajutam pe copii sa invete

17 Sep 2004   •   00:00

Exista trei modalitati de a memora. Pentru oricine este important sa stie care modalitate il ajuta sa memoreze mai rapid un text. Dar mai important este pentru elevi, deoarece le inlesneste procesul de invatare.

MAGDA MARINCOVICI

Am descoperit chiar cand aveam mai mare nevoie ca memoria este destul de capricioasa. De cate ori nu ne-am aflat in situatia de a fi intrebati de profesor, iar raspunsul pur si simplu sa ne stea in varful limbii fara putinta de a-l exprima, deoarece nu ni-l aduceam aminte. Pentru a evita asemenea surprize este bine sa stiti ce tip de memorie are copilul dumneavoastra. Unora le este suficienta lecturarea textului pentru a-l reproduce fara dificultate. Altora, textul li se fixeaza mai bine daca-l citesc cu voce tare. Si in fine, o a treia categorie: cei ce prefera sa scrie textul pentru a-l tine minte. Prima categorie are o memorie vizuala, a doua, memorie auditiva, a treia, memorie scripturala.

Cele trei forme de memorare pot fi utilizate alternativ, chiar daca o persoana se simte atrasa de o anumita modalitate de fixare a cunostintelor. Chiar se recomanda ca atunci cand avem probleme in procesul de invatare sa apelam la toate cele trei forme de memorare: cititul cu voce tare, copierea si marcarea vizuala a textului respectiv. Cu efort suplimentar, in mod cert, copilul va reusi sa inteleaga si sa retina textul.

O lectie citita in gand, cu voce tare, sau copiata seara inainte de a adormi pare sa fie memorata foarte usor. Astfel, ni se intampla sa constatam ca dimineata ne aducem aminte totul chiar pana la cel mai mic detaliu, desi nu am facut eforturi iesite din comun. Aceasta pare sa fie una dintre formulele care dau rezultate incurajatoare, chiar atunci cand copilul invata dupa-amiaza si deci este obosit dupa orele de curs.

OPINII. Psihologul Mirela Zivari, asistent universitar, spune ca "este foarte important de a intelege textul care urmeaza a fi memorat si nu a-l invata mecanic, pe dinafara".

RECOMANDARI. Psihologul Mirela Zivari recomanda elevilor sa tina seama de propriul lor ritm biologic. Sunt elevi care prefera sa invete exclusiv dimineata, altii sunt in forma seara si noaptea. Dar trebuie sa acceptam ca lucrarile scrise, examenele din timpul anului scolar nu pot fi programate in functie de ritmul biologic al elevului. In schimb elevul trebuie sa profite de momentul din zi cand este mai eficient.

Psihologul Mirela Zivari atrage atentia ca dimineata, pana in ora micului dejun, se observa un varf al calitatii procesului de invatare. "Dimineata este cu certitudine momentul cel mai indicat pentru studiu. Se pare ca dupa masa de pranz nu-i tocmai indicat sa ne apucam de invatat, deoarece atentia se afla pe o curba descendenta. Mai indicata este o scurta siesta". Cateva minute de "atipire" permit recuperarea energiei si mai ales a capacitatii de concentrare necesare in procesul de invatare.

Dupa ora 15:00, atentia se afla din nou pe o curba ascendenta, cu conditia ca elevul sa nu isi supraaglomereze stomacul si atunci starea de somnolenta sa puna stapanire pe el. Noctambulii au si ei anumite intervale orare in care simt ca au randament mai mare. In general, dupa miezul noptii, cand majoritatea membrilor familiei au adormit, noctambulii se simt in largul lor si inregistreaza performante in procesul de invatare.

EXERCITII FIZICE

O alimentatie echilibrata permite obtinerea de rezultate mai bune in procesul de memorare. Evitati abuzul de dulciuri care se asimileaza rapid: bomboane, prajituri… Constituie un suport pentru memorie painea integrala, pastele, orezul, cerealele. Psihologul Mirela Zivari este de parere ca este o mare greseala sa lasam copilul toata ziua in mijlocul manualelor. El are nevoie de miscare in aer, de exercitii fizice. Dupa o ora de "tocit" este necesara o scurta pauza.
×
Subiecte în articol: viaţă sănătoasă